Foci VB 2018 Meccsek Hírek Csoportok
A csoport M Gy D V G+ G- P
Uruguay 3 3 0 0 5 0 9
Oroszország 3 2 0 1 8 4 6
Szaúd-Arábia 3 1 0 2 2 7 3
Egyiptom 3 0 0 3 2 6 0
B csoport M Gy D V G+ G- P
Spanyolország 3 1 2 0 6 5 5
Portugália 3 1 2 0 5 4 5
Irán 3 1 1 1 2 2 4
Marokkó 3 0 1 2 2 4 1
C csoport M Gy D V G+ G- P
Franciaország 3 2 1 0 3 1 7
Dánia 3 1 2 0 2 1 5
Peru 3 1 0 2 2 2 3
Ausztrália 3 0 1 2 2 5 1
D csoport M Gy D V G+ G- P
Horvátország 3 3 0 0 7 1 9
Argentína 3 1 1 1 3 5 4
Nigéria 3 1 0 2 3 4 3
Izland 3 0 1 2 2 5 1
E csoport M Gy D V G+ G- P
Brazília 3 2 1 0 5 1 7
Svájc 3 1 2 0 5 4 5
Szerbia 3 1 0 2 2 4 3
Costa Rica 3 0 1 2 2 5 1
F csoport M Gy D V G+ G- P
Svédország 3 2 0 1 5 2 6
Mexikó 3 2 0 1 3 4 6
Dél-Korea 3 1 0 2 3 3 3
Németország 3 1 0 2 2 4 3
G csoport M Gy D V G+ G- P
Belgium 3 3 0 0 9 2 9
Anglia 3 2 0 1 8 3 6
Tunézia 3 1 0 2 5 8 3
Panama 3 0 0 3 2 11 0
H csoport M Gy D V G+ G- P
Kolumbia 3 2 0 1 5 2 6
Japán 3 1 1 1 4 4 4
Szenegál 3 1 1 1 4 4 4
Lengyelország 3 1 0 2 2 5 3

A budapesti turistabuszoztatók rajthoz álltak

A budapesti turistabuszoztatók rajthoz álltak

Együtt nyújtotta be pályázatát a Fővárosi Közgyűlés buszos városnézésre kiírt tenderére a nemzetközi City Sightseeing franchise partnereként működő Mr.Nilsz Kft. és a Program Centrum Kft. A tenderen ezen kívül két cég, a Giraffe Hop on Hop off és az angol Big Bus indul önállóan – írja az Index.

Az ajánlatokat eredetileg 2017. december 14-ig kellett volna beadni, de a határidőt az önkormányzat valamiért kitolta 2018. január 12-ig. (Még decemberben kérdeztük az önkormányzatot, erre miért volt szükség, választ nem kaptunk.)

Egyszer már megpróbálták

A főváros 2016-ban egyszer már nekifutott a városnézőbusz-piac monopolizálásának. Decemberben azonban eredménytelennek nyilvánította a koncessziós tendert, mert

az önkormányzat kevesellte a pályázó cégek által ajánlott koncessziós díjat.

Az önkormányzat szakértői arra jutottak: a koncesszió 20 éves időtartama alatt realizálható magas, százmilliárd forintot jóval meghaladó bevétel beruházásaik gyors megtérülését és jelentős hasznos jelent minden ajánlattevőnek, míg a főváros ehhez képest kevés koncessziós díjbevételhez jutna.

Sok-sok feltétel

A koncessziós kiírás szerint a nyertes cég (vagy cégkonzorcium) fix koncessziós díj fejében 15 évig egyedül üzemeltethet Budapesten ilyen szolgáltatást, 30 busszal.

A nyertes pályázónak számtalan feltételnek meg kell felelnie, többek közt:

  • A pályázat megjelenése előtti 6 évben folyamatosan legalább 3 évig, legalább egy millió forintért nyújtott hop on – hop off rendszerű szolgáltatást.
  • A 2017 előtti három évben adózott eredménye legfeljebb egyszer volt negatív.
  • A megelőző három évben teljes árbevétele legalább 800 millió forint volt, hop on – hop off rendszerű szolgáltatásból származó árbevétele legalább 650 millió.
  • A cégnél dolgoznia kell legalább egy szakembernek, aki felsőfokú végzettséggel és a hop on – hop off jellegű városnéző autóbuszjárat üzemeltetési szolgáltatás üzletpolitikai irányításában és/vagy műveleti igazgatásában legalább 36 hónap szakmai gyakorlattal rendelkezik.
  • Cégszerű nyilatkozattal kell ismertetni azoknak a szakembereknek nevét, képzettségét, szakmai gyakorlatát, akiket be kíván vonni a teljesítésbe.
  • A pályázóknak 8 millió forint ajánlati biztosítékot kell leszurkolniuk.

Budapesten jelenleg négy cég működtet városnéző buszokat:

  • City Tour Hop on Hop off Kft.
  • City Sightseeing Kft.
  • Mr. Nilsz Kft.
  • Program Centrum Kft.

A GVH-nak nem tetszik

A koncesszióval egyébként még lehetnek problémák, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint aggályos, ahogy az önkormányzat monopolizálná a piacot. A GVH a 2016-os pályázat kiírásakor levélben figyelmeztette Tarlós István főpolgármestert, álláspontjuk a 2017-es pályázatról is ugyanaz – közölték a Zoom.hu-val.

A GVH szerint az új megoldás hosszú távú kizárólagos jogon alapul. A fővárosnak olyan megoldást kellene találnia, ami nem zárja ki a versenyt, ami biztosítja, hogy a fogyasztók (az utasok) jól járjanak, a szerződés hosszát mérlegelni kellene. A versenyhivatal szerint a szabályozott verseny irányába kellene elmozdulni, esetleg úgy, hogy több szereplő kapjon (akár koncessziós) jogot rövidebb futamidővel.