Plakátháború: minden bérelhető helyet lefoglalt a Fidesz

Plakátháború: minden bérelhető helyet lefoglalt a Fidesz

A Zoom.hu információi szerint a Simicska Lajos közeli céghez tartozó felületeken kívül az ország valamennyi plakáthelyét lefoglalta a Fidesz decemberig. Az ellenzék így a kampányidőszakban sem hirdethet.

Információnk szerint Fidesz-közeli reklámügynökségek az összes politikai plakáthelyet begyűjtötték, valamennyi felületét lefoglalták idén decemberig, a Simicska Lajos-féle Publimontén kívül. Több piaci forrásunk is megerősítette, hogy állami hirdetésekre való hivatkozással minden kapacitást lekötöttek.

Úgy tudjuk, ha a február 17-én kezdődő kampányidőszakban a cégek valamiért mégis adnának helyeket az ellenzéki pártoknak, akkor az egész éves szerződésüket is buknák. Azt piaci forrásaink sem tudták megmondani pontosan, hogy összesen hány hely van az országban, de 20-25 ezer óriásplakátra és mintegy 14 ezer citylightra saccolnak. (A citylight az a háttérvilágítással is rendelkező keretes plakát, amit leginkább a buszmegállókban láthatunk.)

Simicska plakáthelyei maradnak. Forrás: Twitter/Nótin Tamás

A Simicska Lajos-közeli cég és a piaci megrendelők által már lekötött helyeken felüli szabad kapacitás, ahol a pártok hirdethetnek, összesen 6-8 ezer óriásplakátot jelent. Ezeket foglalták le most a Fidesz közeli reklámcégek, ezt – úgy tudjuk – két-három ügynökség intézte. Információink szerint a citylightok nagy részére is lecsaptak. A lefoglalás nem azt jelenti, hogy előre kifizettek valamennyi helyet, és azt sem, hogy feltétlenül hirdetnek majd. A lényeg, hogy tartják a felületet, és más nem helyezhet el rajta hirdetést.

Egy decemberig tartó szerződés – tudomásunk szerint – átlagosan 100 millió forintos bevételt jelent cégenként, ami a piacon komoly tételnek számít.

Plakát 2015-ből. MTI Fotó: Marjai János

Plakáthelyekkel legnagyobb számban a francia központú világcég, a JCDecaux rendelkezik, 7600 óriásplakáttal és 9500 citylighttal, ezzel megelőzi a Publimontot. Rajtuk kívül még 2-3 közepes méretű és néhány kisebb cég osztozik a maradék helyeken. A JCDecaux akkor lett igazán ismert Magyarországon, amikor a kormány az ő felületeiken intézte a menekültellenes kampányát 2015-ben. A Hvg.hu korábbi cikke szerint 2016-ban a JCDecaux 51,3 százalékban részesedett a plakátpiaci bevételekből, Simicskáék 24,4, az összes többi cég 24,3 százalékban.