Plakátügyek: a médiajogász szerint jogszerűen járt el a Fidesz

Plakátügyek: a médiajogász szerint jogszerűen járt el a Fidesz

Jogszerű, hogy a Fidesz a jelenleg érvényes listaárakhoz képest 33 százalékkal olcsóbban jutott az év elején plakáthelyekhez, a kormánypárt ugyanis betartotta a saját maga által a Jobbik és Simicska Lajos hirdetési együttműködésének ellehetetlenítésére hozott jogszabályát – erre jutott a törvényszöveg alapján a Zoom.hu megkeresésére Polyák Gábor médiajogász.

Fura, de igaz: a listaár a tavalyi ár

A nemrég a közterületeket ellepő, ellenzéki politikusokat Soros György társaságában, drótvágóval a kezükben, éppen határkerítés-vágás közben ábrázoló plakátok ára körül a napokban élénk vita alakult ki, miután a 24.hu azt írta: a plakátokat tavalyi listaáron rendelte a Fidesz, így körülbelül 30 millió forinttal fizetett kevesebbet.

A portál hétfői cikke szerint a Fidesz 955 óriásplakáthelyet és 32 city-lightot bérelt ki február 1. és 16. közötti időszakra. A 154 millió forintba kerülő akciót az IKO-csoport révén Mészáros Lőrinc és Andy Vajna érdekeltségi körébe tartozó, kültéri reklámhordozókra specializálódott sales house, az Odex Outdoor Expert Kft. hozta össze a pártnak. A plakátoknak helyet adó hét cég közül a legnagyobb, 60,7 millió forintos megrendelést a JCDecaux Hungary Zrt. kapta – írta a 24.hu, hivatkozva a nyilvánosságra hozott szerződésre, miszerint a Fidesz 2017-es áron bérelte a JCDecaux plakáthelyeit, miközben a plakátcég 2018. január 1-el megemelte az árait (a szerződés itt, a JCDecaux árai itt).

A médiajogász szerint azonban jogszerűen járt el a Fidesz. Polyák Gábor idézte a vonatkozó törvényt, miszerint tény, hogy a törvény azt írja elő, hogy a politikai pártok hirdetésit csak listaáron szabad megjelentetni, ám a jogszabály definiálja is a listaár fogalmát. Eszerint “a listaár a médiahirdetésifelület-értékesítő által érvényesített, az azonos típusú, azonos méretű és azonos elhelyezkedésű reklámhordozók tekintetében az előző üzleti évben az alkalmazott kedvezmények érvényesítése nélkül, a megrendelő személyétől, a megrendelés mértékétől függetlenül meghatározott ár.”

Vagyis a listaárnak két fajtája van: a pártokra érvényes listaár, ami valójában az előző évi listaár, és a minden más hirdetőre vonatkozó – a JCDecaux esetében a közben 50 százalékkal emelt – aktuális listaár.

Tehát a Fidesz – vagy bármely más párt – jogszerűen járt jobban 33 százalékkal bármely piaci hirdetőnél, viszont tény, hogy rosszabbul járt, mint a korábbi években más kampányoknál, amikor törvényi előírás hiányában a hirdetőcégek korlátlan kedvezményekkel, akár fillérekért adhattak pártoknak plakáthelyeket.

Amit szabad Jupiternek…

Éppen a Jobbik és Simicska Lajos közti, gyanúsan kedvezményesnek vélt hirdetési szerződései miatt felháborodó Fideszről derült ki tavaly nyáron, hogy a mostani kormánypárt 2010-ben töredékáron kapott plakáthelyeket a Fidesszel akkor még baráti viszonyban lévő Simicska érdekeltségétől, így a listaáron milliárdokat érő választási plakátkampánya csak bruttó 98 millió forintba került.

Régi fideszes plakátok nyomai Simicska Lajos cégének kimustrált hirdetőoszlopain Fotó: Veres Viktor

Ráadásul a Fidesz a számvevőszéknek küldött elszámolásában már ennél is jóval kisebb összeget, mindössze 36 millió forintot tüntetett fel a kiadási oldalon. Ebben az ügyben tavaly az MSZP-s Nyakó István tett bejelentést a Fővárosi Főügyészségnél, mondván: a kormánypárt átverhette az Állami Számvevőszéket a kültéri kampányköltségek elszámolásánál. Az ügyészség szerint azonban nem történt csalás, ezért elutasította a beadványt és nem indított nyomozást.

Az MSZP nem tesz ki plakátokat

„Nem veszünk plakáthelyeket. Ezt határozottan állíthatom, mert mi ebben döntöttünk, hogy menjenek a francba a plakáthelyeikkel együtt”- mondta az MSZP elnökhelyettese a kampányplakátokról az ATV műsorban.

Akárhogy is, a Fidesz bebiztosította magát a kampányra, legalábbis a Zoom.hu megírta, hogy a Simicska-céghez tartozó felületeken kívül gyakorlatilag az ország valamennyi plakáthelyét lefoglalták az év végéig, így az ellenzék a kampányban amúgy sem nagyon tudna hirdetni. A témáról itt olvashat részletesen:

Plakátháború: minden bérelhető helyet lefoglalt a Fidesz

Plakátháború: minden bérelhető helyet lefoglalt a Fidesz A Zoom.hu információi szerint a Simicska Lajos közeli céghez tartozó felületeken kívül az ország valamennyi plakáthelyét lefoglalta a Fidesz decemberig. Az ellenzék így a kampányidőszakban sem hirdethet. Információnk szerint Fidesz-közeli reklámügynökségek az összes politikai plakáthelyet begyűjtötték, valamennyi felületét lefoglalták idén decemberig, a Simicska Lajos-féle Publimontén kívül.

Borítókép: A Fidesz plakátja már a közterületeken / Fotó: Halász Nóra