Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Itt az új Tupac, aki ráadásul mindenhez ért

Itt az új Tupac, aki ráadásul mindenhez ért

Donald Glover társadalomkritikus klipjével, a This is Americával van tele a fél internet, amely pellengérre állítja a fegyvertartást, a látens rasszizmust és a kettős mércét. De ki ez a srác, aki ír, rendez, színészkedik, énekel és emellett azzal kérkedik, hogy jobb mint Tupac, mert igazi polihisztor? Portré.

Donald Glover (Childish Gambino nevű alteregójával) az elmúlt napokban letarolta a netet This is America című számával, ami már több, mint 62 millió megtekintésnél tart a YouTube-on, és szerte a világon a legfelkapottabb videók között szerepel. Furcsamód Magyarországon is (a cikk írásának pillanatában a trendingek között a második), pedig a néhol szimbolista áthallásokkal és utalásokkal terhelt klip akkor érthető igazán, ha a néző ÉRTI is azt a kulturális közeget, amelyben íródott, és amiről szól. Amúgy aki nem látta volna még, erről van szó:

Néhány eleme persze könnyen értelmezhető, Glover gépfegyverrel lelő egy gospelkórust, ahogy 2015-ben Dylann Roof tette hasonlóképpen, amikor kilenc afroamerikai hívőt ölt meg a feketék által látogatott, nagy múltú charlestoni metodista templomban, de megjelenik benne (a feketék elleni rasszizmusnak megfeleltethető) Jim Crow figurája (Glover pózában, amikor a klip elején kivégez egy embert), plusz a cím és az első pár sor is beszédes szabadfordításban:

„Tessék, ez Amerika, nézzétek meg, ti gyilkoljátok a feketéket, miközben mi csak partizni akarunk.”

Számos elemző cikk született már azóta, ami snittről snittre végigmutogatja, mi mire utal (a fontosabbak közül elég a Washington Post vagy az Atlantic cikkeit lekattintani). Sok mindent azonban amerikaiként is nehéz értelmezni, hiszen az irónia nem mindenhol egyértelmű, például

nehéz eldönteni, hogy kit figuráz ki pontosan: azokat, akik rasszista indíttatásból gyilkosságokat követnek el, vagy a fekete közösséget, akik szinte leszarják az egészet és inkább buliznak, táncolnak, szívnak tovább.

Valószínűleg mindkettő igaz lehet, a klip tág értelmezési tartománya pedig lehetőséget ad arra, hogy a néző még többet belelásson a négyperces számba. Ebben rejlik Donald Glover zsenije, aki ezzel végérvényesen olyat tett le az asztalra, ami miatt most már megkerülhetetlen figura lesz Hollywoodban.

Ki ez a srác?

A 34 éves, író, rendező, színész, dalszövegíró, zenész, rapper Donald Glover ráadásul úgy lett az, ami, hogy hátszele egyáltalán nem volt az álomgyárban; Hollywoodban – a nézőkkel ellentétben – pontosan tudták, semmi köze a Halálos fegyver Murtaugh-jához, vagyis Danny Gloverhez, viszont tehetségét korán felfedezték. 23 évesen a New York University drámaíró szakának elvégzése után Tina Fey felvette az NBC-hez, és elkezdett a kritikusok által elismert szitkomba, A stúdióba (30 Rock) írni. A csatornánál azonban kiderült, van érzéke a színészkedéshez is, és becastingolták az igazán metahumorú Community-be (a sajnálatos magyar névkeresztségben a Balfékekbe), amelynek forgatása közben Chevy Chase-zel rengeteget improvizált, ügyessége révén pedig rengeteg jóakarót szerzett magának.

Glover 2013-ban az ötödik évad 13 epizódjából már csak ötben vállalt szerepet, ugyanis ekkor már különböző egyéb projektjei is futottak. 2011-ben találta ki a Childish Gambinót, ami kezdetben csak hobbi- és poénprojektnek indult, még a nevet is egy Wu-Tang Clan névgenerátorral kreálta. Aztán szépen lassan kiadott három lemezt (a funk stílusú Redboneért pedig Grammy-t is kapott), és bár végig hangsúlyozta, az éneklés számára csak másodlagos, számos egyéb tevékenysége mellett, igazán sosem engedte el, és most a This is America kapcsán az is hallott róla, akinek fingja sincs arról, hogy ki ez a srác.

Közben szépen lassan a színészi szakma szamárlétráján is egyre feljebb lépkedett, 2015-ben ő volt az Ultimate Spider-Man animációs sorozat színesbőrű Pókembere, Miles Morales (többek között ezért is gondolták sokan, hogy a tavalyi Pókember: Hazatérésben való feltűnése azt sejteti, élőszereplőként is ő játszhatja majd), nyúlfarknyi, bár annál fontosabb szerepe volt a Mentőexpedícióban (lásd a fentebbi videót), idén májusban ő alakítja a Han Solo-filmben Lando Calrissiant, jövőre pedig az élőszereplős Oroszlánkirályban Simbának kölcsönzi a hangját.

Ami miatt pedig igazán van értelme lelkesedni Gloverért, az a 2016-ban indult Atlanta című sorozat, amit íróként, producerként, néha rendezőként és főszereplőként is jegyez az FX csatornán. Az pedig, hogy zöld utat kapott a széria, amit legjobban az útkereső fekete harmincasok VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlanjának tekinthetünk, még magát Glovert is meglepte, pláne, hogy totálisan szabad kezet kapott az elkészítésben.

Ennél fogva nagyon nehéz definiálni, milyen sorozat az Atlanta, mert leginkább a dramedy-hez áll közel a rappersrác felemelkedéséről szóló történet, de olyan brutálisan rúgja fel a zsánerszabályokat, hogy azt öröm nézni. Csak két példa:

a sorozat néha kiemel egy-egy szereplőt, és az ő sorsukat követhetjük az epizódban, amely akár mágikus realista elemeket tartalmaz, de előfordul olyan is, hogy egy fake talkshow-t kapunk, fake reklámokkal.

A 23-25 perces, szitkom hosszúságú epizódokból álló sorozatnak most folytatódott márciusban a második évada, Glover pedig még bátrabban nyúlt a témákhoz. Ebben a sorozatban egyébként állandó alkotótársa Hiro Murai, aki 13 Atlanta-epizódot rendezett, és emellett a Childish Gambino klipjeit is ő készíti. Valószínűleg ő is hamarosan még keresettebb rendező lesz, hiszen a vizuális szempontból hihetetlenül gazdag This is America klipje az ő ötleteinek hatására is olyan amilyen (egyébként egy Légió és két Barry-epizód köthető még a filmográfiájához).

Donald Glover tehát igazi polihisztor, amit szeret is önironikusan túltolni, például ebben az interjúban, ahol Tupachoz hasonlítja magát:

„Tudom, hogy sokan hasonlítgatják magukat Tupachoz, de a magam különös módján én vagyok az új Tupac. Hasonló környezetben nőttünk fel, és bár anyám nem volt Fekete Párduc-tag, a szüleim eléggé feketpártiak voltak. Emellett ő is művészeti középikolába járatott, mert mindig azt mondogatta, ott a helyem. Néha szerepet kell játszanod ahhoz, hogy megértsenek az emberek, bár belül tudod, ennél jóval komplexebb személyiség vagy. Néha azonban nehéz ezt úgy összesűríteni, hogy az emberek le tudják nyelni.”

De érdemes megnézni a legutóbbi Saturday Night Live-ban, ahol nem volt rest hülyét csinálni magából, hogy mindenhez ért. Ebben az adásban tolta le először a This is Americát is, az ottani előadás nyomokban már tartalmazta a klip néhány elemét (mert ebben pedig egy másik állandó alkotótársa, Sherrie Silver, a ruandai származású koreográfus segítette), és már az után is sokan felkapták a fejüket, mennyire üdítően okos módon tudott előadásában a fegyvertartás szigorításáról, a feketéket érintő kettős mércéről, a kamutoleranciáról és látens rasszizmusról megszólalni.

Az USA szórakoztatóipara szereti az olyan alkotókat, akik tudnak értelmesen, viccesen és hatásosan megynyilvánulni társadalmilag fontos témákban, Donald Glover pedig szemlátomást képes, pláne, hogy egyfajta anti-Kanye West attitűdöt is képvisel. Nem kell meglepődni, ha mostantól egyre több helyen találkozunk majd a nevével.