Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Az igazi androidapokaliszis csak most jön a Westworldben

Az igazi androidapokaliszis csak most jön a Westworldben

A Westworld első szezonja prológusnak is tűnhet a másodikhoz képest, amely tovább szélesíti és drámaibbá teszi a megismert univerzumot. Megérkezett a HBO sorozatának második évada. Spoilermentes pilotkritika.

2016 elég jó év volt arra, hogy a HBO a Westworlddel demonstrálja, mivel fogja kitölteni azt az űrt, amit a Trónok harca 2019-es befejezése okoz. Ehhez az is kellett, hogy leigazolják hozzá a hipertehetséges, rossz filmet még nem író Jonathan Nolant (Christopher Nolan tesója) és feleségét, Lisa Joy-t, akik showrunnerként nem elégedtek meg azzal, hogy adaptálják Michael Crichton 1973-as filmjének sztoriját (a Feltámad a vadnyugatot) és rétestészta szerűen öt évadra nyújtsák azt, hanem csavaros fordulatokkal, furmányos rejtélyekkel spékelték meg a történetet, amire egy idő után sokan az új Lostként kezdtek tekinteni, s amit a legutolsó timbuktui nerd is képkockánként állított meg, hogy támpontokat szerezzen az évadtvégi NAGY VÁLASZOKHOZ. Aki már kevéssé emlékszik rá, azoknak egy rövid videóban itt összefoglaltunk minden lényegeset:

Ha nem érted a Westworldöt, elmagyarázzuk

Magyar idő szerint április 23-án, hétfő hajnalban érkezik a Westworld második évada, ezért rövid, magyarázó videóban összefoglaltuk, miről is szól az HBO sorozatának első szezonja, és honnan folytatódik. Westworld TLDR.

Az első szezon nem lineáris történetmesélése amolyan tipikus nolani showelem, a testvérpár gyakran élt már ezzel, és emiatt kicsit elrettentő is lehet a klasszikus szövésű sztorikat kedvelő néző számára. Ennek ellenére a perfekcionizmus, a komplex, rétegelt sztori igazán magasra tette a lécet, és látszik, hogy a kivitelezésen a HBO semmin sem spórolt.

A vizuális effektusokat, a látványt és a színészválasztást sem alibizték el. A HBO ugyan féltve őrzi, mennyiért készülnek a sorozatai, de az iparági pletykák szerint az első tíz részre százmillió dollárt szórtak el, ebből csak 25-öt a pilotra. És ebbe az is belefért, hogy olyan A-listás színészeket foglalkoztassanak, mint Anthony Hopkins vagy Ed Harris, az executive produceri székbe pedig a mystery boxok koronázatlan királyát, J.J. Abramset ültessék.

Fotó: HBO

Nagy értéke, hogy az első szezon viszonylag kerek, majdhogynem lezárt történetet mesélt el, és ha esetleg bukta lett volna, illetve emiatt kaszát kap, akkor is megállna a lábán a sztori. Tartogat átívelő kérdéseket, de az olcsó cliffhangertől mentes. A második évad első részét megnézve azonban már inkább egy prológusnak hat a korábbi tíz epizód, és az igazán fontos kérdések csak ezután érkeznek. Természetesen idősíkokkal való játék ezúttal is van (talán több is, mint korábban, de nehéz eldönteni az első rész után, hogy mennyi is pontosan),

viszont most jönnek csak az igazán nagy tétek.

Hiszen az első évad csak meglengette az öntudatra ébredést, de nem tudni, hogy Dolroesen kívül más is elért-e már a „labirintus közepébe”, vagy csak Robert Ford programját követik. Vélhetően ezt viszi tovább a második évad, fűszerezve azzal, hogy a Westworld tulajdonosa, a Delos miként próbálja eliminálni az igazi andoridlázadást.

A második évad első részét megnézve látszik, a Westworld ezúttal sem kispályázik, több a dráma, az idősík is, de kérdés, hogy ez elég lesz-e végig ahhoz, hogy fenntartsa az érdeklődést. A hetvenperces sorozatnyitás egyelőre indokolatlan, mert ugyan jó volt visszatérni Westworldbe, elmélyedni a nolani történetmesélésben, találgatni, hogy mi mikor történik, de egyelőre az epizód végi csattanó, illetve ahogy eljutunk oda, egyelőre körülményes, viszont érezhető, van itt még muníció.

Fotó: HBO

Kifejezetten várom, hogy a Westworldöt mégsem elhagyó Maeve története milyen fordulatokat rejt, illetve milyen lesz, ha Doloreshez csapódik. De nincs válasz arra sem, hogy mi történt Peter Abernathy-vel és a többi leszedált androiddal, illetve az is kérdés, milyen szerepe lesz a trailerekben jól beexponált Samurai Worldnek.

Látszik, a sztorin csavart egyet Nolan, és nem talányokat akar mutogatni, ahogy az az első évad során történt, hanem inkább történetet mesél. Ezt a Reddites trollkodása is megerősíti, látszik, kicsit megunta, hogy fórumozók tízezrei próbálnak konteókat gyártani (nem véletlen, hogy a hasonló cipőben járó George R.R. Martin, nem olvas semmilyen Trónok harcával kapcsolatos összeesküvéselméletet). Új utak, történetszálak és szereplők válnak majd fontossá, egészen másfelé fogunk kalandozni, ez egészen biztos, ami egyrészt jó, mert a sorozat kiszakad a kiszámíthatóságból, ráadásul tovább tágítja ezt az univerzumot (egészen üdítő például az író Lee Sizemore szerepének átértelmezése és a drámai vonal, a tétek, amiket például William is hiányolt).

Ezzel pedig jó úton jár a Westworld, hogy igazán tévétörténeti sorozat legyen,

mert nem öncélú és túlbonyolított, mint az egyéb mystery boxos sorozatok züme, hanem elképesztő írói teljesítmény áll mögötte. Ennél fogva, ha a következő évadra is másfél évet kell várni, látatlanba mondom, megéri majd.

A sorozat az amerikai premierrel egy időben érkezik minden hétfő hajnalban a HBO-ra és elérhető a HBO Gón is.

A sorozat kapcsán egyébként minden kedden, 19 órakor élő Westworld kibeszélőműsorral jelentkezünk a Zoom.hu Facebook-oldalán, amelyben nemcsak a sorozat aktuális epizódjával foglalkozunk, hanem meghívott szakértő vendégeinkkel megbeszéljük, hol tart most a mesterséges intelligencia fejlesztése, mi várható a robotikában, elveszik-e az androidok a munkánkat, meg úgy általában milyen jövő vár ránk. Az első adás vendége Tóth Csaba politológus, a Republikon Intézet vezetője, a Sci-fi politológiája szerzője és a Fantasztikus világok szerkesztője lesz, akivel a mesterséges intelligenciák sci-fis megjelenéseit vizsgáljuk meg, és hogy ezen különböző utak közül mi valósulhat meg.