Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Légimentés: jó eséllyel beállhat a működési zavar

Légimentés: jó eséllyel beállhat a működési zavar

A Zoom.hu-nak nyilatkozó szakértő szerint több probléma is van azzal, hogy a légimentést egy tollvonással a rendőrség fennhatósága alá helyezik.

Mint a Népszava cikke alapján mi is beszámoltunk róla, a kormány hamarosan „államosítja”, vagyis a rendőrség fennhatósága alá helyezi légimentést. A Magyar Közlönyben közzétett kormányhatározat szerint ezzel párhuzamosan 13,2 milliárd forintot biztosítanak a rendőrségnek 9 darab használt helikopter beszerzésére. Mindezt közbeszerzés kiírása nélkül.

A Zoom.hu-nak nyilatkozó szakértők szerint az, hogy a rendőrség kapja a gépeket, alátámasztja: a fennhatóságuk alá kerül a magyar légimentés. Jelenleg egyébként Országos Mentőszolgálathoz tartozik a Magyar Légimentő Nonprofit Kft., amely az Európai Unió civil repülésbiztonsági szervezetének repülési és üzemeltetési szabályai szerint látja el feladatát.

Jelenleg ilyen, osztrák gépekkel mentenek. Fotó: Veres Viktor

Előbb vásárlás, utána a felmérés

A történet egyik legfurcsább szála, hogy a közlöny szerint a belügyminiszternek április 30-ig kell megkötnie a szerződést a 9 helikopter megvásárlására.

„A beszerzés gazdaságosságáról, a légimentési képesség fenntarthatóságával kapcsolatos feladatokról, kötelezettségekről” azonban csak június 30-ig kell előterjesztést készítenie a belügy-, a honvédelmi és humánminiszternek. Vagyis két hónappal azután, hogy a helikopterek már akár mentést is végeznek. Szintén érdekes tény, hogy a közlöny szerint 13 milliárd 175 millió 615 ezer forintot kapott a Belügyminisztérium, vagyis gépenként 1 milliárd 464 millió forintot. Ez átszámítva darabonként 5,78 millió dollár a 7-12 éves gépekért. Ami azért érdekes, mert egy légijárműveket értékesítő szakportál szerint egy ilyen típusú, új helikopter 4,7 millió dollárba, vagy 1,19 millárd forintba kerül. Vagyis

darabonként 274 millió forinttal többe kerül a magyar adófizetőknek egy 7-12 éves helikopter, mint egy vadonatúj.

 

Airbus Helicopters EC135P2+

This 5-passenger Rotorcraft from Airbus Helicopters has a range of 251-500 nm.

„A pontos részletek nem ismertek számomra, de jó eséllyel ki fogják venni a gépeket kereskedelmi lajstromból és átrakják államiba. Én a most működő rendszer elméleti alapjainak kidolgozásáért és annak felépítéséért feleltem, ezért az új döntéssel – bár valamennyi részletét nem ismerem – a jelenlegi információk alapján nehézen tudnék azonosulni.

A légimentés egy teljesen önálló szakma, saját, civil szabályokkal, nemzetközi tudományos konferenciákkal.

A repülési szakma áthelyezése egy viszonylagosan jól működő rendszerből, sok megvitatandó kérdést vethet fel. Egy azonban biztos, a rendszerben jó eséllyel beáll majd a működési zavar. Hogy ez átmeneti vagy állandósuló, majd a jövő dönti el” – mondta a Zoom.hu-nak Magyar Légimentő Nonprofit Kft. korábbi igazgatója.

Túri Péter szerint stratégiai irányok helyességéről érdemes lenne eszmét cserélni, de ennek a döntésnek a nemzetközi megalapozottságát nem lehet alátámasztani,

szembemegy szinte minden eddigi gyakorlattal.

Sokkal több a nemzetközi példa arra, hogy az állami légirendészeti, kutató-mentő feladatokat civil operátorral oldanak meg.

Hozzátette, amennyiben a gépek valóban elvesztik a kereskedelmi lajstromot, úgy valós piaci értékük azonnal drasztikusan csökken fog, a karbantartás körülményei pedig kérdésesek. Ma Magyarországon nincs olyan kapacitás, ami ezt a típust, annak hajtóműveit megbízhatóan tudná szerelni. Kérdésünkre válaszolva elmondta, a légirendészet korábbi és jelenlegi tervezett helikopterbeszerzéseiről, a légimentés tervezett átalakításáról a nemzetközi szakmai partnerek megdöbbenéssel, értetlenséggel kérdeznek és nyilatkoznak.

Magyar Légimentő Nonprofit Kft.

Magyar Légimentő Nonprofit Kft., Budaörs, Hungary. 12,616 likes · 721 talking about this. Üdvözöljük a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. hivatalos Facebook oldalán!

Nincs elég légimentő

„A legfőbb gond az, hogy senki sem kérdezte meg a szakmát, a Magyar Közlönyből derült ki, hogy minden bizonnyal állami fenntartás alá kerülnek a légimentők”

– hangsúlyozta lapunknak egy, az ágazatot közelről ismerő forrásunk. A neve elhallgatását kérő szakember elmondta, a légimentés legfőbb célja a maximális biztonságra való törekvés. Az állami lajstromban lévő – honvédségi és rendőrségi– gépekkel végrehajtott repülés azonban elsődlegesen feladatorientált, adott esetben akár a biztonságot is alárendelhetik ennek. A légimentők amiatt aggódnak, ha az uniós civil szabályozásból valóban átkerülnek a rendvédelmi szervekre vonatkozó repülési és üzemeltetési szabályrendszerbe, akkor bizonyos esetekben náluk is felülírhatják a maximális repülésbiztonságra törekedő eljárásokat.

Forrásunk arról is beszélt: ahhoz, hogy valaki légimentő legyen, ezer órát kell a levegőben töltenie parancsnokként, csak így kaphat jogosítványt. Ha átkerülnek állami fenntartásba, félő, hogy olyat is beosztanak majd pilótának, aki csak 200-300 órát töltött a levegőben.

Jelenleg egyébként 21 magyar és egy osztrák pilóta dolgozik Magyarországon a légimentésnél. Ez a létszám forrásunk szerint éppen arra elég, hogy ellássák a nappali műszakot az országban.

Úgy tudja, a kormány tervei között az szerepel, hogy 24 órás műszakban dolgozzanak a mentők, ehhez azonban a jelenlegi pilóták létszámát közel háromszorosára kellene növelni. Jelenleg egyébként többen nyugdíj előtt állnak, ráadásul az átlagéletkor 58 év.

Magyarországon nincs állami pilótaképzés; a Nyíregyházi Egyetemen van ugyan kereskedelmi pilóta szak, ez azonban önköltséges, a képzés összesen 14 millió forintba kerül. A diploma azonban csak repülőre érvényes, a helikopterre át kell képezniük magukat az elkötelezettnek. Ahhoz képest, hogy mennyire veszélyes és stresszes munkáról van szó, nem is fizetik túl jól: nettó 300-400 ezer forint lehet vele összesen keresni.

Fotó: Veres Viktor

Nagy probléma, hogy forrásunk szerint a norvég gépek a plusz felszerelések miatt közel két mázsával nehezebbek, mint az eddigiek. A pilóták csak az üzemanyaggal tudnak spórolni, hogy fel tudjanak szállni, de így értékes kilométereket és repülési időt veszítenek. Egy tömegbaleset esetén például nem tudnak többször fordulni tankolás nélkül. Ezért ezek a gépek a sürgősségi nappali légimentésnél jóval kevésbé hatékonyan működhetnek csak.

„A légimentés ezután is folyamatosan biztosított lesz Magyarországon, a mentés-szakmai hátteret (szakemberek, egészségügyi felszerelés, riasztás) továbbra is az Országos Mentőszolgálat biztosítja” – közölte megkeresésünkre Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és pr-vezetője. Azt javasolta, hogy helikopterekre vonatkozó kérdéseinkkel forduljunk a Belügyminisztériumhoz. Mi ezt már korábban megtettük, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.

Borítókép: Mentőhelikopter János kórház előtt. Fotó: Veres Viktor