Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Kis lépés Musknak, de hatalmas ugrás az emberiségnek. Vagy egy óriási tűzgolyó

Kis lépés Musknak, de hatalmas ugrás az emberiségnek. Vagy egy óriási tűzgolyó

Túlzás nélkül történelmi siker lesz az űrkutatásban, ha felszáll a SpaceX Falcon Heavy nevű rakétája a floridai Cape Canaveralból. A kilövést magyar idő szerint február 6-a, kedd, este 18:30-ra ütemezték be, háromórás ablakkal, vagyis a rakétának 21:30-ig fel kell szállnia, különben az indítást elnapolják. Február 5-én Elon Musk, a SpaceX alapító-vezérigazgatója azt mondta: „Meglepő módon úgy tűnik, holnap megcsináljuk az indítást. Mérget vettem volna rá, hogy valami késleltetni fog minket, mondjuk találunk valami problémát a rakétával, vagy talán rossz lesz az időjárás. De az időjárás jónak tűnik, a rakéta jónak tűnik.”

Azt persze semmi nem garantálja, hogy minden simán fog menni, Elon Musk tőle szokatlanul nagyon óvatosan fogalmazott, állítása szerint lényegében azt is sikernek tekintené, ha a rakéta nem robban föl. A legrosszabb lehetőség egyébként az, ha a rakéta még az indítóálláson fölrobban, ekkor ugyanis elpusztítaná az állást, ami egyrészt komoly anyagi veszteséget jelentene, másrészt

arról az állásról van szó, ahonnan a NASA Hold-missziói és űrkompjai indultak, szóval egy darabka történelmet vinne magával.

A katasztrófa egy fokkal jobb lenne, ha a rakéta a felszállás után, a levegőben robbanna fel. Amire van esély, a Falcon Heavy ugyanis tulajdonképpen három darab összekapcsolt, kisebb, Falcon 9-esből áll, a hangsebesség átlépése után a rakétarendszerben vibrációk keletkezhetnek, amik miszlikbe szaggathatják az egészet.

A legerősebb üzemben álló rakétarendszer

Ha sikerül az indítás, akkor a Falcon Heavy lesz a történelem második legerősebb űrrakétája (az első hely a Saturn V-é, amivel a NASA az Apollo-missziókat is indította a Holdra), és a legerősebb szolgálatban álló rakéta (a Saturn V-ösöket már évtizedek óta nem használják). A rakéta indításkor akkora tolóerőt tud kifejteni, mint 18 darab Boeing 747-es együtt, és (elvileg) képes egy utasokkal megpakolt Boeing 737-es súlyának megfelelő hasznos terhet alacsony Föld körüli pályára juttatni. A Falcon Heavy-vel elérhető nemcsak a Hold, hanem a Mars is. Sőt, ami azt illeti, a tesztfelbocsátás alkalmával a rendszer Elon Musk piros Tesla Roadsterét próbálja majd eljuttatni a Marsig.

Ez utóbbi akkor sem biztos, hogy sikerül, ha a Falcon Heavy nem robban tűzgolyóvá már az indítóálláson vagy a hangsebesség átlépése után. Az indítófokozatok leválása után ugyanis a második fokozat hat órán keresztül fog sodródni, mire áthalad a Van Allen sugárzási övön, csak utána indítja be újra a motorjait, hogy megadja az utolsó lökést Elon Musk Teslájának a Marsra vezető úthoz.

Költséghatékony

A Falcon Heavy sikerén nemcsak azért múlik sok, mert erős, hanem mert nagyon olcsó is lesz: a SpaceX szerint egy indítás 90 millió dollárba kerül majd. Összehasonlításképp, a United Launch Alliance cég Delta IV Heavy rakétája 350 millió dollárt eszik felbocsátásonként, miközben csak fele akkora hasznos terhet bír el, mint a Falcon Heavy.

A költséghatékonyság annak köszönhető, hogy a SpaceX újrahasznosítja a rakétái indítófokozatát. A Falcon Heavy három darab, összekapcsolt Falcon 9-indítófokozatot használ, a tesztpéldány két oldalsó indítófokozata például már repült 2016-ban. A terv az, hogy a tesztrakéta mindhárom indítófokozata visszatérjen a Földre, miután elvégezte a dolgát: az oldalsó elemek a szárazföldre, a középső elem a SpaceX tengeri leszállóplatformjára, amit úgy neveznek, hogy „Hát persze, hogy még mindig szeretlek” („Of Course I Still Love You”).

(Business Insider, National Geographic)