Foci VB 2018 Meccsek Hírek Csoportok
A csoport M Gy D V G+ G- P
Oroszország 2 2 0 0 8 1 6
Uruguay 2 2 0 0 2 0 6
Egyiptom 2 0 0 2 1 4 0
Szaúd-Arábia 2 0 0 2 0 6 0
B csoport M Gy D V G+ G- P
Portugália 2 1 1 0 4 3 4
Spanyolország 2 1 1 0 4 3 4
Irán 2 1 0 1 1 1 3
Marokkó 2 0 0 2 0 2 0
C csoport M Gy D V G+ G- P
Franciaország 2 2 0 0 3 1 6
Dánia 2 1 1 0 2 1 4
Ausztrália 2 0 1 1 2 3 1
Peru 2 0 0 2 0 2 0
D csoport M Gy D V G+ G- P
Horvátország 2 2 0 0 5 0 6
Izland 1 0 1 0 1 1 1
Argentína 2 0 1 1 1 4 1
Nigéria 1 0 0 1 0 2 0
E csoport M Gy D V G+ G- P
Szerbia 1 1 0 0 1 0 3
Brazília 1 0 1 0 1 1 1
Svájc 1 0 1 0 1 1 1
Costa Rica 1 0 0 1 0 1 0
F csoport M Gy D V G+ G- P
Mexikó 1 1 0 0 1 0 3
Svédország 1 1 0 0 1 0 3
Németország 1 0 0 1 0 1 0
Dél-Korea 1 0 0 1 0 1 0
G csoport M Gy D V G+ G- P
Belgium 1 1 0 0 3 0 3
Anglia 1 1 0 0 2 1 3
Tunézia 1 0 0 1 1 2 0
Panama 1 0 0 1 0 3 0
H csoport M Gy D V G+ G- P
Japán 1 1 0 0 2 1 3
Szenegál 1 1 0 0 2 1 3
Kolumbia 1 0 0 1 1 2 0
Lengyelország 1 0 0 1 1 2 0

Lázár János kijött a fényre és Orbán Viktor babérjaira tör

Lázár János kijött a fényre és Orbán Viktor babérjaira tör

Milyen ember Lázár János? Keményen dolgozó miniszter, aki a nap 24 órájából legalább 15-öt a magyar nép szolgálatában áll, miközben Budapest és Hódmezővásárhely között ingázik? Vagy felkészült, de némileg szürke bürokrata, aki hétről hétre órákon át szórakoztatja az arra érdemes sajtómunkatársakat? Egyik sem! Lázár János emberarcú politikus, aki nem ijed meg, ha választókerületében kis falvakban tart lakossági fórumot, ha polgármesteri hivatalok munkatársaival kávézik, miközben nap, mint nap az ország ügyeiről egyeztet a miniszterelnökkel. De mindenekelőtt családapa, aki reggel csókkal köszön el feleségétől, és ha csak teheti, igyekszik minél több időt gyermekeivel tölteni.

Hogy ezt honnan tudjuk? Magától Lázár Jánostól, aki az elmúlt héten valósággal berobbant az internet világába, és saját honlapot indított. Ha ez még nem lenne elég, videókban is betekintést enged munkájába, sőt magánéletébe is: nem csak fiait és feleségét mutatja be, még hivatali autójának sofőrje is elárul róla kulisszatitkokat.

Lázár János eddig szinte csak a Kormányinfókon állt a nyilvánosság elé.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Az elfoglalt miniszter

Bár ajándéktárgyakat és Lázár János feliratú bögréket (egyelőre) nem lehet rendelni, szakértők azzal egyetértenek, hogy a miniszter honlapjára mindenképpen érdemes odafigyelni. De nem feltétlenül azért, hogy követhessük életét, hanem mert a Fidesz-kormányban igencsak szokatlan – és tulajdonképpen példa nélküli –, hogy egy magas pozícióban lévő politikus Orbán Viktor babérjaira tör. Márpedig átvitt értelemben Lázár János éppen ezt teszi:

rajta kívül egyetlen ember van, aki tudatosan építi közösségi médiás és internetes jelenlétét: a miniszterelnök.

A miniszter motivációit csak találgatni lehet, de annyi biztos, hogy a honlap elkészítését nem bízták a véletlenre. Ezzel egyetért M. László Ferenc, a Médiapiac főszerkesztője is, aki szerint hagyományos értelemben profi weboldalról beszélhetünk.

Reggeli egyeztetés Orbán Viktorral. Forrás: lazarjanos.hu

„Látszik, hogy költöttek rá, hiszen profi a fotós, élesek a képek, jók az infografikák, nem spórolták ki a technológiát” – mondta a Zoom.hu-nak M. László, aki arra viszont felhívta a figyelmet, hogy az oldalnak vannak hiányosságai is: nem látszanak rajta tagek (címkék), mintha hiányozna a keresőoptimalizálás, és meglepő módon saját videólejátszót készíthettek hozzá.

„Ha egy médiavállalat ügyel arra, hogy ne a Youtube-nak hozza a kattintásokat, az teljesen érthető,

egy politikus esetén viszont nehezebben magyarázható, miért nem megy ki a legnépszerűbb videós megosztóra saját csatornával”.

A szakember azt is furcsának találja, hogy a Facebookon nem lát aktivitást, pedig ez ma már kötelező és nélkülözhetetlen elem, ha egy honlapot fel akarnak futtatni.

„Ma már nemcsak a nemzetközi, hanem a magyar kutatások is azt mutatják, hogy a Youtube, a Facebook, az Instagram, a Snapchat használata nélkül nem lehet elérni bizonyos generációkat. Ezeket a platformokat Lázár János stábja egyelőre nem igazán használja, mintha nem értek volna el a 21. századba” – mondta.

Csók a feleségtől, indulás az iskolába. Forrás: lazarjanos.hu

M. László Ferenc szerint ahhoz, hogy ma valaki sikeres legyen, és elérjen bizonyos célcsoportokat, legalább 6-7 csatornán kell jelen lennie.

„Ha egy oldal indításakor ez hiányzik, az olyan, mintha egy zárványban maradna az egész” – mondta. Annyira fragmentált a médiafogyasztás, annyira nehéz elérni a különféle célcsoportokat – egy politikus számára a választóit –, hogy az összes fellelhető, idehaza a nagy tömegek által kedvelt technológiát, közvetítő csatornát fel kell használni ahhoz, hogy a tartalom valóban széles közönséget érjen el. Főleg igaz ez a fiatalokra, akik a mainstream, hagyományos médiumokat már alig használják, a politikai orgánumoktól, hírektől pedig távol tartják magukat.

A főszerkesztő arra is emlékeztetett, hogy

Lázár János oldalának felépítése kísértetiesen hasonlít Orbán Viktoréhoz.

A miniszterrel ellentétben azonban a kormányfő tartalmait évek óta szakértő, profi csapat készíti, amelynek segítségével Orbán mára a legnagyobb politikai influencer lett az országban 552 ezer követővel.

Lázár videóit az egykori Hír Tv-s Krakkó Ákos készíti, aki néha maga is feltűnik a képsorokon. Forrás: lazarjanos.hu

M. László a Miniszterelnökséget vezető miniszter esetében azt is meglepőnek tartja, hogy most először enged betekintést a magánéletébe, pedig korábban többször is hangsúlyozta: nem szereti a bulvárt és távol akarja tartani családját a médiától. A felesége és gyermekei szerepeltetésével akár a róla kialakult képet is átalakíthatja, hiszen Lázár Jánost az emberek többsége jelenleg úgy ismeri, mint a kormány „munkásembere”, aki a kormányinfókat is tartja, de nem érzik magukhoz közel a személyét.

Lázár János felesége, Zita a magánéletükről is mesélt. Forrás: lazarjanos.hu

M. László Ferenc szerint egy ilyen típusú önépítés azt mutatja, hogy Lázár János hosszú távon a saját útját akarja járni. Annál is inkább, hiszen a többi miniszter és kormánypárti politikus legfeljebb a Fidesz platformjain – vagy ezen belül a nekik központilag készített és felügyelt aloldalakon – kommunikál, de ott is a legritkább esetben tér el a kijelölt irányvonaltól.

A keményen dolgozó kisember

Nem példa nélküli a világpolitikában sem, hogy egy vezetői posztra nem törekvő politikus látványos videókkal népszerűsíti saját magát – emlékeztetett Merkovity Norbert politológus is. A Szegedi Tudományegyetem oktatója az amerikai Republikánus Párt tagját, a washingtoni képviselőház jelenlegi elnökét, Paul Ryant hozta fel példának, akiről a 2016-os elnökjelölti kampányban sokan azt gondolták, megfelelő kihívója lenne Donald Trumpnak.

Paul Ryan Fotó: Win McNamee/Getty Images

Még inkább ez volt a többség véleménye, amikor Ryan profi, rengeteg pénzből készített imázsvideókkal jelentkezett, amiben azt hangsúlyozta, hogy itt az ideje rendbe tenni az amerikai politikát. Ennél is nagyobb volt a meglepetés, amikor kijelentette: egyáltalán nem kíván belépni az elnökjelöltségért szóló harcba, és ezt az ígéretét be is tartotta.

Bár Paul Ryan azóta sem adott rá magyarázatot, miért építette ilyen módon saját imidzsét, Merkovity Norbert szerint erre nincs is feltétlenül szükség.

„Miért ne mutathatná meg egy alsóbb szinteken lévő politikus, vagy éppen egy miniszter, mivel telik egy napja, akár az Egyesült Államokban, akár Magyarországon” – tette hozzá.

A politológus szerint Lázár János videóiban az is felüdülés, hogy a magyar és európai szokással ellentétben most

nem a vezető van a középpontban, hanem egy olyan ember, aki mögötte dolgozik.

Azt ugyanakkor Merkovity Norbert is furcsának találja, hogy a honlap egyelőre csak az interneten létezik, pedig a bizonytalan szavazókat és a választásokon passzívabb fiatalokat már hazánkban is a Facebookon és az Instagramon vagy a Youtube-on lehet elérni.

„Lázár János jelenlegi honlapjára most csak az megy fel, aki amúgy is érdeklődik iránta, na és persze a politológusok meg az újságírók. Ha ezen a platformon marad, akkor ez a jövőben sem fog változni” – tette hozzá.

A hódmezővásárhelyi Superman

Nem véletlen az sem, hogy a hódmezővásárhelyi választókörzet ilyen kiemelt figyelmet kap a honlapon és a videókban is. Kiszelly Zoltán politológus szerint Lázár János – mint minden politikus – elsősorban a helyiek körében akar népszerű lenni, hiszen ez az ő fellegvára.

Lázár János, a családapa. Forrás: lazarjanos.hu

Az egyik videóban maga a miniszter is megjegyzi: „azok a miniszterek az erősebbek, akiknek van egyéni választókerületük is”.

Így nincs mit csodálkozni azon, hogy a honlapra feltett bemutatkozójában nem kormányzati pozícióját, hanem képviselőségét hangsúlyozza.

„Más pártoknál is megfigyelhető, hogy ha jelöltjeik jól szerepelnek egy választókerületben, azt mindig fontosnak tartják, még akkor is, ha országosan esetleg rosszabbul szerepeltek. Lázár János is azt szeretné, hogy a helyiek lássák, értük dolgozik, és nem ugródeszkaként használja a választókerületi jelöltséget” – mondta.

Iszik a sikerekre, de hogy mire készül a jövőben, az a videókból sem derült ki. MTI Fotó: Veres Nándor

Hasonló okok miatt szerepelnek a videóban a családtagjai, pedig eddig sem a felesége, sem pedig fiai nem nagyon jelentek meg a nyilvánosság előtt. Túl azon, hogy egy boldog család képe a pletykákat is alaptalanná teszi, Lázár János feleségével akár Hódmezővásárhelyen is összefuthat bárki.

A politológus valószínűsíti: az, hogy Lázár János most készítette a honlapot, arra is utalhat, kijelentéseivel ellentétben egyáltalán

nem akar visszavonulni a kormányzati politikából.

Az, hogy ez valóban így lesz-e, valószínűleg nem most fog kiderülni. A videók viszont addig is tökéletesen megfelelnek annak, hogy olyan képet alakítson ki magáról, amilyet ő szeretne.