Foci VB 2018 Meccsek Hírek Csoportok
A csoport M Gy D V G+ G- P
Oroszország 2 2 0 0 8 1 6
Uruguay 1 1 0 0 1 0 3
Szaúd-Arábia 1 0 0 1 0 5 0
Egyiptom 2 0 0 2 1 4 0
B csoport M Gy D V G+ G- P
Irán 1 1 0 0 1 0 3
Portugália 1 0 1 0 3 3 1
Spanyolország 1 0 1 0 3 3 1
Marokkó 1 0 0 1 0 1 0
C csoport M Gy D V G+ G- P
Franciaország 1 1 0 0 2 1 3
Dánia 1 1 0 0 1 0 3
Ausztrália 1 0 0 1 1 2 0
Peru 1 0 0 1 0 1 0
D csoport M Gy D V G+ G- P
Horvátország 1 1 0 0 2 0 3
Argentína 1 0 1 0 1 1 1
Izland 1 0 1 0 1 1 1
Nigéria 1 0 0 1 0 2 0
E csoport M Gy D V G+ G- P
Szerbia 1 1 0 0 1 0 3
Brazília 1 0 1 0 1 1 1
Svájc 1 0 1 0 1 1 1
Costa Rica 1 0 0 1 0 1 0
F csoport M Gy D V G+ G- P
Mexikó 1 1 0 0 1 0 3
Svédország 1 1 0 0 1 0 3
Németország 1 0 0 1 0 1 0
Dél-Korea 1 0 0 1 0 1 0
G csoport M Gy D V G+ G- P
Belgium 1 1 0 0 3 0 3
Anglia 1 1 0 0 2 1 3
Tunézia 1 0 0 1 1 2 0
Panama 1 0 0 1 0 3 0
H csoport M Gy D V G+ G- P
Japán 1 1 0 0 2 1 3
Szenegál 1 1 0 0 2 1 3
Kolumbia 1 0 0 1 1 2 0
Lengyelország 1 0 0 1 1 2 0

A kormány a Csubakka-védelmet vetette be a költségvetés átláthatóságának vitájában

A kormány a Csubakka-védelmet vetette be a költségvetés átláthatóságának vitájában
  • Egy nemzetközi vizsgálat arra jutott, gondok vannak a magyar költségvetés átláthatóságával.
  • A Nemzetgazdasági Minisztérium tankönyvi Csubakka-védelemmel reagált.

Borzasztó értékelést kapott a magyar költségvetés átláthatósága az International Budget Partnership (IBP) nevű nemzetközi civil szervezet Open Budget Survey elnevezésű, tegnap nyilvánosságra hozott vizsgálatában (itt írtunk róla bővebben). Az elérhető 100 pontból Magyarország mindössze 46 pontot hozott össze, ami a vizsgált 115 ország között csak az 57. helyre elég. A gyenge eredmény oka, hogy

a kormány a nemzetközileg elfogadott 8 legfontosabb költségvetési dokumentum közül hármat – a költségvetési irányelveket, a féléves jelentést és a polgárok költségvetését – el sem készíti,

a másik öt közül négynek a tartalma pedig még a régiónkban jellemző színvonaltól is elmarad. A két évvel ezelőtti eredményhez képest a legfontosabb különbség, hogy a tavaszra előrehozott költségvetési vita miatt a költségvetési törvényjavaslat már az előző évi tényszámokat sem tartalmazza.

Csubakka-védelem

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) először rövid közleményben reagált a vizsgálat eredményeire, majd Banai Péter Benő, az NGM államháztartásért felelős államtitkára a közmédia műsorában hosszabban védte a kormány költségvetés-készítési szokásait. A következő érveket vetette be:

  • Soros György. (Az Open Budget Survey támogatást kap Soros Nyílt Társadalom Alapítványától.)
  • A vizsgálatban több EU-s ország nem vesz részt.
  • A vizsgálathoz adatokat szolgáltató magyar civil szervezet korábban már adott tévesnek bizonyult előrejelzéseket.
  • A magyar gazdaság makroszámai jók.
  • A kormány készít konvergenciaprogramot; a költségvetést ellenőrzi az Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács; a polgárok költségvetése benne van a költségvetés indoklásában; havonta készül jelentés a költségvetési folyamatokról.

Jó érvek, csak semmi közük a tárgyhoz

Az NGM reakciója nyugodtan tekinthető a Csubakka-védelem tankönyvi példájának, ugyanis a felhozott ellenérvek egyike sem válaszol a vizsgálat eredményeképp megszületett kritikára, arra, hogy a magyar költségvetés nem eléggé átlátható. Pontonként:

  • A vizsgálat eredménye szempontjából irreleváns, hogy az Open Budget Survey milyen forrásokból jut támogatáshoz. (A magyar kormány például rengeteg támogatást kap Brüsszeltől.)
  • A vizsgálat eredménye szempontjából irreleváns, hány uniós országra nem terjedt ki. A magyar költségvetés ettől függetlenül nem átlátható.
  • Az előrejelzések már csak olyanok, hogy nem mindig pontosak. A kormány is rendszeresen rosszul jelzi előre a magyar gazdaság számait, többek közt a költségvetésben.
  • A magyar gazdaság makroszámai valóban jók, de ettől még a költségvetésnek nem feltétlenül kellene átláthatatlannak lennie.
  • A konvergenciaprogram nem azonos a költségvetési irányelvekkel; aki szerint a költségvetés indoklása közérthető (polgárok költségvetése), az még nem látott költségvetést (vagy nem tudja, mi számít közérthetőnek); a havi jelentések a költségvetési folyamatok főbb számait mutatja be, nem pótolják a részletes félévi jelentéseket.