Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Michelisz előtt most valóban ott a nagy lehetőség?

Michelisz előtt most valóban ott a nagy lehetőség?

A tél folyamán a magyar pilóta a Hondától a Hyundaihoz igazolt. A dél-koreaiak nagyon komolyan veszik a sorozatot, így alighanem jó igazolás volt részéről, de akad más körülmény is, ami arra mutat, hogy idén az első futamtól kezdődően nagy esélye lehet a győzelemre.

A pontos erőviszonyok a múlt csütörtöki kollektív teszt után egyáltalán nem rajzolódtak ki, ám mégis úgy tetszik, hogy Michelisz Nobertnek – a technikai hátteret nézve – idén lesz a legkomolyabb esélye, hogy a túraautózás csúcsára jusson. Persze sokan legyintenek, hogy ezt a rangot nem az idei évtől életre hívott WTCR világkupában, hanem egy házzal odébb, a német túraautó bajnokságban (DTM) kell keresni, ám nekik aligha van igazuk. Az a sorozat valójában formaautókat – szó szerint – bújtat túraautós szabályrendszer közé. A fanyalgók másik érve, hogy a WTCC tavalyi kimúlásával a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) világbajnoki besorolását is elvesztette a bajnokság, így pedig a helyén létrejövő WTCR esetében csúcsteljesítményről már nem lehet beszélni.

Alighanem tévednek, mert a bajnokság mögött álló Eurosport az új szabályrendszer bevezetésével nem is léphetett volna nagyobbat az igazi, “kilincs a kilincsen” túraautózás irányába.

Forrás: Hyundai Motorsport

Ennek rém egyszerű oka van: a TCR előírásai alapján épült autók jóval egyszerűbbek, mint a tavalyi TC1-es, prototípus gépek. Ám ami az igazi lényeg, jóval robosztusabbak is, így sokkal strapabíróbbak ezek az masinák. Akár hogy is csűrjük-csavarjuk, a színtiszta túraautó versenyek csúcsát idén bizonyosan a WTCC-t váltó WTCR jelenti majd.

Príma mezőny jött össze

Ráadásul a mezőny nagyon, de nagyon megerősödött. A belengetett „nagy halat”, a Forma 1-es futamgyőzelemig jutó Pastor Maldonadót ugyan nem sikerült megszereznie a bajnokságot igazgató Francois Ribeirónak, ám azért bőven akad nagy ász az idei indulók között. A mezőny részese lesz a például a Norbit tavaly lenyomó, s a világbajnoki címet megszerző Thed Björk, vagy a négyszeres WTCC címmel rendelkező Yvan Müller is. Az Olaszországban autós berkekben elképesztő tiszteletnek örvendő Fabrizio Giovanardi neve is feltűnik a nevezési listán, mint ahogy annak a Gordon Sheddennek is, aki háromszor nyerte meg a világ talán legrangosabb nemzeti túraautó sorozatának tartott BTCC-t. Na persze ebből a körből nem maradhat ki Michelisz Norbert, a tavalyi ezüstérmes, s csapattársa Gabreiele Tarquini sem.

A Hyundai nem viccel

De vissza az elejére, hogy miért is látszik most komoly esély a magyar versenyző előtt. Nos, a TCR szabályrendszer amúgy is „arra gyúr”, hogy az autók viszonylag kiegyenlített teljesítményt nyújtsanak, így a gépek teljesítményét illetően egy egymáshoz közelálló mezőny álljon fel. Ha még így is túl jól sikerülne egy autó, akkor viszont jön a Balance of Performance (BoP) szabály, amikor büntetősúlyokkal, beállítás módosításokkal lényegében visszahúzzák a többiek közé a kiemelkedő gépet. Ezzel együtt azért így is nagyon markáns különbségek vannak az autók között, s az elmúlt év vége és a felkészülési időszak hírei alapján abban lehet bízni, hogy Norbi új autója, a Hyundai most valóban a legjobbak egyike, ha nem a legjobb technika lesz a pályán. Sokszor mondta már, hogy várakozásai szerint éppen aktuális versenygépe lesz a referencia, ám eddig mindig csak a fagyos mosoly maradt ebből az első futamokon. Rendre kiderült, hogy akad jobb, sőt volt, hogy sokkal jobb a rajtrácson.

Hogy a Honda tavalyi év végi elhagyása után miért tűnt a Hyundai a legjobb választásnak, annak is van magyarázata, s ez áll az előző, “ez legjobb technika” vélemény mögött is. A Hyundaiokat versenyeztető BRC Racing Team ugyanis alig köntörfalaz. Csak azt a minimális elvárást hozza, amely szerint éppen beleférnek abba a szabályba, hogy nem gyári csapatként működnek. (Ilyenek ugyanis a WTCR-ben – szemben a WTCC-vel – már nem indulhatnak.) Pedig ezt a bélyeget nagyon könnyen rájuk lehetne sütni. Sőt, alighanem erről az alakulatról lehetne a leginkább elmondani, hogy színtiszta gyári csapat. Persze a többiek is kapnak támogatást a gyártótól, de olyan szoros kapcsolat, mint a BRC Racing és Hyundai között van, talán nem lesz még egy a mezőnyben. TouringcarTimes.com szerint pedig a dél-koreai gyártó eszméletlenül komolyan veszi ezt a sorozatot, csaknem annyi figyelmet fordít rá, mint a rali világbajnoki (WRC) programjára.

Az eddigi tesztek alapján Norbi is azt mondta, hogy igen jónak tűnik az autó,

márpedig ő több TCR géppel is repesztett már, vagyis azért van összehasonlítási alapja. múlt csütörtökön ebből nem sok derült ki, a kék Hyundaiok ugyanis csak igen visszafogottan körözgettek.

Forrás: Hyundai Motorsport

Ráadásul akad még egy adu Michelisz kezében – bár ez a mezőny jelentős részénél is ott lesz. A téli szünetben jelentették be, hogy a japán Yokohama – a vállalat volt a WTCC hivatalos partnere – szállítja majd a gumikat a sorozatnak. Így ezeket már nem kell megszoknia, vagy egy új keverékhez alkalmazkodnia. (Hogy ez mennyire lehet probléma, azt talán a MotoGP tükrözi a leginkább. 2016-ban ott a japán Bridgestone abroncsokat a francia Michelin termékeire cserélték, s a mai napig van olyan versenyző, aki küszködik az átállással.) Ez a szezon első néhány futamán – vagy talán az egész szezonban – bizonyosan előny lehet majd Michelisz számára azon pilótákkal szemben, akik tavaly nem Yokohamákkal mentek.

Kőbe vésve persze semmi sincs, de aligha túlzás, hogy a pilóta szurkolóinak idén bizonyosan lesz miért szorítani. Michelisz most végre valóban nagy sansszal száll harcba a végső győzelemért az április 7-8-án kezdődő világkupán.