Hat órán belül „be kellene vonulniuk” a tanároknak és óvónőknek

Hat órán belül „be kellene vonulniuk” a tanároknak és óvónőknek

A Terrorelhárítási Központ is csak a sajtóból értesült az Emberi Erőforrások Minisztériumának óvodákat és iskolákat érintő akciójáról.

Bármely különleges jogrend elrendelése esetén az óvodákban és az iskolákban „valamennyi képzést be kell szüntetni”. Ha a megelőző védelmi helyzet, a terrorveszélyhelyzet, a rendkívüli állapot, a szükségállapot vagy az országot ért váratlan támadás miatt bevezetendő rendkívül intézkedéseket munkaidő után vagy hétvégén rendelik el, „az intézmény objektumaiban kell elhelyezni és egyben kell tartani a személyi állományt”.

Egyebek között ilyen rendelkezéseket tartalmaz az Emberi Erőforrások Minisztériumának Honvédelmi Intézkedési Terve (HIT), amely alapján az óvodáknak és az iskoláknak (fenntartótól függetlenül) június 30-ig, majd azt követően minden évben október 31-ig el kell készíteniük a saját intézményükre szabott tervet.

MTI Fotó: Vajda János

A dokumentum azt is előírja, hogy az óvodák és iskolák „alkalmazotti állományát” a helyben szokásos módon értesíteni kell, hogy a külöleges jogrend bevezetését követően haladéktalanul „vonuljanak be” a munkahelyükre.

Erre a vezetőknek négy, a többieknek hat órát ír elő a minisztérium, azzal, hogy a bevonulási időt az intézményvezetők lerövidíthetik.

Aki az értesítésben előírtaknak nem tud megfelelni, annak nevét a bevonulás megtagadásának indoklásával, a tartózkodási helyével és elérhetőségével együtt be kell jegyezni a „Távollévők, értesítésben akadályozottak nyilvántartásába”.

Tanárok és óvónők, vagy alkalmazotti állomány?

Szabadságra csak indokolt esetben mehetnek „az alkalmazotti állomány tagjai”, indokolt esetben a már szabadságon lévőket is vissza kell rendelni. Különleges jogrendben „Különleges Működési Rend” lép életbe az óvodákban és az iskolákban is. A minisztérium az év végén az iskoláknak írt levelében egyebek között azt hangsúlyozta: hogy különleges jogrend esetén „az intézmény vezetése felel az intézményre háruló honvédelmi és a válsághelyzet katonai vonatkozású feladati végrehajtásának megszervezéséért és támogatásáért.

A Terrorelhárító Központ (TEK) bevetési egységének tagjai egy feltételezett túszejtési gyakorlat szimulációja, ahol egy iskolai lövöldözést követő túszmentést szimuláltak kommandósok, rendőrök, mentők és tűzoltók. MTI Fotó: Beliczay László

A különleges működési rend része a szabadságolási tilalom mellett, hogy meg kell szervezni „a vezetők készenlétét” a munkaidőn kívüli időszakra és a hétvégékre az intézményekben. Felül kell vizsgálni az ügyeleti rendszert, ahol a honvédelmi és a válsághelyzet katonai vonatkozású feladati végrehajtása indokolja, ügyeleti szolgálatot kell létrehozni.

„Fel kell készülni a gyerekek, a tanulók és a szabadságon lévők, illetve egyéb okból távollévők visszahívására”

– derül ki a minisztérium levelének mellékletéből. Azt az általunk megkérdezett intézmények vezetői (már akik szóba mertek állni lapunkkal) sem értették, hogy miért van erre szükség, amikor ugyanebben a dokumentumban arra utasítják az intézményeket, hogy a különleges jogrend bevezetése esetén „valamennyi képzést be kell szüntetni”.

Az iskoláknak és az óvodáknak kiküldött minisztériumi útmutató szerint az intézményvezetőknek gondoskodniuk kell az együtt tartott személyi állomány elhelyezéséről és szükség szerinti ellátásáról. Az állomány rendelkezésére álló egyéni védőeszközöket állandó készenlétben kell tartani. Ahol még nincs védőeszköz, a helyi illetékes szerveknél gondoskodni kell azok igényléséről.

A minisztérium utasítása szerint „lehetőleg az intézmény objektumaiban kell elhelyezni és együtt tartani a vezetőket, a különleges és speciális feladatokra kijelölt csoportokat és személyeket, a gépjárművezetőket, a távol lakókat és a nehezen értesíthetőket, valamint azokat a gyerekeket/tanulókat, akiknek a szüleit nem sikerült értesíteni”.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma december 22-i dátummal küldte szét az fenti tájékoztatót az óvodáknak és az intézményeknek. És bár a levél melléklete a Honvédelmi Intézkedési Terv (HIT) címet viseli, és végig azt taglalja, hogy bármely különleges jogrend bevezetése esetén mi az intézmények teendője, a mellékelt kísérőlevél azonban már kizárólag a potenciális terrorfenyegetettségre hivatkozik.

Fotó: Fortepan/Nagy Gyula

Egy ősrégi mozgosítási terv a minta?

Az általunk megkéredzett biztonságpolitikai szakértők az anyag egészének és keletkezésének okainak ismerete nélkül nem kívántak részletekbe menően véleményt mondani a dokumentumról. Némelyek magánvéleménye, hogy az irat egy, a szocializmusból itt maradt katonai mozgósítási terv leporolt példánya lehet. Készítői, köztük egy szakértő, még arra sem vették a fáradságot, hogy a dokumentum militáris nyelvezetét modernizálják és civilesítsék.

Az intézményeknek most főhet a fejük, hogy mit írjanak a saját HIT-ükbe.

Egyes helyeken a rendőrségtől, máshol a település rendészetétől, közterület-felügyeletétől remélnek segítséget, de vannak, akik – mint laőunknak elmondták – a TEK-hez fordulnak majd, noha a dokumentum említést sem tesz a Terrorelhárítási Központról, annak ellenére sem, hogy a potenciális terrorfenyegetettséggel indokolja a HIT elkészítésének szükségességét.

A TEK meglepődött, de terv szerintük is kell

Úgy tudjuk, hogy a TEK is a sajtóból értesült arról, hogy a minisztérium milyen feladatokat adott az óvodáknak és az iskoláknak. Nem kívántak nyilatkozni az ügyben, de sejtetni engedték, hogy egyáltalán nem örülnek a történteknek. Egy névtelenséget kérő, a TEK-hez közel álló forrásunk szerint minden iskolában szükség volna egy olyan dokumentumra, amelyben összefoglalják, hogy természeti vagy ipari katasztrófa vagy éppen terrortámadás esetén kinek mi a teendője, hol tudják biztonságba helyezni az intézmények dolgozóit és tanulóit.

MTI Fotó: Beliczay László

Sőt, az sem ártana, hogy olykor gyakorolnák is, hogy vész esetén kinek hová kell mennie, ki miért a felelős. Ahogy létezik (kell, hogy legyen) tűzvédelmi terv, mondta forrásunk, katasztrófavédelmi tervre is szükség volna.

De csak olyanra, tette hozzá forrásunk, amely szakmailag megalapozott, és végre is hajtható.

A minisztérium öt évvel az Alaptörvény és a közel öt évvel általa is hivatkozott kormányrendelet elfogadása után, közvetlenül karácsony előtt adta ki az utasítást a HIT elkészítésére. Még a névtelenséget kérő kormányközeli szakértők sem értik az időzítés okát. Az ellenzék egyszerű hangulatkeltésnek, hergelésnek tartja a minisztériumi iratot.