Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

A Macskafogó óta az első animációs mestermű készül

A Macskafogó óta az első animációs mestermű készül

A Ruben Brandt, a gyűjtő james bondi hangulatot, pörgős akciókat, kivételes rajztechnikát és intellektuális többletet is tartalmaz. Az animációs film novemberben érkezik, és amit eddig láttunk belőle, zseniális.

Animációs filmekből ugyan sok készül hazánkban és nagy hagyománya is van, egész estés alkotásokból viszont elvétve érkezik egy-egy komolyabb darab. A Lúdas Matyi (1977), a Vuk (1981) a Szaffi (1985), a Macskafogó (1986), Az erdő kapitánya (1988) vagy a Vili, a veréb (1989) hiába korszakos művek,

a kilencvenes-kétezres években egyszerűen hiánycikk az efféle hivatkozási alap.

Idén novemberben azonban olyan animációs film kerül mozikba, ami az előzetes képek és videók alapján igazán izgalmasnak tűnik, ráadásul a Ruben Brandt, a gyűjtő címet viselő alkotás rendezői, írói és látványtervezői kreditjét is viselő Milorad Krstić ugyancsak figyelemreméltó karakter, egyrészt My Baby Left Me című első animációs rövidfilmjével Ezüst Medve díjat nyert 1995-ben a Berlinálén, másrészt már közel 30 éve él hazánkban, emiatt a világban magyar művészként ismerik, aki festőművészként kezdte pályáját, és folyamatosan csúszott át érdeklődése az animációk és a multimédiás műfajok irányába.

Fotó: Ruben Brandt Produkció

Krstić a hatodik kerületben Ruben Brandt Produkció néven külön irodát bérel, ahol nemzetközi csapatával és a legnevesebb magyar művészekkel, illetve szakemberekkel készíti a filmet, amely ötletszinten már legalább tíz éve létezik. A Ruben Brandt, a gyűjtőt amellett, hogy noiros hangulatú akció-thrillernek szánják alkotói, igazán egyedi látványvilágot is kap (pl. két-három arcú, fejű, mellű alakok stb. feltűnésével).

A film a világ legnevesebb múzeumaiban őrzött remekművek elrablásáról és a műkincsrabló banda utáni hajszáról szól, amelynek főszereplőjét, a Gyűjtőt rémálmai kényszerítenek a festmények eltulajdonítására. Csupán Kowalski, a washingtoni magánnyomozó veszi észre, hogy mi a közös az ellopott műtárgyakban, de veszélybe kerül az élete, amikor beleszeret a rablóbanda femme fatale-jába, Mimibe. A pánikba esett biztosítótársaságok százmillió dollár jutalmat ajánlanak a nyomravezetőnek, ezt hallva pedig az alvilág is bekapcsolódik a macska-egér játékba, mindent elsöprő lavinát indítva el.

Mint látható, van némi James Bondos hangulat, de Macsakafogó utánérzés is (Grabowsky -> Kowalski), ha valaki pedig lekattintja a már nézhető jeleneteket (érdemes!), extravagáns alakokat, futurisztikus és vintage elemekből épülő dizájnt is talál.

Külön menő, hogy a pörgősnek ígérkező filmben érdemes majd a háttérben felfedezhető elemeket is vizslatni, mert az alkotók rengeteg várost – New York, Párizs, London, Róma, Tokió, Chicago, Firenze és Szentpétervár – jelenítenek meg, de mindegyik helyszín látványosságait kicsit megbolondítva, sőt, Krstić ugyanezt tette a megjelenő Botticelli, Warhol, Magritte, Hopper és más művészek alkotásaival is. A produkció emiatt rengeteg pénzt költött a jogdíjakra.

Fotó: Ruben Brandt Produkció

Volt is miből, mert a Ruben Brandt-ot egyébként tekintélyes, 1 milliárd 180 millió forintos összeggel és filmszakmai adókedvezmény igénybe vétel lehetőségével támogatja a Filmalap, amely egyébként az első, teljes mértékben Filmalap finanszírozta egész estés animációs alkotás is.

A szinkronhangok közül már ismert Makranczi Zalán, Kamarás Iván és Hámori Gabriella neve, előbbi a nyomozó hangját kölcsönzi, míg utóbbi kettő a Gyüjtő és Mimi megszólaltatásáért felelős, ráadásul ők ketten angol és magyar nyelven egyaránt szinkronizálnak majd, ugyanis a filmet nemcsak hazánkban kívánják bemutatni.

A már ismert részletek igen impozánsak, érdemes már most észben tartani, erre mindenképp jegyet kell váltani novemberben. Ez a Halálos iramban-filmek dinamikáját is megidéző jelenet például egészen kimagasló:

Ebben a jelenetben pedig az említett utalásokra érdemes odafigyelni: