Jöhet még meglepetés az új fővárosi taxis tarifák kapcsán

Jöhet még meglepetés az új fővárosi taxis tarifák kapcsán

Ha a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén elfogadja a vonatkozó tervezetet, öt év után először módosulnak, emelkednek a taxik által használt viteldíjak. A sofőrök szerint azonban az átállással kapcsolatban lehetnek bizonytalanságok, a taxis szövetség elnöke szerint aligha.

Ha a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén elfogadja az előterjesztést, az új tarifákról szóló rendelet a július 1-jétől hatályba lép. Ez lényegében azt jelenti, hogy az említett határidőtől jöhetnek az új, megemelt tarifák. Az előterjesztés szerint az történik majd, amiről korábban már beszámoltunk:

az alapdíj igen húzós mértékben emelkedik 450 forintról 700 forintra.

A többi esetben azért jóval mérsékeltebb lenne a drágulás mértéke. A kilométerdíj 280 forintról 300 forintra kúszna föl, míg a várakozási tarifa 70 forintról 75 forintra. Ezzel a lassan öt éve érvényben lévő, központilag bevezetett tarifa először változik. Ezt a taxisok részéről szükséges lépésnek tartják, mondván, a költségeik az elmúlt öt évben számottevően növekedtek. Ezzel szemben az utazóközönség számos internetes oldalon nem nagyon mutatkozott megértőnek a lépéssel, s általánosságban igen haragos megjegyzéseket tett az tervekkel kapcsolatban.

Az átállás első pillantásra egyébként rém egyszerűnek tetszik, ám a gyakorlatban egyáltalán nem olyan könnyű lezongorázni azt, hogy július 1-jétől minden autóban az új tarifa működjön

– vélekedtek lapunknak sofőrök. Szerintük ezért az sem elképzelhetetlen, hogy egy rövid időszakra Budapesten két tarifatábla lesz érvényben. Lapunknak nyilatkozó több taxis is arról beszélt ugyanis, hogy a 2013-as egységes tarifa bevezetésekor, még az átállási határidő előtt az új díjakat beírták az órákba az egyes helyre. A hatályba lépésre kijelölt határidő után csak ezt lehetett elindítani. Ehhez viszont értelemszerűen az kellett, hogy korábban az órákat elvigyék az ezzel foglalkozó cégekhez. A lapunknak nyilatkozók szerint ezt most aligha engedélyezi a főváros. Felvetésünkre, hogy miért, arra annyit jegyzett meg egyikük:

ma már aligha bíznak meg az önkormányzatnál a sofőrökben.

Tovább nem részletezte, ezt firtató újabb kérdésünkre sem. Ha az órák határidő előtti átállítása nem kezdődik meg július 1. előtt, akkor viszont lényegében kivitelezhetetlen, hogy a nagyjából 5500 budapesti taxi óráját egyetlen nap alatt átállítsák – magyarázta egy nagy fuvarszervező társasághoz tartozó másik sofőr. Korábban, ha ilyen eset volt – még az egységes, 2013-as ártábla bevezetése előtt –, rendszerint egy hónapot adtak az autóknak az átállásra – mesélte. Ezen időszak alatt előfordult, hogy egy-egy cégénél két tarifatábla élt, igaz, akkor még szabadáras volt a szolgáltatás. Egy ilyen helyzet ugyanakkor ma már aligha elfogadható körülmény a főváros számára – tették hozzá.

MTI Fotó: Balogh Zoltán

Jelezték, hogy éppen ezért arra számítanak, hogy az új árakról szóló szabályozás mellé gyorsan összehoznak egy végrehajtási rendeletet is. Ebben pedig tisztázzák, hogy az átállást és annak – a sofőrök szerint – legalább kéthetes időszakát hogyan is képzelik el a fővárosi önkormányzatnál.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a kérdéssel kapcsolatban a Zoom.hu-nak kifejtette: a taxisok által hiányolt eljárásrendre nem sokat kell várni.

Amennyiben a közgyűlés elfogadja a díjemeléssel kapcsolatos szabályozást, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – amennyire lehet, olyan gyorsan – kiad majd egy „ajánlást”, amely az átállás körülményit tartalmazza majd.

Hozzátette: fölösleges az aggodalom, mert 2013-ban egy hasonló taxiállomány esetében is meg tudták oldani az új tarifák bevezetését. Ez most is bizonyosan sikerül. Amitől a taxisok tartanak, hogy tudniillik előre nem kerülhetnek be az új díjak az órákba, az nem magalapozott félelem – tette hozzá. Ez szerinte a nyáron is így történik majd, az öt évvel ezelőtti gyakorlatot követik. Éppen ezért amiatt sem kell aggódni, hogy egy ideig egyszerre két tarifa futna Budapesten.