Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Musk az összes bolygóra küldhetne egy kocsit a Tesla negyedéves buktájából

Musk az összes bolygóra küldhetne egy kocsit a Tesla negyedéves buktájából
  • Elon Musk autó- és akkumulátorcége, a Tesla 675 millió dollár veszteséget termelt 2017 negyedik negyedévében. Ennyi pénzből majdnem nyolc Falcon Heavy-indítást lehetne finanszírozni.
  • A Tesla a Model 3 gyártásának felfuttatásával küzd, az viszi a pénzt, amúgy nem volt rossz éve.
  • Most 2018 közepén tervezik elérni azt a kapacitást, amit 2017 végén kellett volna.
  • Musk optimista, azt mondta, ha ki tudnak lőni egy Roadstert az űrbe, akkor a Model 3 gyártásán is úrrá tudnak lenni.

A Tesla autó- és akkumulátorgyártó 675,4 millió dollár veszteséggel zárta 2017 utolsó negyedévét – derül ki a cég jelentéséből. A Tesla rendszeresen veszteséges, de ilyen rossz negyedéve még sosem volt. 2016 utolsó negyedévében a veszteség 121 millió dollár volt.

Elon Musk másik cége, a SpaceX épp nemrég könyvelhetett el egy komoly eredményt, Falcon Heavy nevű űrrakétájának tesztfelbocsátása sikeres volt. Elon Musk nem szalasztotta el a lehetőséget, hogy csináljon egy kis reklámot a Teslának, a Falcon Heavy tesztrakománya egy Tesla Roadster volt. Valójában a felbocsátás valószínűleg minden idők legdrágább reklámeseménye volt, becslések szerint egy Falcon Heavy-kilövés 90 millió dollárba kerül (ez egyébként más rakétákhoz viszonyítva nagyon-nagyon olcsónak számít). A 90 millió dolláros költség azt is jelenti, hogy a Tesla a negyedik negyedévben annyi pénzt vesztett, amennyiből 7,5 Falcon Heavy-kilövés jönne ki, vagyis kerekítéssel a Naprendszer összes bolygójára lehetne küldeni egy kocsit (a Pluto jelen állás szerint nem számít bolygónak).

Az eredeti terv az volt, hogy a Roadstert olyan Nap körüli pályára állítják, aminek legtávolabbi pontja eléri a Marsét. A terv túl jól sikerült, az első számítások szerint a rakéta túllőtte a Marsot, a röppálya az aszteroidaövig viszi a kocsit. A legfrissebb számítások szerint a kocsi keringési pályájának legtávolabbi pontja a Mars és az aszteroidaöv között lesz.

A Model 3-ba ölik a pénzt

Arról egyelőre nincsenek adatok, hogy a Tesla eladásait és megrendeléseit befolyásolta-e a 90 millió dolláros promóció. De tulajdonképpen ez mellékes, a Teslának jelenleg nem az a problémája, hogy nincs elég megrendelése, hanem hogy nem tud elég autót gyártani. A 2017 végi veszteség nagy része annak köszönhető, hogy a cég rengeteg pénzt ölt bele a Model 3 nevű új kocsi gyártásának felfuttatásába. Ami ennek ellenére messze elmarad a kitűzött céloktól.

2017 őszén a Tesla azt közölte, év végén már 5 ezer darab Model 3 fog legördülni a gyártósorról (korábban még optimistábban voltak). Jelenleg azt ígérik, 2018 júniusának végére lesz meg a heti ötezres darabszám, március végén még csak heti 2 500-nál fognak tartani.

A cég 2017 utolsó negyedévében mindössze 2 425 darab Model 3-at gyártott le.

Ahogy a dolgok állnak, szerencsével 2018 egészében elérhetik a 150 ezer legyártott példányt. Ami nagyon kevés, már ahhoz képest, hogy a Model 3 bejelentése után közel félmillió potenciális vevő jelentkezett be a kocsira ezer dolláros letéttel (azt nem tudni, a várólista azóta mennyivel lett rövidebb).

Forrás: Wikipédia

A hatalmas veszteséget leszámítva nem volt rossz év

A Tesla a Model 3-ba ölt temérdek pénzt leszámítva nem teljesített rosszul 2017-ben. A Model S-ből és a Model X-ből leszállítottak 101 312 darabot, 33 százalékkal többet, mint 2016-ban, és többet, mint a kitűzött cél.

Az utolsó negyedévben a vállalat 3,29 milliárd dollárt termelt (36 százalékkal többet, mint 2016 negyedik negyedévében), 2,7 milliárd autóeladásokból folyt be. Az akkumulátortermékek eladásaiból 6 százalékkal több bevétele volt a cégnek az egy évvel korábbinál. ZEV-kreditek eladásán 179 millió dollárt kerestek az utolsó negyedévben (az autógyártók a zéró emissziójú járművek után kapnak ilyen krediteket, azok a gyártók, amiknek sok ilyenjük van, eladhatják őket olyanoknak, amiknek túl kevés).

Cél a csillagos ég

Az, hogy a Tesla valaha nyereséges lesz-e, egyelőre azon múlik, sikerül-e rendbe szedni és felfuttatni a Model 3 gyártását. Elon Musk szokás szerint optimista volt, amikor a negyedéves bizonyítványt magyarázta elemzőknek, és ezúttal az égre mutatott igazolásképp:

„Ha el tudunk küldeni egy Roadstert az aszteroidaövig, akkor valószínűleg a Model 3 gyártását is meg tudjuk oldani. Csak idő kérdése.”

Szokásához híven azért bedobott néhány grandiózus számot, azt mondta, könnyen el tudja képzelni, hogy eljön az idő, amikor a Tesla évi 700 ezer járművet gyárt (azt nem mondta, a képzeletében ez az időt mikorra teszi). Az évi 700 ezerből 500 ezer Model 3-as lenne, 100 ezer Model S és X, másik 100 ezer pedig a még csak tervezőasztalon létező Model Y. Távolabbi tervként az évi egy millió Model Y legyártását nevezte meg.

A részvényeseknek kiküldött levelében Musk azt írta, hiszi, hogy a cég negyedéves egyenlege „relatíve hamar” tartósan pozitívba fordul.

(Guardian, LA Times)