Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Ha elrabol a maffia, nem egy szellemjárta erdő lesz a legnagyobb bajod

Ha elrabol a maffia, nem egy szellemjárta erdő lesz a legnagyobb bajod

A Szicíliai kísértettörténet egy elrablás igaz történetét meséli el, miközben misztikus felnövéssztoriként is megállja a helyét. Spoilermentes kritika.

Ordas nagy közhely, de ettől még igaz, hogy a kortárs filmművészetben már csak úgy lehet klasszikus történetekkel elérni komoly nézettséget és/vagy szakmai elismerést, ha az alkotók a történet elmesélésén, a dramaturgián vagy a képi világon csavarnak egyet. Egyszerű példák: a Saul fiát a fényképezés emeli az átlagos holokausztfilmek fölé, a Dunkirket a vágás teszi izgalmasabbá a random háborús filmnél, A faun labirintusának pedig a valós elemek beemelése kölcsönöz megható drámaiságot, miközben a sima fantasy-szál vérszegény lenne.

A Szicíliai kísértettörténet is erre tesz kísérletet, hiszen egy viszonylag egyszerű, a valóságban is megtörtént esetet dolgoz fel, az 1993-ban elrabolt és évekre bezárt Giuseppe Di Matteo történetét meséli el,

aki egykori maffiatag apja miatt kényszerült szenvedni, miután az vádalkut kötött a rendőrséggel,

tehát primer szinten egy fogvatartásról szól a film, aztán az egészet misztikus körítéssel tálalják az alkotók.

Fotó: Cirko-Gejzír

Ha egészen pontos akarok lenni, a Salvo rendezői, Fabio Grassadonia és Antonio Piazza csak keretként használták ezt a sztorit, mert az igazán fontos események a 12 éves Luna körül forognak, aki történetesen halálosan szerelmes a jóképű Giuseppébe és nehezen tudja feldolgozni azt, hogy a szicíliai kisváros lakói elzárkóznak az elrablástól (hiszen mégiscsak a helyi maffiózó fiáról van szó), a rendőrség meg tehetetlen (és valószínűleg sáros is).

Luna azonban nem adja fel és igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy rájöjjön, hol lehet Giuseppe, ábrándjai, látomásai pedig folyton azt próbálják üzenni neki, a fiú a falu mellett húzódó elvarázsolt, titokzatos erdő környékén lehet,

ebben a mesebeli rengetegben pedig a szellemek éppúgy jelen vannak, mint a maffia mindent körülölelő hálózata.

Fotó: Cirko-Gejzír

Miközben reménytelennek tűnő módon keresi a fiút, életében fontos események történnek, elkezd kamaszodni, s annak minden gondja a nyakába szakad: az első havi vérzés, az első iskolai zaklatás, az első igazi szülői konfrontáció és hasonlók. Ráadásul megszállottsága odáig vezet, hogy környezete őrültnek kezdi hinni, nem véletlen, hogy ebből a kilátástalanságból a titokzatos és furcsa álomvilágba menekül.

A Szicíliai kísértettörténet ennélfogva sokféle zsáner elemeit vegyíti, hiszen a történelmi tabló mellett misztikus és szerelmes filmként, valamint coming of age-ként is megállja a helyét. Tele van szimbolikus képekkel (amik esetenként túlságosan hosszúra nyúlnak), ezért nem adja könnyen magát, de a lassú történetmesélésnek funkciója van, a gyönyörű kitartott képek még jobban bevonják a nézőt a rejtelmes fantáziavilágba.

Fotó: Cirko-Gejzír

Sajnos ezzel együtt is kitartás kell hozzá (lehetne rövidebb), sőt, nehéz rá azt mondani, végig leköti a nézőt, de amikor az eszképizálás helyett mesél, igen fontos állításokkal és pontos társadalmi problémákkal foglalkozik, amik földrajzi távolságtól függően mindenhol relevánsak (köszönhetően a jól castingolt gyerekszereplőknek). Ráadásul mer sokkolni, hiszen az olasz maffia mégsem egy albertirsai leányiskola tagjaiból állnak.

A 2018-as cannes-i filmfesztivál ugyan pont most, május 8-án rajtolt, és valószínűleg a közeljövőben számos díjazott alkotás érkezik majd hozzánk, viszont a Szícilai kísértettörténet mellett sem szabad elmenni, ugyanis ez tavaly a Kritikusok Hete szekciójának nyitófilmje volt.

Szicíliai kísértettörténet (Sicilian Ghost Story), olasz film olasz nyelven, magyar felirattal, 2017, 131 perc, premier: 2018.05.10. Értékelés: 7/10