A kisföldalatti meghosszabbítása és felújítása célegyenesbe ért

A kisföldalatti meghosszabbítása és felújítása célegyenesbe ért
  • A BKK kiírta a közbeszerzést a kisföldalatti felújításának és bővítésének engedélyeztetésére és kiviteli terveinek elkészítésére, vagyis a projekt a célegyenesbe ért.
  • A kiírás szerint lift és új kijárat épül a Deák téren. Új kijárat épül az Oktogonon. Új kijárat épül a Hősök terén.
  • Új állomás épül a Hungária körút alatt, és új végállomás a Vigadó téren.
  • Több állomást akadálymentesítenek.
  • A fentieken túl külön ütemben meghosszabbítják a vonalat északon a Mexikói úttól a Kassai térig.
  • Aztán egy újabb ütemben 2,2 kilométerrel, a Kassai tértől a Marchieggi hídnál (a körvasútnál) felépítendő új közlekedési csomópontig.

Célegyenesbe ért a Millenniumi Földalatti Vasút (a kisföldalatti) felújítása, bővítése és meghosszabbítása, a BKK kiírta a közbeszerzést a projekt engedélyezési és kiviteli tervezésére, valamint az engedélyek megszerzésére – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. Ha ezek megvannak, már csak magát a kivitelezést (az építkezést) kell közbeszereztetni, és kezdődhet a tényleges munka.

A BKK még korábban megvalósíthatósági tanulmányt és kapcsolódó tanulmánytervet készíttetett a Főmtervvel a „Millenniumi Földalatti Vasút rekonstrukciója és meghosszabbítása” címmel. A tervek között 3 fejlesztési ütem szerepelt. Az I. ütem keretében kerülne sor a meglévő vonal fejlesztésére és a Vigadó térig történő hosszabbítására, a II. ütem keretében a Kassai térig, a 3-as villamos majdani új szakaszáig történő meghosszabbítására, a III. ütemben pedig a Marcheggi hídi csomópontig (körvasútig) való meghosszabbítás valósulna meg. Mindehhez kapcsolódóan sor kerülne új járművek beszerzésére is, melyek a mostaniakkal szemben egyterű, nagyobb kapacitású, hosszabb szerelvények lesznek.

Forrás: FŐMTERV

Új állomások és új kijáratok épülnek

A most kiírt közbeszerzés értelmében a felújítás/fejlesztés terveztetése és engedélyeztetése a megvalósíthatósági tanulmányban vázolt három ütemet követné. Az I. munkarészben engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, valamint engedélyek megszerzése történik 4,8 km hosszon (vagyis a meglévő vonalon).

  • Deák tér – Az M1 metró legforgalmasabb állomásán olyan lift lesz, amely a felszínen kívül az M2-M3 metróhoz vezető összekötő folyosót is eléri. Ezen kívül építenének egy második kijáratot, “mivel jelenleg a metróállomás megközelítése a Kiskörút felől bonyolult, körülményes”.
  • Oktogon – “Fejlesztési igény egy déli irányú új kijárat létesítése, mely által az Andrássy úti intézmények megközelíthetősége javulna.”
  • Hősök tere – “A téren megrendezésre kerülő rendezvények kiszolgálhatósága, a tömegek kezelése miatt a második kijárat megépítése elengedhetetlen.”
  • A vonal fontosabb állomásait akadálymentesítenék, lesznek kisebb felújítások minden állomáson “egyes műemléki részletek helyreállításával együtt”.
  • Új állomást építenének a Hungária körút alatt “az 1-es villamosra való átszállási lehetőség megteremtése érdekében.”
  • Új végállomást építenének a Vigadó téren (vagyis pár méterre a jelenlegi végállomástól) “a 2-es villamosra történő átszállás javítása, valamint a Duna-parttal való jobb kapcsolat megteremtése érdekében”.
  • A vonalra érkező új járművek miatt szükség lesz bizonyos fejlesztésekre, különösen a Mexikói úti járműtelepen. Az áramellátási rendszert is fejleszteni kell, mert az új járművek képesek lesznek áramot visszatáplálni a rendszerbe.
  • A mostani (és esetleg régebbi) szerelvények alkalmanként nosztalgiajáratként üzemelnének tovább, legalábbis erre utal, hogy a közbeszerzés szerint vágánykapcsolatot kell tervezni a MillFAV-múzeummal “a nosztalgiajárművek kedvezőbb üzemeltethetősége érdekében”

Forrás: FŐMTERV

Északon két ütemben hosszabbítanák meg

A tervezés II. munkarészében engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, valamint engedélyek megszerzése lesz a feladat a vonal északi meghosszabbításához 800 méter hosszon, a Mexikói út és a Kassai tér között. A Kassai téren új visszafordító lesz.

Forrás: FŐMTERV

A III. munkarészben a leendő tervezőnek el kell majd készítenie a Marcheggi híd intermodális csomópont terveit, illetve a vonal Kassai tér és a Marcheggi híd közötti (2,2 km) meghosszabbításának terveit.

A IV. munkarészben a kiválasztott ütemekre részletes megvalósíthatósági tanulmány készítése a feladat.