„A jelenlegi rendszer egy maffia” – interjú az AK26-tal

„A jelenlegi rendszer egy maffia” – interjú az AK26-tal

A rapper Mr. Busta balhés közegéből futott be gyakorlatilag csak a Youtube-nak köszönhetően a testvérpárból álló AK26 zenekar, ami most szétvált, de nem is, közben kicsit mégis. A fiatalabb tag, Hiro szólóban a kertek alatt osztja úgy a nőket, hogy azt a női rajongók imádják a legjobban, az idősebb Giajjeno pedig olyat tett, amire magyar rapperek csak ritkán kaphatók: egészen konkrétan beszólt politikusoknak. Ezekről is beszélgettünk velük.

Van az AK26 zenekar, és vannak Giajjeno-dalok és Hiro-dalok, de csak közösen léptek fel. Most ez hogy néz ki?

Giajjeno: Szólóban nem is vállalnánk fellépést. Az AK26-ot hét éve csináljuk, a szólókat pedig melléktermékekként. Az öcsém jobban szereti a poposabb témákat és nála ez kapott teret. De beleépítettük a szóló dalokat az AK26-műsorokba a koncerteken.

Hiro: Szerintem a szóló dalaimmal hoztam be új hallgatókat is az AK mellé.

Fotó: Halász Nóra

A keményvonalas raprajongók nem akadtak ki rád, amikor elkezdtél autotune-nal énekelni a csajozásról?

H: Megmondom őszintén, hogy semmire nem szoktam reagálni. Ha csajok küldenek meztelen képet, azt megnézem.

G: Amikor zenét csinálunk, az az első, hogy nekünk megfeleljen, nem foglalkozunk a kritikákkal.

Milyen arcok hallgatnak leginkább AK26-ot?

G: Ismerek 60 év feletti, és 13 éves rajongót is, mindegyik korosztályból hallgatnak minket. Sok levelet kapunk a szegényebb rétegekből, talán azért is mert tudnak velünk azonosulni. A zenekar egyik védjegye, hogy beszélünk társadalmi problémákról, és kiállunk például a szegényekért, és jó, ha ezt ők is érzik. De nincs általánosítás, sokszor járunk nagyon gazdag srácok privát bulijaiba, közülük is sokan bírnak minket.

Fotó: Halász Nóra

Mik a már említett társadalmi problémák?

G: A rapzenének szerintem az egyik alappillére a társadalomkritika,

itthonról pedig nagyon hiányzik ez, tulajdonképpen szinte senki nem beszél a problémákról.

Nekem most jött ki a Balsors című új dalom, ebben leírtam pár dolgot az országról. Most felkapta a sajtó is, pedig több hasonló témájú szövegünk van már. Az egész stílus ebben gyökerezik.

A Balsorsban azért videóval együtt elég súlyosan beszólsz Orbán Viktoréknak, nyilván ezért kapták fel.

G: Régóta szerettem volna egy ilyen dalt, a választások után pedig aktuális lett, az alapzene is jól áll a témának.

De ez a dal a Fidesznek szól vagy úgy általában a magyar politikai elitnek?

G: Ez a fiataloknak szól saját magukról, lényegében egy életérzés. Nekem három legjobb barátom volt életemben, mindenki külföldön van közülük, és többen is követnék őket amiatt, ami most zajlik az országban. Nem mondom, hogy jobb volt az előző politikai garnitúra, de a jelenlegi rendszert egy hivatalos maffiának tartom.

Ekkora trauma volt április 8-a?

G: Abszolút, de nem akarok túlzottan politizálni, mert semmi értelmét nem látom. Ennél többet nem mondanék, mert egy egy előadónak sem tett jót, amikor a pártpolitikába is beszállt. Pláne mert én egy párttal sem tudok teljesen azonosulni.

Fotó: Halász Nóra

Elmennétek pártrendezvényre fellépni rendes gázsiért?

G: Biztosan nem. A most zajló kormányellenes tüntetések szimpatikusak, de szerintem még oda sem. A dalhoz felmerült, hogy az egyik ilyen rendezvényen forgassuk a klipet, de végül több okból elvetettük az ötletet.

Szerinted egy most 14 éves youtube-ozgató fiatalra hatással lesz ez és a többi hasonló dal akár négy év múlva, amikor elmehet először szavazni?

G: Én bízok benne. Ugyanakkor az is tény, hogy

a gyerekek nagyrésze nem tudja, miről szól ez a szám.

A nézettségünkön is látszik, hogy a Blöffhöz hasonló imidzsdalaink jobban futottak, mint ezek a politikai témájú nóták.

De ha ennyire társadalomkritikus dolog a rap, akkor miért nem rappel senki többet arról itthon, hogy mivel elégedetlen maga körül?

G: Benne van a dalban is. „A sztárok meg kussolnak, féltik a helyüket.” Nem csak arról van szó, hogy ellehetetlenítenek fentről, hanem mert ha felvállalja valaki a véleményét, akkor hallgatókat veszíthet. Ha én azt mondom, hogy a Mercedestt szeretem, a BMW-t meg utálom, akkor a BMW-s hallgatók egy része el fog pártolni tőlem. A vélemények megosztók, a magyar előadók pedig nem akarják megosztani a közönségüket, és ezáltal pénzt veszteni.

Attól nem féltek, hogy pár helyen nektek is nehezebb lesz fellépni, amiért jól láthatóan nem tetszik nektek minden ebben az országban?

G: Én bárkivel beszélek akár a klubtulajok közül, mindenki osztja a véleményem, úgyhogy nem hiszem. Ha így van, akkor így kellett lennie, de én fontosabbnak tartom azt, hogy ha már tízezrekhez jutnak el a szavaim, akkor kimondjak dolgokat. Sok előadónak van marha nagy felülete, amin eljut az emberekhez, és csak arról énekelnek meg rappelnek, hogy süt a nap meg rózsaszín pillangók repkednek.

Fotó: Halász Nóra

Akkor nektek azért lehet ezt csinálni, mert titeket úgyse hívnak a VOLT-ra vagy játszanak a Petőfin?

H: És ebben semmi változás nem lesz ezután sem szerintem.

G: Engem már rég hidegen hagynak a rádiók, még a teljesen rádióbarát dalainkat sem játszották soha.

Az amúgy miért van, hogy még a magyar rapperek is elválasztják egymást? Van a Youtube-rap színtér, aminek ti is a részei vagytok, és vannak a többiek, de nem nagyon látok vegyülést.

H: Nálunk nagyon rányomta a bélyegét az, hogy Mr. Busta kiadójánál voltunk. Nem is azt mondanám, hogy megosztó, inkább azt, hogy közutálatnak örvend. Most, hogy eljöttünk onnan, kinyíltak a kapuk, és jól is fogadnak minket az emberek.

Ezek szerint megérte ekkora balhéval elválni tőle? (Az AK26 2017-ben elég nagy üzengetések és kifakadások után lépett le egykori segítőjétől) A ti zenekarotokra mekkora hatással volt?

H: Nekünk ő akkortól lett káros, amikor már beindultak a fellépéseink. Nagyon sok pénzt akart belőlünk kiszedni, pedig mi raktuk bele a sajátunkat.

G: De erről már sok szó volt sok helyen, lassan vége is ennek a sztorinak. Sajnálom, hogy így.

Akkor beszéljünk vidámabb dolgokról: Magyarországon milyen szinten lehet megélni a rappelésből?

G: A magyar átlagnál jobban élünk, de a nyugati előadókhoz képest a béka segge alatt vagyunk.

Fotó: Halász Nóra

Áttérve a másik szólóprojektre: a Hiro név alatt kijött zenék honnan jöttek, miért szereted ennyie az autotune-t és hogy lett ezekből milliós nézettség?

H: Az autoune-t valamiért nagyon nem szeretik itthon, pedig külföldön megy. Itthon valahogy nehezen fogadják be, pedig szerintem tök jó hangulatot ad ez a hangzás.

Szeretsz nőkről énekelni is szidni is őket. Ezért nem szóltak meg?

H: Páran, de azért nem vészes. Ezeket a szövegeket a produceremmel szoktam írni, és mindegyiknél figyelünk rá, hogy görbe tükröt tartsunk.

Ott van például a Kylie Jenner című dalod. Az ő életét annyira követed, hogy dalt szánj neki?

H: Abszolút nem követem az életét, de

ismerek pár magyarországi escortos lányt, és mindegyiknek ő az istene,

próbálnak úgy viselkedni, mint ő. Ez inkább róluk szól, meg persze marketing miatt is építettük bele a dalba, jót tesz a kereséseknek.

De amúgy is ennyire foglalkoztatnak a nők, illetve az, hogy mit csinálnak?

H: Egy éve párkapcsolatban élek, ezért inkább a barátaim történeteiből merítek. De mindenki átesik ezeken a nőkön. Bemegy az ember Budapesten a BOB-ba, és szerintem nagyjából mind ilyen.

De a női rajongókat nem idegesíti, hogy szidod őket?

H: Ők imádják a legjobban. Jobban befogadják, mint a kemény rappet.

Melyik a kedvenc vicces sztoritok az eddigi koncertjeitekről?

H: Néha annyira be vagyok rúgva, hogy leugrok a színpadról, de nem nagyon tudok visszamászni.

G: Én inkább idegeskedni szoktam a hangtechnikán, de a legviccesebb az szokott lenni, amikor levonják a fogyasztást a gázsiból.

Fotó: Halász Nóra

Borítókép: Giajjenno (j) & Hiro Fotó: Halász Nóra/Zoom