Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

FKF-botrány: az új vezér ott folytatta, ahol a régi abbahagyta

FKF-botrány: az új vezér ott folytatta, ahol a régi abbahagyta

A haveri cégeket túlárazott szerződésekkel jutalmazó, és az idén május végén távozó Csontos István vezérigazgató kiváló tanítványának bizonyult eddig az utód, Nagy László, hiszen az értelmetlen adófizetői pénzszórásban ő is élen jár. A csőd szélén álló, a főváros pénzügyi segítségére szoruló cégnél botrányos beszerzések borzolják a sztrájkra készülő munkavállalókat, eközben Nagy László havi 1 milliós díjazással alkalmazza korábbi főnökét tanácsadóként, illetve saját élettársának is juttat 400 ezer forintot titkárnői feladatokért.

Amikor a baráti céggel napi 350 ezer forintos tanácsadói szerződésről elhíresült, illetve Fővárosi Közterületfenntartó Nonprofit Zrt. több száz járművének biztosításait megdrágító Csontos István FKF vezér 2017. május 31-i hatállyal távozott, sokan úgy gondolták, hogy a Csontos helyére kerülő, a cégnél még műhelymunkásként kezdett, majd egészen a műszaki vezérigazgató-helyettesi posztig jutó Nagy László Albert jó vezetője lesz a cégnek. Sajnos, úgy tűnik, csalódniuk kellett.

Pedig voltak intő jelek, hiszen Nagy László 2012-ben egyszerre volt hulladék begyűjtési és szállítási igazgató, megbízott köztisztasági igazgató és megbízott műszaki vezérigazgató-helyettes és az üzemi tanács által delegált Felügyelőbizottsági tag. Túl azon, hogy még az állami cégeknél sem megszokott álláshalmozásnak számít ez, azt is jelenti, hogy Nagy egyrészt saját magának volt a munkahelyi felettese, másrészt a FEB-tagsága teljesen összeférhetetlen volt a másik két pozícióval.

Nagy László. MTI Fotó: Máthé Zoltán

A Zoom.hu belső forrásai szerint Nagy 2012-től napjainkig tartó felsővezetői időszakára tehető a műszaki ágazat leamortizálódása, amely egyrészt a felelős beosztású emberek szakmaiatlanságából adódik, akik egy részét ő bízta meg és nevezte ki. Jó példa erre Egri László műszaki igazgató, akinek semmiféle műszaki végzettsége nincs, korábban szállodai menedzser volt. Varga Csaba köztisztasági igazgató pedig korábban soha életében nem dolgozott köztisztasági területen.

Nagy nemcsak velük nagyvonalú: jelenleg is az FKF-nél dolgozik vezérigazgatói tanácsadóként havi 1 millió forintos díjazással a korábban már menesztett vezérigazgató, Klug Lajos, Nagy egykori főnöke. Klug mindezek mellet két szolgálati autót is használ, illetve titkárnő is jár neki.

Feltűnik Nagy közelében az a Jártas Antal is, akinek Háttér Kft. nevű cége korábban 80 ezer forintos napidíjú szerződést kötött tanácsadásra az FKF-fel. Jártasnak azonban sikerült feljebb lépnie, most már óránként 25 ezer forintért ad tanácsot, ami 2017-ben eddig nagyjából 8 millió forintjába került az FKF-nek.

Klug Lajos. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Ha mindez nem lenne elég, Nagy László élettársa régóta és a mai napig is az FKF-nél dolgozik, havi 400 ezer forintért. Éveken keresztül saját beosztottjaként, gyakorlatban tanácsadójaként alkalmazta, és jelenleg is a műszaki területen járatellenőrzési csoportvezetőként dolgozik, miközben annak a szakszervezeti bizottságnak a választott tagja, amelynek éppen a munkavállalók érdekeit kellene képviselnie a cég felsővezetésével és a vezérigazgatóval szemben.

Informátoraink szerint Nagy valami furcsa oknál fogva nagyon védi az évtizedek óta az FKF piacán működő és ott a mai napig nagyon jól kereső társvállalkozókat, akikkel önként osztozik az ipari, közületi piacon, teljesen feleslegesen. Legjobb példa erre a Multiszint Kft., Léma-Sped Kft. és ASA Kft. nevű cégekkel ápolt viszonya. Ezek a cégekkel évi mintegy 1,5 milliárd forint + ÁFA értékben szerződtek az utóbbi két évben a Közbeszerzési Törvényt megkerülve: egy korábban szabályosan levezényelt közbeszerzési eljárásból származó 5 éves szerződés kifutása után ún. ideiglenes szerződéssel újraalkalmazták az említett három vállalkozást. Mivel ez hosszú távon nem felelt volna meg a törvényes kereteknek, így utólag lefuttattak egy gyorsított közbeszerzési eljárást, amelynek a már szerződött cégek lettek a nyertesei. A folyamatnak végig Nagy László volt a szakmai felelőse.

Drágább lett a biztosításuk. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Emellett Nagy – tehergépkocsik esetében – megmagyarázhatatlan módon ragaszkodik a normál kivitelű alvázaknál közel 30%-kal drágább Mercedes Econic alacsonypadlós alvázakhoz. Ezeknek nem csak a beszerzése drága és versenykorlátozó, de a napi fenntartásuk és üzemeltetésük is lényegesen több pénzbe kerül: a szeméttelepen, a hulladékhegyre fel- és lemenet állandóan leér az aljuk, ami állandó meghibásodásokkal jár, így nagyon magasak a javítási költségek és a munkából kiesett idő aránya. Talán ezért is van, hogy ilyen alacsony alvázra épített szemetesautókkal szinte csak és kizárólag a fővárosban lehet találkozni.

Ami a közbeszerzéseket illeti, Nagy László nem hajlandó szerződni a Fővárosi Közbeszerzési Kft.-vel, ezért az összes FKF-es közbeszerzést a cég maga írja ki. És zzek általában nem végződnek jól. Idén szeptemberben 4 milliós bírságot kapott az FKF a Közbeszerzési Döntőbizottságtól (KDB), mivel nem vizsgálta, hogy a MAN teherautók alkatrészeire kiírt tenderre érkezett ajánlatok árai nem aránytalanul alacsonyak-e. Az ekkora bírság kirívónak számít a KDB gyakorlatában, amelyet valószínűleg az is befolyásolt, hogy a bizottságban ülő szakértők nem igazán értették, hogy egy kis cég hogyan tud a gyári beszállító árai alá menni.

Az alacsony padlósokkal csak a baj van. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Ugyancsak érdekes, hogy az FKF történetének talán legnagyobb anyagi hátrányát (1,5 milliárd forint) okozó szerződés, az ún. Restone-ügy közelében is ott volt Nagy. A 2015-ben az akkori FKF-vezérigazgató számára készített belső vizsgálat jegyzőkönyvéből kitűnik, hogy úgy írtak ki milliárdos közbeszerzést (a külső cég – Restone Kft. végül 5 milliárdért vállalta a munkát), hogy előtte semmiféle gazdaságossági számítást nem végeztek az FKF-nél. Ráadásul 2014 végén, tehát már jóval a szerződéskötés előtt tudtak arról is, hogy a kormány nem fogja megemelni a szemétlerakási illetéket, így minden érintett számára teljesen egyértelmű volt, hogy a kiszervezés nem lehet nyereséges. A hűtlen kezelés kérdését is felvető szerződéshez kapcsolódó belső vizsgálat vezetői összefoglalója megemlíti, hogy „az eljárásban részt vevő területek önállóan is kezdeményezhették volna a megtérülési számításokat (pl: Gazdasági Igazgatóság), illetve a megvalósíthatósági tanulmányt (műszaki vezérigazgató-helyettes irányítása alá tartozó szervezetek)”. Ekkoriban a műszaki vezérigazgató-helyettest Nagy Lászlónak hívták.