Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Alapvető problémákat vet fel az öngyilkosok erdejébe látogató vlogger botránya

Alapvető problémákat vet fel az öngyilkosok erdejébe látogató vlogger botránya

Komoly, hosszú távú hatásokkal bíró botránnyal kezdődött az év az internetes videózás világában. A Youtube egyik legnépszerűbb vloggere, a 15 millió követővel rendelkező Logan Paul kénytelen volt levenni egy, a szokásosnál is otrombábbra sikerült videót.

Paul a tavalyi év végén Japánba utazott, és onnan jelentkezett néhány videóval. Ellátogatott többek között a Fudzsi lábánál fekvő Aokigahara erdőbe is, amit sokszor csak az öngyilkosok erdejének szoktak nevezni. Ez a Golden Gate híd után a második legnépszerűbb helyszín az öngyilkosok körében. Eleve misztikus az erdő, a japán hiedelem szerint démonok és szellemek lakják, annyira sűrű a növényzet, hogy alig vannak állatok az erdőben, szinte síri csend uralkodik a fák között. Évente több tucat ember vet véget az életének az erdőben, annak ellenére, hogy többnyelvű táblákkal próbálják lebeszélni az erdőbe látogatókat a tervezett öngyilkosságról.

Az erdőbe látogató, a videóiban általában nagyon harsány, sokszor leginkább a Jackass mutatványaira emlékeztető ökörségeket bemutató youtuber célja az volt, hogy találjon egy holttestet az erdőben. A környéken csak évente gyűjtik össze a holttesteket, így Logan Paul rövid kutakodás után megtalált egy felakasztott embert.

A videó megjelenése után kirobbant a botrány, Logan Paul egy darabig ellenállt, de másnap törölte a videót, és egy bocsánatkérő üzenetet töltött fel.

Végül a Google sajtóosztálya is kiadott egy közleményt, amiben elnézést kérnek a videóban bemutatott – egyébként kikockázott arcú – férfi családjától, és elnézést kérnek mindenkitől, aki sértőnek találta a tartalmat, és hangsúlyozták, hogy a Youtube tilt minden ilyen jellegű, felzaklató képet.

A dolog itt annyiban is maradhatna, ha nem arról lenne szó, hogy valaki két vihorászós megjegyzés között mutogat magukat felakasztó embereket a 15 milliós, ki tudja, milyen korosztályú rajongótáborának.

Ráadásul Logan Paul annak ellenére, hogy a mostanra törölt videóban magához képest visszafogott volt, sőt az is elhangzott, hogy az öngyilkosság nem megoldás a problémákra, igazából elég érzéketlenül viselkedett.

„Ez nem kattintásvadászat. Ez a legvalóságosabb vlog, amit erre a csatornára valaha posztoltam. Azt hiszem, ez mérföldkő a Youtube történetében, azt hiszem, ilyen még szerencsére senkivel sem történt Youtube-on. Most, hogy ezt elmondtam: kurvára kössétek fel a gatyátokat, mert nem fogtok még egy ilyen videót látni!” – mondta Paul a törölt videó felvezetőjében.

A legnagyobb felháborodást természetesen az váltotta ki, hogy mennyire kegyeletsértő volt Paul viselkedése, még különböző hírességek is reagáltak a videóra.

Közülük a Breaking Bad korábbi színésze, Aaron Paul volt az egyik leghatározottabban fogalmazó.

„Kedves Logan Paul! Hogy merészeled? Undorodom tőled. Hihetetlen, hogy mennyi fiatal néz fel rád. Annyira szomorú. Remélem, ez a legutóbbi videó észhez téríti őket. Nem vagy más, csak szemét. Ennyire egyszerűen. Az öngyilkosság nem játék. Rohadj meg a pokolban!” – írta Aaron Paul.

A további problémák már messzebbre vezetnek, és az egyre népszerűbb youtuber-közösség egészét érintik. Az internetes tartalomszolgáltatás egyik nagy különbsége a hagyományos tévékhez, rádiókhoz, újságokhoz képest, hogy a belépő szint nem igényel szinte semmilyen befektetést, bárki elkezdheti, nincs olyan privilégiumokhoz kötve a dolog, hogy például ha valaki a videóit szeretné eljuttatni másokhoz, akkor az kell, hogy egy tévé leadja azokat. Az internet rengeteg embernek adta meg a lehetőséget, hogy kibontakozzon, rengeteg jó dolog született és születik nap mint nap ennek köszönhetően, sok szempontból tényleg összehozza a világot, és elsőre nagyon demokratikusnak tűnik az egész.

Viszont pénz is rengeteg van benne, és amikor egy hobbiprojekt hirtelen pénzt kezd termelni, az már olyan problémákat okozhat, mint Logan Paul esete, aki öngyilkosokat mutogat, mert nem tudja, hogy nem mindenből lehet viccet csinálni.

A mostani példánál maradva: a professzionális médiacégek ideális esetben tartják magukat például az Egészségügyi Világszervezet ajánlásaihoz (PDF), amikor öngyilkosságról tudósítanak. Ebben olyan praktikus tippek vannak, mint például, hogy az ilyen esetekről a szenzációhajhászást kerülve érdemes beszámolni, hogy a címekben kerülni kell a túlzásokat, nem illdomos túlságosan részletekbe menően beszámolni a történtekről és hasonlók.

Különösen az egészen fiatalok körében népszerű. (Fotó: Kevin Mazur/Fox/Getty Images)

Amikor valaki az ismerőseinek vagy szűk körnek gyárt tartalmat, akkor nyilvánvalóan nem elvárás az effajta érzékenység, de amikor valakit 15 millióan követnek, akkor felmerül, hogy a felelőssége is nagyobb. A kérdés mostanában, a Youtube igazi térnyerésével lett igazán aktuális, ezért még nem alakultak ki a bevett gyakorlatok, de amiatt, hogy egyre több pénz van a vloggerkedésben, a Logan Paulhoz hasonlóan népszerű vloggerek reklámszerződésekből nagyon sok pénzt tudnak termelni, nagyon sok emberhez jutnak el, ezért van napirenden a téma. Az elkövetkezendő időszak egyik érdekes kérdése lesz, hogy hol húzódnak meg ezek a határvonalak, mikor lesz egy átlagos vloggerből professzionális vállalkozás, amivel szemben már lehet például olyan követelményeket támasztani, hogy bánjon felelősségteljesen a saját népszerűségével. Nem véletlen, hogy már Magyarországon is vizsgálja például a GVH azt, hogy a különféle ismert emberek milyen bujtatott reklámokat alkalmaznak a közösségi médiás felületeiken. Egyelőre nem büntetnek, de például Kasza Tibi és Rubint Réka esetében is megállapította a hivatal, hogy nem megfelelően jelölték, hogy egy-egy posztjuk nem a saját ötletük, hanem szponzoráció eredménye.

Logan Paul és a testvére, Jake már olyan youtuberek, akik teljesen tudatosan építettek karriert a videomegosztó oldalra. Korábban a Vine nevű, hatmásodperces videók előállítására alkalmas, mára megszűnt platformon voltak népszerűek, a Vine bukása után pedig átforgatták Youtube-ra a saját népszerűségüket. Saját elmondásuk szerint néhány hétig tanulmányozták, hogy milyen tartalmak népszerűek Youtube-on, és ennek megfelelően kezdtek el videókat gyártani.

Viszonylag gyorsan elérték az ötezer feliratkozót egy népszerű videójuk után, onnan pedig nem volt megállás, rövid időn belül sok-sok millió követőjük lett. A Youtube-on jelenleg abszolút népszerűség-maximalizálás megy, vagyis a pénzt termelő csatornáknál az elsőszámú szempont a követők számának növelése.

Fotó: Tara Ziemba/Getty Images

Mivel a legtöbb feliratkozót sokszor provokatív, arcátlan, szemtelen, másokon gúnyolódó, ugyanakkor alapvetően humoros tartalommal lehet elérni, így magától értetődő, hogy a népszerű csatornák egyre messzebb merészkednek.

Jake Logan például a nyáron azzal szerzett egy csomó követőt, hogy a szomszédait bosszantotta különböző módokon, de a japán útról készült videóban is láthatjuk, hogy Loganék arra alapozzák a népszerűségeüket, hogy bunkók: rendőrökkel pacsiznak, hülyét csinálnak gyanútlan emberekből.

A két testvér szívesen állítja be magát rosszfiúnak, általában ezt a szerepet veszik fel. Jake Paul vágya egyébként, hogy valamilyen hollywoodi szuperhősfilmben játsszon egyszer főgonoszt.

Az igazán népszerű youtuberek esetében nem túlzás szerepekről beszélni, a Logan-testvérek rendszeresen hivatkoznak más népszerű youtuberekre, inkább valamiféle online, előre megírt valóságshow-ról van már szó az ő esetükben, mint arról, hogy fiatalok a saját életük történéseiről számolnának be.

Ezért is nehéz értékelni ezeket a videókat, mert nem lehet eldönteni, hogy előre megírt szerepek szerint adják-e elő magukat egy-egy helyzetben, vagy a saját valóságukat mutatják be.

Ebben a viszonyrendszerben magától értetődő, hogy valaki történelmi jelentőségűnek érzi azt, hogy bemutat egy holttestet a videójában, de kérdés az, hogy utána a bocsánatkérés valóban őszinte, vagy azt is csak a népszerűséget hozó, újabb felvett póz mondatja bele a kamerába.

Ráadásul az eredeti célt sikerült elérni, valóban történelmet írt a videó, hiszen napok óta úgy beszél róla a fél világ, hogy a feltöltője önszántából törölte, miután elég nagy felháborodás lett belőle.

(Források: New York Magazine, The Atlantic, The Hollywood Reporter, The New York Times)