Nagyon fontos háborút nyert meg ma Lionel Messi

Nagyon fontos háborút nyert meg ma Lionel Messi

A Barcelona labdarúgója immár csaknem hét éve harcolt az európai jogi útvesztőben, hogy nevét márkajelzésként levédethesse. Ma megszületett az ítélet: jöhet Európában a Messi márka.

A történet igencsak messzire nyúlik vissza. Lionel Messi még 2011 augusztusában kérte az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalától (EUIPO) „Messi” márkajelzés európai uniós védjegy lajstromozását; ruházati cikkek, cipők, valamint testnevelési és sportcikkek esetében. Néhány hónappal később azonban, pontosan 2011 novemberében Jaime Masferrer Coma felszólalást nyújtott be Messi védjegyének lajstromozásával szemben. Ebben arra hivatkozott, hogy a labdarúgó márkája összetéveszthető a többek között ruházati cikkek, cipők, kerékpáros sisakok, védőruhák és kesztyűk tekintetében már nyilvántartásba vett „MASSI” védjeggyel. A Barcelona labdarúgója számára az igazi hidegzuhanyt az jelentette, hogy 2013-ban az EUIPO helyt is adott a felszólalásnak.

E szerint nem lehetett a nevéből képzett márkát bejegyeztetni az Európai Unióban.

Nem is sokat késett a válasz, hiszen a sportoló fellebbezést nyújtott be az EUIPO-hoz a határozattal szemben. 2014 áprilisában viszont a szervezet elutasította a fellebbezést és lényegében megállapította, hogy bizony a védjegyek összetéveszthetőek. Úgy ítélték meg ugyanis, hogy a forgó márkák igencsak hasonlatosak. Mivel hát „MASSI” az már majdnem „MESSI”. Domináns elemeik vizuális és hangzásbeli szempontból közel azonosak.

Na, ekkor indult be a nagy nyomás, s Lionel Messi jelezte: márpedig ragaszkodik a nevéhez. Közölte is, hogy nem értett egyet az EUIPO határozatával, annak hatályon kívül helyezését kérve már az Európai Unió Törvényszékéhez fordult.

Ebben az ügyben hozott ítéletet az Európai Törvényszék, amely hatályon kívül helyezte az EUIPO határozatát – tájékoztatta a szervezet a Zoom.hu-t.

A Törvényszék legelőször is kiemelte, hogy a védjegyeket alkotó megjelölések vizuális téren átlagos mértékű hasonlóságot mutatnak, mivel Lionel Messi védjegyének domináns eleme rendkívül hasonló a MASSI védjegyben szereplő szóelemhez. Azt viszont nem vonták kétségbe, hogy a márkák hangzása igencsak hasonlatos.

A törvényszék viszont megállapította, hogy az EUIPO hibát követett el, s például a szervezetnek meg kellett volna vizsgálnia, hogy a vásárlóközönség jelentős része fogalmilag nem kapcsolhatja össze a „messi” kifejezést a híres labdarúgó nevével. Márpedig a törvényszék megítélése szerint a vásárlóközönség a híres labdarúgó nevére asszociál a „messi” kifejezés hallatán, és ezért a „massi” kifejezést fogalmilag eltérőként észleli.

A védjegyek közötti hasonlóság foka pedig nem olyan magas, hogy a vásárlóközönség azt hihesse, hogy a szóban forgó áruk ugyanazon vállalkozástól, vagy adott esetben gazdaságilag egymással kapcsolatban álló vállalkozásoktól származnak. Az ítélet értelmében tehet jöhet a Messi márka Európa.