Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Megnéztük a TEK szuperkamionját: műveleti központ egy guruló garzonban

Megnéztük a TEK szuperkamionját: műveleti központ egy guruló garzonban

Az első hírekkel ellentétben nem páncélozott a Terrorelhárítási Központ (TEK) új szuperkamionja, ám enélkül is eléggé fenyegető jelenség. Pedig nem az a dolga, hogy rémületet keltsen: 12 méter hosszú, 3,6 méter magas, közel 20 tonnás, és a svéd Scania bivalyerős, 730 lóerős R730-as nyergesvontatója adja az alapját.

Kérdéseinkkel már korábban megkerestük a TEK-et, és mivel állításuk szerint mi voltunk az egyetlenek, akik közvetlenül hozzájuk fordultak az ügyben, így exkluzív lehetőséget kaptunk, hogy alaposan szemügyre vegyük a „monstrumot”. Ottjártunkkor, a Zách utcai főhadiszálláson éppen az utolsó simításokat végezték a kamionon: a belseje szinte már teljesen elkészült, a TEK-es felirat azonban kívül még hiányzik. Ezt érdemes lenne minél nagyobb betűkkel felfesteni, csökkentve a graffitizésre szabadon hagyott felületet – bár a rongálást nehezíti, hogy ezt a járművet saját kamerái figyelik. Emlékezetes, a Vörösmarty téri karácsonyi vásárra vigyázó TEK-es páncélozott harcjárművet tavaly valaki piros festékkel fújta össze.

Forrás: TEK

A jármű erejét és vontatási képességét tehát a Scania V8-as motorja adja, ami szériagyártmány, de abból a legerősebb. Még maga a vontató és annak vezetőfülkéje sem különleges, leszámítva a beépített kék-vörös megkülönböztető jelzést adó fényeket. Körülbelül eddig tart az R730-as, mint bárhol megvehető vontató, amelynek az alapára 52,5 millió forint. Innen kezd viszont érdekes lenni a dolog, hiszen

a lényeg a speciális felépítményben van: ez az, aminek viszont sem a specifikációja, sem az ára nem nyilvános,

és amiért az egész beszerzés nem nyíltan történt, hanem a védelmi és biztonsági célú beszerzésekről szóló törvény szerinti eljárásban – ilyen esetekben nemzetbiztonsági érdekből mellőzhető a nyílt közbeszerzés.

Luxuslakókocsi, kicsit másként

A kamion felépítménye a kevéssé divatos színt leszámítva olyan, mint amilyeneket a Travel Channelen futó lakókocsis műsorban lehet látni, és amilyenekért kényelmes gazdag amerikaiak több százezer dollárt, vagy akár a milliót súroló összeget hajlandóak kiadni: mindkét oldalon két-két kinyíló toldás növeli meg csaknem duplájára a belső tér szélességét. Ja, és a kamion külső oldalába építettek egy hatalmas LCD-kijelzőt, ami a kihúzott előtető alatt összegyűlt 20-30 embernek segíthet eligazítást tartani – mennyivel más ez, mint amikor egy motorháztetőn kisimított papírtérképen kell a bevetési egységnek magyarázni és mutogatni, ráadásul úgy, hogy köré sem férnek mind.

Mindenét kitolja – háttérben egy metrószerelvény, amin a TEK bevetési egységei gyakorlatoznak valós körülmények között Forrás: TEK

Ezzel még nincs vége a járműből kihúzható dolgok sorának: 6 méter magasra tolható ki a vezetőfülke mögül egy reflektorállvány, ami már-már stadionhangulatú fényárra képes, ha a szükség úgy hozza. A kamion végéből pedig két mobil adótorony tolható ki 15 méter magasra, így egy, a civilizációtól elzártabb területen ott is biztosítható a kommunikáció, ahol nincs vagy gyenge a térerő – ez bevetésnél mondjuk nem hátrány. Kívül, a jármű négy sarkára egy-egy kamerát is beépítettek, vandálbiztos plexi védőburokba – ezek képe bentről, monitoron követhető.

James Bond beájulna

A kamion belsejébe a jobb oldalon, hátul vezet fel lépcső, de belső képek közzétételéhez biztonsági okokból a TEK nem járult hozzá. Mivel azonban a világ számos pontján használnak hasonló, mobil vezetési pontot vagy nevezhetjük műveletirányító központnak is, nem nehéz elképzelni, milyen. Aki látott már legalább egy amerikai akciófilmet, amiben van túszejtés vagy terrortámadás, amihez kivonul a SWAT, az tudja, miről beszélünk: viszonylag szűk helyen sok ember idegesen bámul rengeteg monitort és/vagy telefonon, rádión utasításokat ad.

A TEK-nek eddig is volt ilyen mobil központja, de eljárt felette az idő, le kell cserélni – ahogy majd ezt is le kell 20-25 év múlva.

Az új szuperkamionban két, egymásból nyíló helyiséget alakítottak ki: az elsőben, az említett kitolható falakban számítógépes munkaállomások kaptak helyet, lapmonitorokkal, kommunikációs egységekkel. Itt egyszerre több, az adott szituációban, bevetésben részt vevő különböző szerv kapcsolattartója, műveletirányítója dolgozhat, emellett ebben a részben kapott helyet egy minikonyha mosogatóval, mikróval és kávéfőzővel, valamint innen nyílik a WC is.

Ez nem a TEK busza, hanem az Ohio állambeli Robins katonai légibázison szolgáló mobil vészhelyzeti operációs központ belseje

Továbbhaladva egy ennél is nagyobb, belső helyiség van, ahol már tobzódnak az LCD tévék és osztott képeket megjelenítő monitorok – van belőlük vagy egy tucat. A monitorokon követhetőek nem csak a kocsira szerelt kamerák, hanem az akció helyszínére telepített mobil kamerák, az érintett körzet térfigyelő kameráinak, de még a TEK-es bevetési egység fejkameráinak képe is. Sőt, akár a TEK drónjainak élőképe is kitehető a monitorokra, térképek, tervrajzok vagy bármi más mellé. Ebben a helyiségben egyébként egy nagyobb asztal is van székekkel, fölötte az élő, kétirányú kapcsolattartásra alkalmas videokamerával.

A teljes belső tér egy kisebb garzonlakás területe, körülbelül 30 négyzetméter.

Ez a műveletirányító központ bárhol bevethető és technikailag ugyanazt tudja, mint a TEK Zách utcai bázisán működő fix központ, ahonnan egyébként az orosz elnök tavaly februári budapesti látogatását is biztosították. Ez a központ valójában ugyanúgy egy szoba asztallal és székekkel meg sok monitorral, csak méretei miatt kicsit kényelmesebb – a TEK Putyin-látogatásról szóló videóján jól megfigyelhető 0:07-től és 0:55-től:

Jó hogy van, de mibű’?

Igazság szerint a TEK-nek már régen fáj a foga egy új, korszerű és még jó ideig használható mobil műveletirányítási központra, ami az ország minden táján bevethető, képességei miatt pedig nem csak terrorveszély-helyzetben, hanem szélesebb körben is fel lehet használni. És itt nemcsak a 2006-os tévészékház-ostromra lehet gondolni, hanem akár egy hosszú órákig tartó túszdrámára, mint amilyen 2007-ben a Széna téri OTP-fiókban kialakult, vagy egy több száz vagy ezer ember koordinációját szükségessé tevő katasztrófahelyzetre is, mint amilyen a 2013-as dunai árvíz volt. Mondjuk egy pápalátogatáskor is jól jöhet, de

a TEK-nél állítják: élénk a fantáziája annak, aki azt hiszi, ellenzéki tüntetések megfigyelésére használják majd, vagy ezen menekítenék ki Orbánékat egy vesztes választás után az országból.

A terrorelhárításnál 2014-ben kezdtek el a mobil műveletirányító központon gondolkodni, bár inkább csak álmodoztak. Pénz akkor lett, amikor 2016-ban a párizsi és a brüsszeli terrortámadások hatására a kormány a terrorellenes intézkedésekre különforrást biztosított. Az 1217/2016 (IV. 29.) kormányhatározattal összesen csaknem 60 milliárd forintot osztottak szét az érintett szervek között: így jutott a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnak 11 milliárd, a védelmi szervek által használt Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszer, az EDR fejlesztésére 7,5 milliárd, a Terrorelhárítási Információs és Bűnügyi Elemző Központra (TIBEK) 750 millió, a Honvédség fejlesztésére 12 milliárd, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatnak 8,8 milliárd, a TEK-nek pedig 15 milliárd.

Van egy színben passzoló utánfutója is Forrás: TEK

A TEK a pluszforrás jelentős részét, 14 milliárd forintot az elmúlt években technikai fejlesztésre költötte el. Újra cserélték a golyóálló mellényeket – ez olcsóbb volt, mint a lejárt „szavatosságú” régiek élettartam-hosszabbítása –, szintén lecserélték a kevlársisakok egy részét, gépkarabélyokat vásároltak, továbbá beszereztek két új taktikai járművet – amolyan létrás autót, amivel egy taktikai egység felemelhető több emelet magasságig, így egy házba bemászhatnak az ablakon is, nem kell az ajtót betörniük, netán az elbarikádozott bejáratot berobbantaniuk. Na és persze

ebből vették a szuperkamiont is, amit fél évig építettek és év eleje óta tesztelik.

A LEGO-tól FBI-ig

Ma szemmel jóval szerényebb, de a kornak megfelelő korszerű kivitelben volt egyébként a ’80-as évek végétől hasonló műveletirányító Ikarus busza a rendőrségnek is (ITV busznak hívták és legtöbbet tömegrendezvényeken, focimeccsek környékén találkozhatunk vele), sőt a katasztrófavédelemnek is állomásozik egy ilyen járműve Pakson az atomerőmű területén. Egy mobil központ annyira nem újdonság egyébként, hogy már a LEGO is rég megcsinálta, méghozzá 437 darabban, íme:

A világon mindenhol alkalmaznak ilyet, és nem csak rendőri vagy terrorelhárító szervek. Ez például a katasztrófavédelemnek megfelelő ausztrál kormányügynökség, az FRNSW ugyancsak Scania-alapokra épített busza. Az amerikai szövetségi nyomozóknak is van ilyen, az alábbi videón New Yorkban kapták le az FBI járművét:

De használnak hasonló műveletirányítási központtá alakított járműveket a repülőtereken is, ahol főleg katasztrófahelyzetek menedzselésekor jöhetnek jól. Ezen a videón a San Francisco-i nemzetközi repülőtér mobil parancsnoki kamionja látható kívül-belül:

A legtöbb ilyen mobil központot alighanem az Egyesült Államok rendvédelmi szervei használják – a legkülönbözőbbeket. Ez itt például a Kalifornia állambeli San Francisco rendőrségénél rendszeresített kommandós szuperkamion:

Ez pedig az FBI egy régebbi , hasonló célra használt járműve: