Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Ha A szabadság ötven árnyalata egy vibrátor lenne, sosem rezegne

Ha A szabadság ötven árnyalata egy vibrátor lenne, sosem rezegne

Nem kis bravúr olyan erotikus filmet gyártani, amiben nincs semmi erotikus, de mellé még a cselekmény is hiányzik. A szabadság ötven árnyalata egyetlen pozitívuma, hogy nem lesz folytatása. Kritika.

Általában sosem kezdem a kritikaírást azzal, hogy megnézzem, mi a forgalmazó által megfogalmazott szinopszis egy filmről, mert egyrészt saját magam is meg tudok fogalmazni egy frappáns összefoglalót, másrészt nem szeretek olyan szókapcsolatokat olvasni, mint a kalandos történet, mesés utazás, szívmelengető história vagy a szellemes kísérlet.

A szabadság ötven árnyalatát megnézve viszont kivételt tettem, kíváncsi lettem, mi lehet a rövid kivonata, ugyanis ebben a filmben megtörténik az a hihetetlen bravúr, hogy

105 percen keresztül cselekmény szinten alig van valami említésre méltó azon kívül, hogy a szereplők drága dolgokon utaznak, drága dolgokat vesznek, drága helyen randiznak vagy kúrnak, ráadásul az egyetlen sztorit bonyolító esemény nagyjából 3 perc alatt lezajlik.

De lássuk miről is van szó:

„Christian és Ana úgy érzik, maguk mögött hagyták a múlt árnyait, és itt az ideje, hogy frissen kötött házasságukban csak egymásnak éljenek és élvezzék az őket körülvevő luxust. Éppen kezdenék megszokni a jól megérdemelt idillt, amikor új fenyegetés bukkan fel a láthatáron, amely veszélybe sodorja a hepiendet, mielőtt még egyáltalán elkezdődhetett volna.”

Összefoglalom ennél is rövidebben és egyszerűbben – haha, spoilermentesen – a következő ágrajz segítségével ugyanezt én is:

Esküvő —> nem történik semmi, néha beszélgetnek, néha dugnak —> feltűnik valaki, aki bekavar az idillbe —> gyorsan megoldódik a probléma —> happy end.

Basta, pää, Ende, fine, конец.

Egyszerűen felfoghatatlan számomra, hogy lehet siker egy ennyire semmitmondó audiovizuális bűntény. Azt, hogy mennyire károsnak tartom az egész szürke50 jelenséget, már kifejtettem ebben a cikkben, emiatt a körítést most nem is vizsgálom, csak kizárólag a film erényeit önértékén,

viszont abból olyan kevés van, mint legális cigarettából az ukrán határon.

Sosem lesz már ugyanolyan a szexuális életünk, mint A szürke ötven előtt

Sosem lesz már ugyanolyan a szexuális életünk, mint A szürke ötven előtt A szürke ötven árnyalatának és folytatásainak szerzőjét, E.L. James-t a rengeteg rajongói dicséret mellett legalább ugyanannyi vád is érte, és most elsősorban nem azokra az esztétikai problémákra gondolok, hogy a történet lapos, mint a nagy magyar Alföld, a szereplők viselkedése egyszerűen béna, földtől elrugaszkodott benne minden és még annyi csavart sem rejtenek a regények, mint egy rosszabb lakossági ponyva.

Gondoljunk csak bele. Egy romantikus filmnek, amely úgy indul, hogy a két főszereplő összeházasodik, vajon milyen kifutása lehet? Hová lehet ezt fokozni? A történet ugyanazon az amplitúdón mozog folyamatosan, egy diszfunkcionális kamu-BDSM kapcsolat résztvevői hol szeretik, hol utálják egymást, miközben olyan dolgokon veszekednek, amik fel sem merülnének, ha felelősen gondolkodva csaptak volna bele a házasságba. Például:

  • mi lesz a vagyonmegosztással?
  • Anastacia Steel felveszi a férje nevét?
  • mikor akarnak gyereket vállalni?

Az is csodálatra méltó, hogy az a film, amely pont a fentebb említett történetbeli hiányosságai miatt elsősorban a szexualitásra épít, ennyire NEM erotikus. Hiába a közelik Dakota Jonnson mellbimbóiról, Jamie Dornan irreális V-vonaláról, az apró simik, nyalakodások ellenére ez a film NEM szexi. Még annak ellenére sem, hogy bár nem számoltam, valószínűleg ebben az epizódban van a legtöbb penetráció, igaz sokkal gyorsabban lezajlanak, mint korábban, Ana pedig minden eddiginél hamarabb, három lökést követően képes orgazmust produkálni. Szereplőink szexelnek:

  • ha örülnek
  • ha dühösek
  • ha nem tudnak aludni
  • ha fürdenek
  • vásárlást megelőzően és azt követően
  • utazás előtt, közben és után

és most figyelj:

  • ha gyanús személyek követik őket és sikerül lerázniuk az illetőket

A „kedvenc” szexjelenetem amúgy a 9 és 1/2 hét egymásról evéséből inspirálódott, de olyan erotikus lett, mint amilyen a Nagy durranás paródiája Charlie Sheennel.

Ennyi kurelés után pedig megy a csodálkozás, ha valaki teherbe esik, miután hat hétig nem él a fogamzásgátlás lehetőségével. A szereplőknél már csak a dramaturgiai flikkflakkok okosabbak, jó példa erre az, hogy Ana úgy találja meg a csehovi fegyvert a fiókban, hogy az ollót keresi.

Ebben a produkcióban nem irigylek senkit. Szánom a szereplőket, hogy ezzel erodálják munkásságukat, de az utolsó gyakornokot is, aki részt vett a romantikus történetek análfűrésszel való megbecstelenítésében. A legnagyobb kalaplengetés azonban az operatőrt illeti, akinek mindig ügyelnie kellett arra, hogy kínos pontossággal komponáljon. És most nem arra gondolok, hogy a kamera pont akkor forduljon el jótékonyan, amikor már épp bekandikálna a képbe egy férfi szaporítószerv, hanem arra, hogy az Audi terepjáró, a Ray-Ban napszemüveg, a Cartier karkötő, a Daniel Wellington óra és Chuck Taylor dorkó vagy Ana ádámcsutkányi méretű gyémánttal ellátott jegygyűrűje MINDIG jobban exponált legyen, mint a libabőr a vénuszdombon.

A film egyetlen jó tulajdonsága, hogy ezzel véget is ér a trilógia. A könyvekkel ellentétben pedig itt már nem igazán lehet eljátszani azt a kamut, hogy a férfi főszereplő szemszögéből meséli el a történetet újra, de egy Kriszcsön fiatalkorát bemutató előzményfilm is marhaság lenne. Bár nem akarok tippeket adni.

Ennél nagyobb ordas közhely a világon nincs, de leírom: aki valami ismeretlen lelkesedéstől vezérelve rajong a szériáért, persze, menjen, nézze meg, úgy sem változtat véleményén ez a kritika, de a kétkedőket talán meggyőzöm, ennél még az Emmanuelle is szórakoztatóbb szoftpornó.

A szabadság ötven árnyalata (Fifty Shades Freed). Szinkronizált amerikai film, 2018. Értékelés: 3/10