Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

A világ húsz leghosszabb repülőjáratából öt idén indul el

A világ húsz leghosszabb repülőjáratából öt idén indul el

Ha minden a terv szerint halad, még idén elindul a Singapore Airlines SQ 22-es járata, ami abból a szempontból mindenképpen történelmi jelentőségű lesz, hogy ez lesz a legelső olyan direkt, polgári repülőjárat két állomás között, amikor az utasok több mint 15 ezer kilométert tesznek meg megállás nélkül. Egy Airbus A350-es fogja repülni és nagyjából 19 órás a menetideje, ami nem kevés idő egy elég szűkös csőben eltöltve.

Néhány hete, március 24-én indult el a Qantas ausztrál légitársaság London-Perth járata, ami a maga 14500 km-es repült távjával kapásból a világ harmadik leghosszabb non-stop járata lett.

Fotó: Pixabay

Már ezekből is látszik, hogy 2018 fontos év a polgári repülésben, de ha megnézzük a világ leghosszabb non-stop járatainak a toplistáját, akkor azt látjuk, hogy idén öt olyan járat is indul, ami befér a világ húsz leghosszabb ilyen járata közé.

Helyezés

Honnan-hova

Légitársaság

Megtett távolság

Indulás

1

Szingapúr-New York

Singapore Airlines

15349 km

2018 vége

3

Perth-London

Qantas

14500 km

2018. március 24.

6

Houston-Sydney

United Airlines

13834 km

2018. január 18.

8

Manila-New York

Philippine Airlines

13710 km

2018. október 28.

20

Hong Kong-Washington

Cathay Pacific

13122 km

2018. szeptember 15.

Az első öt helyen egyébként a következő járatok szerepelnek:

Helyezés

Honnan-hova

Légitársaság

Megtett távolság

Indulás

1

Szingapúr-New York

Singapore Airlines

15349 km

2018 vége

2

Doha-Auckland

Qatar Airways

14535 km

2017. február 5.

3

Perth-London

Qantas

14500 km

2018. március 24.

4

Dubai-Auckland

Emirates

14201 km

2016. március 2.

5

Los Angeles-Szingapúr

United Airlines

14114 km

2017. október 27.

Ami elsőre feltűnhet, hogy nincs nagy átfedés a légitársaságok között, nem találunk egyeduralkodókat, valamint az is, hogy a leghosszabb járatok az elmúlt két évben indultak be.

Ez annak köszönhető, hogy mostanra vált nagyjából elterjedtté a két legnagyobb repülőgyártó, az Airbus és a Boeing egyik legújabb gépcsaládja, amelyek már alkalmasak ilyen nagy távok megtételére.

A legmodernebb gépek csatája

Ha megnézzük a leghosszabb polgári repülőjáratokat, akkor azt látjuk, hogy jellemzően Airbus A380-as és A350-es, valamint Boeing 777-es és 787-es gépekkel teszik meg az utakat.

Ezek közül a Boeing 777-esek a legrégebbi gépek, már a 90-es évek elején bemutatta a cég ezt a repülőt, az extrém hosszú utakon viszont a 2006-ban bemutatott 777-200LR gépek repülnek, ezeknek a nevében az LR a Long Range-re, vagyis a hosszú hatótávra utal, és kifejezetten azért fejlesztették ki őket, hogy olyan egymástól nagyon távoli pontokat lehessen velük összekötni, mint Los Angeles és Szingapúr. A gép tervezési maximuma a távolság tekintetében 15844 km, vagyis elméletben alkalmas lenne arra, hogy ez a gép repülje a leghosszabb non-stop járatot.

Fotó: Pixabay

Valószínűleg a Boeing bánatára ez viszont nem így történik, ugyanis a rekorddöntő, 15 ezer kilométernél hosszabb Szingapúr-New York útvonalat az Airbus A350-es családjába tartozó egyik gépe fogja majd repülni.

Az A350-es egy nagyon friss gép, 2015-ben jelent meg a Qatar Airways kínálatában, a Szingapúr-New York távolság leküzdésére alkalmas A350-900ULR típusú gép pedig szinte teljesen új, idén februárban voltak az első tesztrepülései. A számítások szerint akár 18 ezer kilométer megtételére is alkalmas lehet a repülő, vagyis van még benne bőven potenciál.

A toplistán előkelő helyen szerepel még a Boeing egyik nagyon új gépe, a Boeing 787 Dreamliner, ami 2011 óta repked a világban, viszont a 777-esnél kisebb gép, így nem tud akkora távokat megtenni. A maximum hatótávja 14 ezer kilométer körül alakul, vagyis azzal, hogy a Perth-London távot ilyen géppel repülik, nagyjából kimaxolták azt, amit ezzel a géppel el lehet érni.

Népszerű gép még a leghosszabb járatokon az Airbus óriásgépe, az A380-as is, ami közel 16 ezer kilométeres hatótávval rendelkezik, viszont olyan nagy, hogy szép lassan leállítják a gyártását, hiába tíz éves csak. Egész egyszerűen alig lehet megtölteni utassal, akkora, ráadásul különleges reptéri berendezéseket is igényel a használata.

Spanyolorszá – Új-Zéland egy tankkal

A most bemutatott gépek közül a leginkább ígéretes az A350-es aminek az elméleti maximum hatótávja már közelíti azt, hogy egy ilyen géppel el lehessen jutni a Föld egy szabadon választott pontjából a másikba.

Azzal, hogy idén átlépik a 15 ezer kilométeres távolságot a polgári nonstop járatok, egészen közel kerültünk ahhoz, hogy az egész bolygó elérhető legyen légi úton. A jópofa elképzelésekért rajongó repülésbarátok ki szokták számolgatni (például itt és itt), hogy mik a legnagyobb lehetséges távolságok két reptér között.

A Föld kerülete miatt nagyjából 20 ezer kilométer körül vannak a legnagyobb távolságok, ha nem számoljuk a teljesen életszerűtlen desztinációkat, akkor a repülési csúcsok megdöntését a következő járatok beindításával lehetne elérni:

  • Córdoba (Spanyolország) – Hamilton (Új-Zéland) – 19948 km
  • Malaga (Spanyolország) – Auckland (Új-Zéland) – 19960 km
  • Sanghaj (Kína) – Concordia (Argentína) – 19984 km

További egymástól nagyon távoli városok erre találhatóak. Arra azért kevés a reális esély, hogy hirtelen óriási igény támadna Dél-Európa és Új-Zéland közvetlen összekötésére, de a Kína-Dél-Amerika légi összekötés nem tűnik annyira elrugaszkodottnak, és abban is biztosak lehetünk, hogy a rekordokra hajtó légitársaságok el fogják érni, hogy valamelyikük megszerezze a létező leghosszabb nonstop járatnak járó címet. Más kérdés, hogy egy ilyen járat azért már közelíteni a 24 órás menetidőt.

Borítókép: Airbus A350 / Pixabay