Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

NER Force One: titokzatos repülő a magyar égen

NER Force One: titokzatos repülő a magyar égen

Repülős körökben régóta kering egy pletyka, miszerint létezik egy magánjet Magyarországon, amely a NER legmagasabb és legszűkebb köreinek kényelmét hivatott szolgálni. Utánajártunk a történetnek.

2016 júniusának közepén egy titokzatos gép tűnt fel a magyar légtérben, majd parkolt le a Liszt Ferenc repülőtér egyik, kisgépek számára fenntartott állóhelyén. A nemzetközi polgári repüléseket követő oldalak szerint ekkor, egészen pontosan június 14-én, a 2006-os gyártású Bombardier 605 CL típusú magánjet elhagyta korábbi M-AMRT lajstromjelét, majd felvette új, osztrák felségjelzés alatt futó OE-IKZ jelzését.

Fotó: Veres Viktor

Azóta a gép nagyon sok és roppant érdekes utat tett meg,

amelyek adatait immár több mint egy éve követjük és mentjük le a The ADSB Exchange Historical Flight Viewer oldal alapján:

  • 2016. június 26-án a Bombardier gép Budapestről – nem sokkal az adásvételét jelző lajstromjegyzés módosítása után – a toulouse-i reptérre érkezett. (A leszállásról „gépvadászok” több fotót is készítettek.) Nagy nap volt az akkori: a magyar labdarúgó-válogatott este itt,a francia nagyvárosban Európa-bajnoki nyolcaddöntőn lépett pályára Belgium nemzeti csapata ellen (s szenvedett 4-0-ás vereséget).
  • 2017. február 7-én reggel az OE-IKZ magánjet elrepült Malagába, és február 9-én kora délután érkezett vissza Budapestre. Ezekben a napokban a Puskás Akadémia és a horvát NK Osijek, vagyis az Eszék csapata a környéken edzőtáborozott. Mindkét együttes Mészáros Lőrincé. Február 7-én, 16.30-kor az Eszék az ukrán Dinamo Kijev, február 8-án, 17.00-kor a Puskás a kínai China Fortune ellenfele volt a Marbella Football Centerben.
  • 2017. május 28-án reggel a Bombardier Budapestről a francia Riviéra irányába indult. Fedélzetén többi között Mészáros Lőrinccel, Szíjj Lászlóval és néhány további, a NER legfelsőbb üzleti köréhez sorolható személlyel. A repülő este hét órakor már landolt is Budapesten. Aznap, vasárnap rendezték az európai társadalmi és sportélet egyik legnagyobb eseményét, a Forma–1-es Monacói Nagydíjat. A Hír TV stábja a megérkezéskor ugyan megkérdezte Mészáros Lőrincet, hogy az autóversenyen volt-e, ám a vállalkozó azt mondta, nem járt ott. Ezt a közlést nem is kívánnánk kétségbe vonni, ám a felcsúti üzletemberrel egy csoportban forgolódók egyike a Red Bull csapat pólóját viselte. S bár ez bárkivel megeshet, a társaság szinte mindegyik tagjának a vállán egy THG feliratú méregzöld táska volt. Az amerikai THG Sports pedig a világ egyik meghatározó, jelentős sportesemények vendéglátását bonyolító vállalata. Ez a cég felelt tavaly több Formai–1-es nagydíjon – így Monte-Carlóban is – ezért a munkáért. Oldaluk szerint az idén is ők „kezelik” a VIP-vendégeket a hercegségben. Ám hamarosan még ennél is nagyobb munkájuk akad: néhány nap múlva, február 4-én a Super Bowl vendégvárását is a THG bonyolítja.
  • 2017. július 30-án az OE-IKZ lajstromjelű gép úgy ment Rijekába, hogy közben leszállt a kecskeméti katonai reptéren. Az a NER több meghatározó emberéről is tudható, hogy erős kecskeméti kötődésekkel bír. A többi között Mészáros Lőrinc nagyon közeli üzlettársáról, Szíjj Lászlóról vagy Matolcsy Györgyről is ez mondható el. Ám ugyancsak közölhető ez a sokak által Szíjj László emberének tartott, az MKB Bank elnöki székében ülő Jaksa Jánosról, aki amúgy a Minerva Tőkealap-kezelő Zrt. vezérigazgatója is. (Neki még jut szerep a történetünkben.)
    Ne menjünk el egy apróság mellett. A reptérlátogatási túrákat és fotózásokat is szervező lap, az Aeroprints egyik útjának eseményeiről számol be az Airsoc oldal. A publikáció szerint egy kelet-európai programsorozatuk alkalmával az iktatott kecskeméti reptérlátogatás kudarcba fulladt. Annak ellenére, hogy a csoportjuk útját korábban jóváhagyták. A mondás szerint az ügyintéző valamit nem végzett el, ezért maradt el a belépés. Képek így nem készültek, de amit láttak, az – három MiG 21-es és egy MiG 29-es mellett – egy OE-IKZ lajstromjelű 605-ös Bombardier volt.
  • 2017. augusztus 11-én Bécs-Rijeka-Budapest kört futott a repülő, ennek során ismét érintette a kecskeméti repülőteret.
  • 2017. augusztus 14-én a repülő Korzikán landolt. A Calvi városának Sainte-Catherine repterén parkoló Bombardier-t „gépvadászok” ismét lefotózták. Augusztus 19-én a NER egyik meghatározó üzletemberének felesége Calviból nyilvános posztot tett közzé közösségi oldalára egy fényképpel és „Üdv Calviból!” üzenettel.
  • 2017. szeptember 3-án ott voltunk, amikor Mészáros Lőrinc, Szíjj László és ismerősei megérkeztek a Liszt Ferenc repülőtér I-es, kisgép-termináljához autóikkal. Ezek után nem sokkal az OE-IKZ jelű gép elemelkedett a betonról és Görögország felé indul.

Mészáros Lőrinc, Szíjj László és ismerőseik a ferihegyi kisgépes terminál előtt (Fotó: Veres Viktor)

Egy kis ugrás az időben.

  • 2018. január 23-án a fehér testű gép a kora reggeli órákban Malagát vette célba. A Nemzeti Sport oldala aznap beszámolt egy malagai edzőmérkőzésről, amelyen a Puskás Akadémia az NK Osijekkel találkozott. Mint említettük: mindkét együttes Mészáros Lőrincé.
  • 2018. január 25-én, csütörtökön a kora esti órákban a légijármű megérkezett Malagáról Budapestre. A gép egyik ablakában – az általunk rögzített felvételen – feltűnt egy, Mészáros Lőrincre kísértetiesen hasonlító férfi. A repülő landolása után nem sokkal Mészáros Lőrinc és társasága kilépett a terminál ajtaján és elhagyta a repülőteret.

Fotó: Veres Viktor

Fotó: Ivándi-Szabó Balázs

Térjünk rá a gép hátterére.

A repülő minden jel szerint abba a tulajdonosi érdekkörbe sorolható, amely vastagon érintett volt az MKB Bank privatizációjában; abban a folyamatban, amelynek során Orbán Viktor közeli ismerőse, Mészáros Lőrinc jelentős befolyáshoz jutott a hitelintézetben.

A horizonton első elemként a Minerva Tőkealap-kezelő Zrt. tűnik fel. A 2012-ben gründolt szervezet sokáig lényegében semmi érdemlegeset nem csinált, aztán hirtelen életre kelt, s 2016-ban olyan „szakmai befektetőket” talált, akik/amelyek több tízmilliárd forinttal beszálltak, tőkét biztosítottak számára. Gyorsan létre is hozták a Metis Magántőkealapot, amely a friss pénz segítségével megszerezte az MKB Bank 45 százalékát.

Hogy ezekben a társaságokban kinek és milyen forrásai gyűlnek össze, arról nem sokat lehet tudni a zárt alapok szabályozása miatt.

Egy ideig tehát így, lényegében nem ismert háttérrel működött az MKB. Tavaly nyáron azonban hirtelen fordulat következett be: amiről korábban csak beszéltek, hogy a hitelintézet Mészáros Lőrinc és körének érdekeltségébe kerül, az megvalósult. A Minervától ugyanis a Konzum Befektetési Alapkezelő átvette a Metis kezelését. A Konzummal kapcsolatban pedig több helyen elhangzott, hogy Mészáros Lőrinc és Jászai Gellért kezében van 53:47 százalékos arányban. Tőkepiaci szóbeszéd szerint utóbbi átvétel aligha jöhetett volna létre, ha a Konzum és a Minerva mögötti pénzek nem egy érdekkör irányába mutatnának. Igaz, ezt azóta sem sikerült igazolni, hiszen nem ismertek a Minerva mögötti befektetők.

A Minerva a Kozum-ügylettel nem fejezte be pénzpiaci aktivitását. Miközben ugyanis az MKB-s akciók történtek, Themis Magántőkealap néven egy újabb, ám csak 3,4 milliárd forintos zárt alapot indított. Akkor és azóta is csak találgatják, hogy utóbbival mi a szándék. A Themisbe ugyanis messze nem került annyi pénz, hogy abból az MKB-hoz hasonló bankvásárlást lehessen összehozni. Annyit lehetett tudni: ahogyan a Minervát, úgy ezt a céget is Jaksa János vezeti.

A Zoom.hu kutatásai során azonban feltűnik a képben egy bécsi bejegyzésű, Cursus Aviation GmbH nevű cég, amelyet – az osztrák cégbíróság dokumentumai szerint – „légijáratok szervezése légijármű-üzemeltetők segítségével” tevékenységi körrel alapították 2015 végén.

A vállalat vagyona alapításkor 35 ezer euró volt, az azévi – néhány hétről szóló – mérlegét pedig Zorkóczy Krisztián írta alá. (Róla azt érdemes tudni, hogy vezetői pozíciót tölt be a Flow Aviation Zrt.-ben, amely vállalati és privát ügyfelek számára üzleti repülési szolgáltatásokat végez.) Ha a kíváncsiskodó nem sajnálja az időt, s beleveti magát az osztrák cégbíróság dokumentumai közzé, akkor sok egyéb érdekességet is megtudhat. A Cursus tulajdonosaként ebben az időben Zorkóczy Krisztián jelenik meg. Ez az állapot egészen 2016 nyaráig tart. (Mint említettük, a gép új lajstromjelét 2016 júniusában kapta.) Ekkor azonban megváltozik a cég tulajdonosa. A dokumentumok szerint az új tulajdonos a Magyar Nemzeti Banknál 6122-42 nyilvántartási számon bejegyezett – ezt külön ki is emelik – Metis Magántőkealap. Utóbbi tulajdonlása egészen 2017 késő nyaráig áll fenn. A Cursus Aviation ekkor az MNB 6122-47 nyilvántartási számán jegyzett Themis Magántőkealap kezébe kerül. Mindez időben nagyjából egybeesik azzal, amikor a Konzum Nyrt. átvette a Minervától a Metis alapot, s ezzel egyébként Mészáros Lőrinc és Jászai Gellért befolyást szerzett Magyarország ötödik legnagyobb bankjában, az MKB-ban.

Ehhez hozzátartozik, hogy Zorkóczy szerepének megszűnésekor a dokumentumok és a mérleg aláírójaként – már a Metisszel a háttérben – Magi Juliannát említik. A jogász a Minerva felügyelőbizottságában ült 2015 augusztusa és tavaly november között. Ezen felül a Minerva Tőkealap-kezelő a múlt nyáron egy Minerva Bizalmi Vagyonkezelőt is elindított. Ennek pedig Jaksa János a vezérigazgatója, a helyettese pedig Magi Julianna.

A Cursus 2015-ös mérlegbeszámolója még semmilyen komoly tételt nem tartalmaz, leszámítva egy 35 ezer eurós (nagyjából 10,6 millió forintos) jegyzett tőkét. A 2016. évi üzleti jelentésében viszont már a befektetett eszközök között, a tárgyi eszközök soron szerepel egy 9,55 millió eurós (körülbelül 2,9 milliárd forintos) vagyonelem. Magánjetek értékesítésével foglalkozó weboldalak szerint egy 2006-2007-es évjáratú Bombardier 605 CL típusú repülőért jellemzően nagyjából ennyit, 8-10 millió eurót kérnek.

Általában így néz ki egy Bombardier 605 CL gép utastere. (Forrás: Jetcraft)

Ha ehhez azt is hozzávesszük, hogy a tulajdonosnak kalkulálnia kell működtetési költséggel is, ami ilyen gép esetében évi százmilliókra is rúghat, akkor össze is áll az a 3,4 milliárd forintos tőke, amely – mint azt az imént jeleztük – a Cursus mögött álló Themis Magántőkealapban „pihen”. Ehhez hozzátartozik, hogy a Cursus 2016-os mérlege tesz egy megjegyzést is, amely szerint a vállalatnak van egy öt évnél hosszabb, 10,8 millió eurós kötelezettsége. Feltűnő, hogy utóbbi összeg az éppen változó euró árfolyamtól függően, de szinte centire annyi, mint a Themis tőkéje.

Ezen tények alapján nem nehéz arra a következtetésre jutni, hogy OE-IKZ lajstromjelű gép a Cursus Aviation GmbH-hoz tartozik. Vagyis ahhoz a körhöz köthető, amely az MKB eladásában és Mészáros Lőrinc közelébe juttatásában nagyban közreműködött.

A gépet egyébként egy privát ügyfelek gépeit üzemeltető cégen keresztül működtetik: a Bombardier repüléseit az osztrák piac legnagyobb szereplőinek egyike, az International Jet Management GmbH végzi. Utóbbi cégnél személyesen, Bécsben is érdeklődtünk, ám ügyintézője annyit közölt, hogy privát ügyfeleikről nem szokás információt adni. Ezen felül jártunk a Cursus cégpapírokon fellelhető címén is. A Bécs külvárosi részén lévő irodaházban azonban a vállalkozás neve nem volt kirakva. Miután a recepción nem a Cursus, hanem Magi Julianna felől érdeklődtünk, azt mondták, róla nem tudnak. Egy magyar nevet említettek, miután honfitársaink után érdeklődtünk. Ez Kardos Imre volt, aki a Minerva Tőkealap-kezelő vezérigazgató-helyettese. Többel nem szolgáltak.

Ide, a felszíni tereptárgyaktól védve parkolják a Bombardiert az avatatlan szemek elől. Forrás: Google Earth

Az üggyel kapcsolatos kérdéseinkre az Austro Controltól, vagyis az osztrák légügyi hatóságtól nem kaptunk választ. Mint ahogyan Mészáros Lőrinc szóvivőjétől sem.

Azt kérdeztük tőle:

– Mi célt szolgál a repülőgép?

– Mészáros Lőrincet többször láttuk a géppel utazni. Ő rendelkezik-e a gép felett?

– Milyen célból használja Mészáros Lőrinc a repülőgépet?

– Termel-e a repülőgép üzleti hasznot?

– Kikből áll a gép használóinak köre?

Választ csupán a Minervától kaptunk, ám sokra nem mentünk vele. Szó szerint idézzük:

„Köszönjük megkeresését és a THEMIS Magántőkealappal kapcsolatban feltett kérdéseit. Tájékoztatom Ön​t, hogy a MINERVA Tőkealap-kezelő Zrt. működését első sorban – bár nem kizárólagosan – a kollektív befektetési formákról és kezelőikről, valamint egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2014. évi XVI. törvény szabályozza. E jogszabály rendkívül szigorú titoktartási kötelezettséget ír elő Társaságunk felé.

Figyelemmel a fentiekre kérdésére törvényi tilalom okán sajnálatos módon semmilyen jellegű – így nemleges nyilatkozatot tartalmazó – tájékoztatást sem áll módunkban adni.

Kérjük fentiek szíves tudomásulvételét!”

A géppel kapcsolatban akad még egy figyelemreméltó apróság. A Forma–1 uralkodó világbajnoka, a mezőny legnagyobb playboya, Lewis Hamilton is éppen egy Bombardier 605 típusúval utazik a világban. A sportoló egyébként tavaly ősszel életmódjára, utazásaira és persze – ezzel összefüggésben – repülőgépére is utalva úgy nyilatkozott a The Sun című lapnak: „Elég sokszor előfordul, hogy nevetségesen sokat költök.”