Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Polyák Gábor: Kit érdemes most lőni? Az RTL-t, az Indexet és a Centralt

Polyák Gábor: Kit érdemes most lőni? Az RTL-t, az Indexet és a Centralt

Milyen változások jöhetnek még a magyar médiapiacon? Milyen szerepük volt a megyei napilapoknak a Fidesz választási győzelmében? Ki lehet a következő áldozat? Interjú Polyák Gáborral, a Mérték Médiaműhely vezetőjével.

Az újabb fideszes kétharmaddal elindult a sajtó átrendeződése; hova futhat ki?
Szerintem lassan önjáróvá válik ez a folyamat, annyira beszűkült a piac, hogy a túlélésért küzdenek azok, akik eddig stabil szereplők voltak. Amikor a HVG online is elkezd adományt gyűjteni, illetve már mindenki erre az üzleti modellre építi a bevételeinek legalább egy részét, akkor az azt jelzi: a hagyományos bevételek olyannyira elapadtak, hogy középtávon veszélyeztetik a működést. Ettől kezdve nem is feltétlenül kell a kormánynak beavatkozni a piaci működésbe.
Ha már piacról beszélünk: van itt még egyáltalán médiapiac?
Az RTL-nek volt egy nagyon fontos, szimbolikus lépése, amikor bejelentette, hogy nem megy el – az éppen e héten lezajlott – Media Hungaryre. Az ilyen rendezvényeknek addig van értelmük, amíg a piacon egymással versenyző, sok szempontból egymással egyenrangú felek jelennek meg és vannak olyan piaci fejlemények, amelyeket érdemes szakmai szempontból megbeszélni. Magyarországon gyakorlatilag nincs médiapiac. Piacképes portfólióval az RTL és a Central csoport bír, olyan elemeket találunk benne, amik megkerülhetetlenek a reklámozók számára.

A piac legnagyobb része nem piaci, hanem politikai logikával működik.

Ilyen lehet például a felvásárolt vidéki napilap- és portálhálózat. Az iparági pletykák szerint ezeknek a termékeknek nagyot zuhant az értékesített példányszámuk, mégis úgy tekintenek rájuk, mint amelyeknek nagyon fontos szerepük volt a választáson.
A választási eredmény ilyen alakulására én nem egydimenziós történetként gondolok, ha csak a nyilvánosságot nézzük, akkor sem voltak ezek a napilapok elegendőek a totális agymosáshoz. A mindenhonnan egymást erősítve harsogó propagandának csak az egyik eleme volt ez a lappiac, de mindenképpen volt szerepe a választáson. Nagyon nehéz szétszálazni, mekkora hatásuk volt a plakátoknak, a megyei lapoknak, a TV2-nek és a közmédiának. A közegnek is nagy jelentősége van, a sokféle szempontból kiszolgáltatott, a helyi fideszes hatalomtól függő emberek olyan információözönt kaptak, amely révén függőségük még látványosabbá vált.

MTI Fotó: Soós Lajos

Az olvasók a propagandának alárendelt sajtótermékekben észrevették egyáltalán az irányváltást? Ahogyan én követtem figyelemmel az átalakulást, azt lehetett észrevenni: a fokozatosság elvét követték, nem volt éles határvonal.
Én is így látom, abban viszont lehet egy kicsit bízni, hogy minden a kampányra volt optimalizálva.

Itt most sokan vesztettek az évtizedek alatt megszerzett hitelességükből, ennek lesz látható hatása.

Lassan reagál a közönség, az Origo esetében is hosszú időn át tartotta magát a látogatottsága, a Tényeket is még sokan nézték a váltás után, de egy idő után, amikor már annyira szembeötlő a propaganda és a valóságtól való egyre távolodó viszony, akkor már nem kell tudatos médiafogyasztónak lennünk ahhoz, hogy rádöbbenjünk: valami nem stimmel. Olvadásról lehet beszélni, de összeomlásról semmiképp. Az emberektől nagyon nehéz elvárni, hogy értsék a médiapiacot, nagyon tudatosnak kell lenni ahhoz, hogy átlássa valaki: ki egy tulajdonosa egy lapnak, milyenfajta érdekek vezérlik őt, és ez a a lap nem pusztán tájékoztatni akar, hanem manipulálni. Az átlagfogyasztó ezt nem látja át, egyszerűen tájékozódni akar.

Az írott sajtó mellett, persze, felzabálták a kormányközeli körök a helyi rádiókat is, jó példa erre a Rádió 1. Ezeknek a médiumoknak milyen a hallgatottságuk, illetve a hatásuk?
A Kossuth és a Petőfi Rádiónak is magasabb a hallgatottsága, mint a Rádió 1-nek, amely országosan még nem tudott az élre kerülni, de igazából mindegy is, mert egymásnak konkurenciát nem jelentenek, ha manipulálni akarnak, akkor ugyanúgy fognak mozdulni. A rádiós piac abszolút reménytelen, mert a mai napig állami döntés, hogy ki kap frekvenciát.

Ha zajlik egy pályázat, akkor biztosan lehet tudni, Andy Vajna korábbi ügyvezető társa lesz a befutó. Már nincs másik pályázó, mert a Class FM kiejtette magát.

A rádiós piacot alábecsüljük a hírfogyasztás szempontjából. A Mérték 2016-ban vizsgálta ezt a szegmenst és kiderült, van olyan réteg, amelynek a rádió az elsődleges hírforrás. Ezt hallgatja az autóban ülve, a mindennapi tevékenysége közben és nagy hatása van a világképe alakulásában.
A választás után mindenki arról beszélt, hogy az ellenzék nem értette meg a vidéket, ahol ugyebár a helyi hírekről többségében csak Mészáros Lőrinc, Heinrich Pecina, Andy Vajna újságjaiból tájékozódhatnak.
A helyi sajtó egy kifejezetten tragikus állapotban levő része a nyilvánosságnak, de már 2010 előtt is a polgármester reklámújságjának tekinthető produktumokkal voltak elárasztva a települések. Maximum két lépés távolságban volt a helyi politikusoktól az adott megyei lap. Azt tegyük hozzá, a hozzáférés még nem minimális a kritikus sajtó tekintetében, ha más nem, az RTL Híradó ott van és még nem is beszéltünk az internetről, pedig nincs olyan hely ma az országban, ahol ne lehetne rácsatlakozni. Ez nem pusztán média- vagy hozzáférési probléma, hiba lenne arra kihegyezni a választást, hogy vidéken ki, mit nem értett. Hiteles alternatívát kell mutatni, el kell hitetni az emberekkel: Magyarország nem egyenlő Orbán Viktorral, a Párt a Fidesszel.

Ha kitölti a kormány a következő 4 évét, akkor már 12 évről fogunk beszélni, és ezeken a berögződéseken nagyon nehéz lesz változtatni, úgy meg pláne, ha olyan pártok akarják ezt elmagyarázni, amelyek maguk is loptak csaltak és hazudtak.

Nem látszik jelenleg, hogy mitől alakulna ki kormányváltó hangulat. A buborékjelenség miatt április nyolcadika előtt az ország fele úgy érezte, hogy bukni fog a kormány, erre meg jött az újabb kétharmad és a hatalmas pofára esés.

Forrás: aHang

Vajon az önkormányzati választások után megtartja a Fidesz a megyei napilaprendszert? Azért ez egy nagyon drága műfaj…

Így van, de ez még mindig fontos hírforrás bizonyos választórétegek számára. Itt a Népszabadság története lehet érdekes, mert ugye a lapot bezáró Heinrich Pecina is jelen van ezen a lappiacon.

Ott azt láttuk, hogy a lap fejlődött, fektettek bele pénzt, volt benne kreativitás, az utolsó időkben sokkal jobb újság lett, mint előtte, majd egy pillanat alatt bezárták.

Nem látok bele a párt médiaterveibe, akár lehet egy olyan szcenárió is, hogy minőségileg egy jobb újságot fognak csinálni, mert pénz, paripa, fegyver van. Valószínűleg a Fideszben sem tudják, hogy mit fognak csinálni négy év múlva. Jelen pillanatban azt láthatják, hogy ez a siker receptje, ebből kihúzni egy lábat pusztán azért, mert drága, úgy, hogy kéznél van a működtetéséhez minden erőforrás, számomra elképzelhetetlen. Az lehet kérdés, hogy Pecina marad-e, összevonják-e a három céget, amelyik a 19 napilapot kiadja, de ezek csupán technikai jellegű kérdések, mert jelenleg is együtt mozognak.

Jó példa erre, hogy a választás előtti napon az Orbán Viktorral készült Magyar Idők-interjú, ami ugyanabban a formában és időben jelent meg nyomtatva és online is.
Ez még versenyjogi szempontból lehetne érdekes, mert ez kőkemény kartellezés. Eddig még senki nem fordult a Médiahatósághoz vagy a GVH-hoz ebben az ügyben, megérne egy próbát, mert rendkívül összehangoltan működnek. Ez egyébként egy teljesen új jelenség, hogy különböző cégek ennyire együtt mozognak a megyei lappiacon.
Melyik médiapiaci szereplő, lehet a következő áldozat, amelyik megszűnik, vagy kormányközelbe kerülhet?
Kit érdemes most lőni? Az RTL-t, az Indexet és a Centralt. Az RTL nagy falat, főleg úgy hogy német kézben van, úgy gondolom, Angela Merkel továbbra is ki fog állni mellette. De érdemes egyáltalán ezeket lőni? A recept működött így is, simán behúzta a Fidesz a választást. Orbán jelenleg nincs abban a helyzetben, hogy belemenjen ilyen konfliktusba, főként az RTL esetében. Nem tudni, még mi lesz két év múlva, de az látszik, hogy a miniszterelnök kaphatott egy erős üzenetet. Az illiberálistól egy nap alatt eljutni a kereszténydemokrata irányig? Ott valami nagyon komoly dolog történhetett.

Az RTL helyzetét lehet rontani, még csak nem is kell adóztatni, az Antenna Hungárián keresztül meg lehet fogni, mert le fog járni előbb-utóbb a szerződése.

Ott van még az Index is, ami úgy nem Simicska-média, hogy valójában Simicska-média. Az ő mozgása meglehetősen kiszámíthatatlan. Úgy gondoltam, a választás eredményének ismeretében, hogy a Magyar Nemzet nem fogja megérni a következő ciklust, de azt álmomban sem gondoltam volna, hogy a másnapot sem. A nagy különbség abban állhat, hogy az Index nem szorul különösebb dotációra, míg a Nemzet, bár tagadhatatlan, volt jelentősége, mert kitűnő újságírói csapattal rendelkezett, komoly összegeket emésztett fel. Az a legszomorúbb a Magyar Nemzet bezárásánál, hogy Simicska racionális döntést hozott, egyszerűen az elérés/költséghányad nem volt jó. A Central Média már egészen más kérdés, mert egy jól fejlődő cégről beszélünk. Náluk lehet nem is a 24.hu lesz a fő célpont a kormány számára, hanem a többi kiadványa. Ki tudja? Lehet, egyszer eszébe jut a kormánynak, hogy milyen célcsoportot tudna elérni a Nők Lapján keresztül.