Mi lesz ebből? A taxisok nem kérnek az általános tarifaemelésből

Mi lesz ebből? A taxisok nem kérnek az általános tarifaemelésből

Szerdán újabb, eredetileg végső körös egyeztetés zajlik majd a taxisok és a városháza között a fővárosi tarifákat illetően. A levegőben van, hogy a sofőrök 10-15 százalékos emelést szeretnének. Lapunknak most azt mondják, erről szó sincs, általános díjemelésen csak veszítenének. Egészen másban gondolkodnak.

Nehezen átlátható, hogy pontosan miről is zajlik majd a taxistarifával kapcsolatos szerdai egyeztetés a Fővárosi Önkormányzat és a taxisok, illetve szakmai kamarák között. Az utóbbi hetekben ugyanis elterjedt az a hír, hogy a sofőrök kezdeményezésére 10-15 százalékkal megemelnék a budapesti tarifákat. Így ez lenne a megbeszélések tárgya. Ezzel kapcsolatban Tarlós István főpolgármester és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett, az MTI-hez még hétfőn eljuttatott közleményben arra kérik a taxisokat, hogy az egyeztetések napokban esedékes befejező stádiuma előtt tisztázzák, hogy kik rendelkeznek felhatalmazással a taxisok nevében egyetemlegesen tárgyalni és megállapodni. Továbbá azt is kéri a városháza, hogy tisztázzák a taxisok fenntartják-e a tarifaemeléssel kapcsolatos kérésüket, melyet az eddig tárgyaló képviselőik kezdeményeztek, és nem a főváros.

Nos, ismereteink szerint ez a kérdés nem is olyan egyszerű, mint amennyire látszik. Az elmúlt hetekben ugyanis valóban szinte mindenhol arról lehetett hallani, hogy tarifaemelést kérnek a taxisok. Ezzel kapcsolatban Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (ETE) elnöke lapunknak is nyilatkozott, s korábban számos alkalommal idéztük.

Csertek István, az Európai Taxis Egyesület elnöke szerint azonban ők egyáltalán nem kérnek tarifaemelést.

Korábban is csak részben gondolkodtak ebben. Az első körös tárgyalásokkor még azt vezették elő ugyanis, hogy hétvégi és éjszakai tarifára lenne szükség. A díjtáblához ennyiben szerettek volna hozzányúlni. A fővárossal történt megbeszélések után azonban Tarlós István egyértelművé tette, hogy ez szóba sem jöhet – magyarázta. Ezek után került elő az általános, 10-15 százalékos tarifaemelés ötlete, ami nem tőlük jött. Hogy pontosan ki volt az ötletgazda, azt nem tudta megmondani. Ám ők bizonyosan nem, ugyanis ezt a javaslatot megvitatták szakértőikkel, s arra jutottak, hogy egy ilyen lépéssel többet veszítenének, mint amennyit nyerhetnek.

Éppen ezért általános díjemelést nem is szeretnének, még akkor sem, ha mindez már nagyon a levegőben van.

Felvetésünkre, hogy akkor mégis milyen szándékról egyeztetnének, az egyszer már felvetett reklám ötletét említette. Szavai szerint egy olyan megoldásban gondolkodnak, amely során a taxis általános kinézete megmaradna, de mégis felkerülhetne hirdetés az autókra. Az ebből befolyó összegek pedig döntően a sofőrökhöz kerülne.

MTI Fotó: Máthé Zoltán

Erről korábban már beszélt lapunknak az ETE vezetője. Akkor ledpaneleket vizionált az autók tetejére. Hogy ez mennyire lenne életképes, nehéz lenne megítélni. Korábban lapunknak egy a tárgyalásokhoz közeli, a piacra rálátó forrásunk szerint ez a javaslat valóban előkerült. Ez azonban aligha váltaná ki a tarifaemelést. Amíg szabad volt a reklámozás, addig nem nagyon volt erre fizetőképes kereslet. Komolyabb bevételek nem keletkeztek – mondta.

E mellett a reptéri helyzet rendezését is szeretnék elérni – ezt már ismét Csertek mondta a Zoom.hu-nak. Azt, hogy ne csak a „kijelölt taxistársaságok” szállíthassanak utasokat a reptérről a város felé. A tilalom miatt most az a helyzet, hogy hiába van rendelése valakinek a belvárosból a repülőtérre, vissza már nem hozhat senkit, így üresen kell jönnie – magyarázta. Szeretnénk, ha ebben változás lenne – zárta.

Bárhová is jut a taxis tarifával kapcsolatos egyeztetés, az biztos, hogy komolyan sietni kell. Ismereteink szerint ugyanis a városháza az egyeztetések befejezéseként március végét jelölte meg.