Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Az autósok 2012 óta nem fizettek be annyi útdíjat, mint mostanában

Az autósok 2012 óta nem fizettek be annyi útdíjat, mint mostanában

A magyar államnak 55 milliárd forint bevétele volt e-matrica-eladásokból 2017-ben (nem beleszámolva a 2017 decemberében eladott 2018-as matricákat). Ez 6 milliárddal több, mint a 2016-os bevétel volt, és majdnem 20 milliárddal haladja meg a 2014-est.

Az útdíjbevétel nagyot ugrott 2014-ről 2015-re, ugyanis ekkor vezették be a megyei matricákat, valamint ekkor tettek fizetőssé több, korábban ingyenes útszakaszt. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) elsősorban két oknak tulajdonítja a 2017-re elkönyvelt bevételnövekedést:

  • A forgalom erősödése,
  • „Az autósok egyre erősödő jogkövető magatartása”.

A 2017-es eredményeket bemutató közleményben a NÚSZ külön hangsúlyozta, hogy az árak 2012 óta nem emelkedtek, vagyis a bevétel nem azért nő, mert drágulnak a matricák. Ez egyrészt igaz, másrészt azért csináltak olyan változtatásokat, amik miatt az autósoknak azonos árak mellett is többet kell fizetniük.

Az egyik ilyen, hogy több útszakaszon kell fizetni, a másik a D2 kategória bevezetése (pontosabban feltámasztása, 2013-ig volt ilyen nevű kategória, aztán megszűnt, és 2015-ben lett újra). A D2-be azok a járművek tartoznak, amik nem tartoznak más kategóriába (ez a hivatalos definíció a díjszabásban). Gyakorlatilag a 3,5 tonnánál nehezebb és/vagy 7 férőhelyesnél nagyobb kisbuszokat, kisteherautókat sorolják ide.

A D2-esek heti, havi és megyei matricái duplájába kerülnek a D1-eseknek,

ráadásul a D2-esek pótkocsijaira külön matrica kell. 2014-ben D2-es járművek a D1-be tartoztak.

Majdnem 1,3 millió D2-es matrica kelt el 2017-ben, összesen 10,5 milliárd forintért, szóval elég nagy tételről van szó.

Az államnak 2018-ban még több útdíjbevétele lesz

Ami 2018-at illeti, minden arra mutat, hogy az állam útdíjbevételei tovább fognak nőni (ami a másik oldalról azt jelenti, hogy az autóstársadalom több pénz fog befizetni). A forgalom erősödése ugyanis nem csökken, az autó- és üzemanyageladások folyamatosan nőnek. Az éves országos matricafogyasztás nagy része januárra esik, a 2018 januári számok az országos matrica-eladások számának növekedését mutatják (2016 decembere óta már lehet a következő évre előre vásárolni):

Jó dolog a megyei matrica, csak épp több lett vele együtt a díjköteles út

2017-ben, ahogy a megelőző években is, az útdíjbevétel legnagyobb szelete a heti matricákból folyt be: 25 milliárd forint, vagyis az összbevétel közel fele. Az arányok enyhén változtak 2017-re, ugyanis éves országos matricából 12,2, megyei matricából pedig 13,7 százalékkal többet adtak el, mint 2016-ban, viszont összességében csak 7,8 százalékkal nőtt az eladott matricák száma. A megyei matricákból 2017-ben 7,4 milliárd folyt be (nem beleszámolva a decemberben előre eladott 2018-as matricákat).

Bartal Tamás, a NÚSZ igazgatóságának elnöke, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára úgy értékelte a megyei matricák fokozódó népszerűségét, hogy „a járművezetők az elmúlt években tudatosabbá váltak, miközben egyre inkább tisztában vannak lehetőségeikkel a díjköteles úthálózat használatát illetően. Az adatokból az is egyértelműen kiderül, hogy a három évvel ezelőtt bevezetett megyei jogosultság sikeres termék, és egyre többen használják ki az általa nyújtott előnyöket.”

A megyei matricákkal nyilván sok autós jól jár (egy D1-es megyei matrica csak 5000 forint, míg egy országos 43 000), ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a megyei matricák bevezetése a díjköteles úthálózat növelésével járt. Az eladott matricák darabszámaiból, de a matricabevételekből is látszik, hogy

rendszerszinten a megyei matricákból befolyó pénz tiszta plusz a NÚSZ-nak

(illetve az állami költségvetésnek).

Az adatokból még arra lehet következtetni, hogy leginkább a havi országos matricák helyett vesznek az autósok megyei matricát.

Külföldiek állják a magyar útdíjbevétel közel felét

Az eladásokat havi bontásban nézve az látszik, hogy az éves matricákat (országos és megyei) az autósok nem meglepő módon főleg év elején veszik, a havi darabszám az év során a nullához konvergál. A 43 ezer forintos országos matrica eladásai konkrétan lenullázódnak őszre, a jóval olcsóbb megyei matricákból még novemberben is elkelt bő 12 ezer darab.

A rövidebb érvényességű matricák eladásai egészen más mintázatot követnek: azokat inkább nyáron, főleg július-augusztusban veszik az autósok.

A heti matricák iránti kereslet nyári megugrásában a külföldi autósok is vastagon benne vannak. 2017-ben külföldi autósok összesen 4,97 millió heti matricát vásároltak, többet, mint a magyar autósok. Sőt, nem magyar járművekre szinte csak heti matricát vettek, mivel az összes matricatípusból 6 millió ment külföldi kocsira. 2017-ben egyébként az útdíjbevételek 44 százaléka származott külföldi autósok pénztárcáiból.