A Valami Amerika 3 az a film, amiben már tényleg mindenki balfasz

A Valami Amerika 3 az a film, amiben már tényleg mindenki balfasz

Egészen 2018 februárjáig két dolgot is meggyőződéssel állítottam:

  • A Valami Amerika szar.
  • Mindkét részt láttam.

Aztán a Valami Amerika harmadik részének vetítése előtt 1-2 órával úgy gondoltam, felfrissítem az emlékeimet, mert nem teljesen emlékszem, mi volt például a történet. Itt ütött be a para: nem elég, hogy a második részt valójában nem is láttam, de az első résznek is igazából a Bon-Bon zenekar által írt zenéjét gyűlöltem igazán, a film csak nem mozgatott meg különösebben. Ezek a dolgok engem úgy összezavartak, hogy hirtelen el is felejtettem már a mozi felé tartva elméleteket gyártani arról, mi is a baj a magyar közönségfilmekkel, így szinte újszülöttként indultam neki Herendi Gábor rendezésének.

Forrás: Vertigo media

A Valami Amerika 3-ról, és úgy általában a Valami Amerika-filmekről (jó, a másodikat ugye nem láttam, de ez most mindegy is) annyit kell tudni, hogy mindegyik a legősibb humorra próbál építeni:

egy rakás balfaszt nézhetünk, ahogy bénán csinálnak dolgokat.

Pindroch Csaba Várnai Tamása fontoskodó, de béna rendező, Szabó Győző Ákosa az a típusú paraszt, akinek kicsi a farka, Hujber Ferenc Andrása pedig az életképtelen srác, aki egyszerűen csak hangsúlyozottan életképtelen. De balfasz itt mindenki a maffiózó Csuja Imrétől a vagánykodni akaró rendőrön át a börtön királyáig, senkit nem lehet és nem is kell komolyan venni még a legkomolyabbnak szánt pillanatokban sem.

Ez egyáltalán nem baj, az Office kilenc évadot hozott le úgy, hogy semmi másról nem szólt, csak arról, hogy kinevetünk balfasz embereket, és bár a Valami Amerika 3 nyilván nem hozza azt a szintet, többször is sikerült betalálni. Pláne, mert ez a rész már kicsit olyan, mintha a régi stáb kapott volna egy jutalomjátékot: ez a rész már nem csak a figurákat nevetteti ki, de igazából az első részből is viccet csinál, a nagy fordulatnak szánt, amúgy összecsapottra sikerült befejezés pedig arra enged következtetni, hogy ez a rész már sokszor jobban szórakoztatta a készítőket, mint amennyire a nézőket fogja.

Forrás: Vertigo media

A félreértések elkerülése végett a Valami Amerika 3 sem tökéletes vígjáték, és ha mondjuk a Csupasz Pisztoly jelenti a 10 pontot, akkor ez maximum 4 körül van, de például sokkal viccesebb, mint Adam Sandler bármelyik filmje, és van benne pár rész, amin kifejezetten jó érzés felhorkanni kicsit. Mivel az első részben is megismert társaság ezúttal börtönbe kerül, és mégiscsak Magyarországon élünk, természetesen képtelenek voltak meglenni a készítők a legtöbb jelenetben előkerülő „hahahah, a börtönben seggbe rakják egymást a férfiak” viccek nélkül, de szerencsére a homoerotikus vonalból is ki tudtak legalább valamit hozni: amikor az egyik kulcsjelenetben egy szál seggben látni a nagy részt szépen meghízott bűnözőket verekedni, az már szinte olyan szórakoztató, mint a Boratban látott pucérkodás.

A filmben mellesleg van egy szinte történelminek is mondható jelenet: Stohl András óriásit cameózik benne, és teljesen rendben lévő viccekkel játssza el a börtönbe került nárcisztikus színészt, aki szerint mindenki ismeri őt, drogprevenciós anyagokat osztogat, mellesleg Kokó a neve. Tehát gyakorlatilag saját maga paródiáját alakítja. Azért nagy dolog ez, mert talán még soha nem történt olyan, hogy

egy legendás magyar celebritás végre nyíltan és kegyetlenül szívatja kicsit saját magát,

csinál viccet korábbi hibáiból ahelyett, hogy az itthoni szokásoknak megfelelően beszélni se legyen hajlandó arról, hogy 2011-ben börtönben ült, miután némi kokain és alkohol fogyasztása után súlyos autóbalesetet okozott. Ráadásul be is jött, hiszen egy percig sem kínos.

Forrás: Vertigo media

Az viszont kínos, hogy a Valami Amerika 3-nak sokszor szórakoztató párbeszédek ellenére nincs különösebben értelme: a történet olyan, mintha semmi tétje nem lenne az egész filmnek. Mivel se az eltűnt nagyon értékes bélyegért, se a börtönben összehozott musicalért nem tudtam izgulni, igazából olyan érzésem lett a végére, mintha összedobáltak volna jeleneteket, amik a történetet nem viszik előre. Külön mélypont Oroszlán Szonja, illetve nem konkrétan ő, hanem a youtubereket kifigurázó vloggerkedése: a segghülye Timi nevű lány figuráját az isten is arra teremtette, hogy bemutassa a teljesen érdektelen sminktippeket és még érdektelenebb életbölcsességeket megosztó vlogger szcéna minden nyomorát, de sajnos pont olyan erőtlen lett, mint az amúgy tök jó ötletnek indult, azóta már el is tüntetett álvlog.

A Valami Amerika 3 még így is messze a legszórakoztatóbb közönségfilm mostanában, hiszen a Pappa Pián nyáron még egész más okokból röhögtem, ráadásul megint látszik, mennyit érnek a jó színészek: kis túlzással mindenki benne van az országból, aki nem ijed meg nagyon a kamerától, jó látni, hogy még Hujber Ferenc sem csak bolondériázni tud már a tévében, hanem a magyar átlagot messze verve színészkedik is, ha épp ahhoz van kedve. Ha ehhez hozzátesszük, hogy ebben már egyáltalán nem szerepel a Bon-Bon zenekar elviselhetetlen slágere, hanem lecserélték az egyelőre valamivel kevésbé elviselhetetlen Halott Pénzre, akkor már érthetővé is válik, miért jöttem ki jókedvűen a moziból annak ellenére is, hogy elfelejtettem kólát venni.

A Valami Amerika 3 szerdától kerül a mozikba.