Csillagközi látogató jelent meg a Naprendszerben

Szokatlan objektumot fedezett fel a hawaii Pan-STARRS 1 teleszkóp október 19-én, amikor a Naprendszert pásztázta.

Kiderült róla, hogy egy csillagközi látogató, amely a Naprendszeren kívülről érkezett, és semmire sem hasonlít, amit eddig az asztronómusok megpillantottak – közölte a CNN.

Az ‘Oumuamua tehát az első Naprendszeren kívüli aszteroida, amelyet a csillagászok megfigyelhettek. A tudósok a tárgyat csak “csodabogárnak” nevezik a Nature folyóirat hétfői számában publikált tanulmány szerint.

Egy gyorsan forgó objektumot találtunk, amely legalább akkora, mint egy futballpálya, és drámain gyorsan változtatja a fényességét

– írta Karen Meech a Hawaii Egyetem Csillagászati Intézetének kutatási vezetője közleményében.

A sziklás felszínű, hosszúkás, szivar alakú objektum égett sötét vöröses színű, ami az aszteroidát ért több millió éves kozmikus sugárzás eredménye. Az árnyalat a Naprendszer szélén található Kuiper Övben elhelyezkedő objektumok színéhez hasonlít, ám a pályája és a formája egyértelműen a csillagközi eredetre utal. Emellett nagy valószínűséggel az anyaga sok fémet tartalmaz, illetve azt is kiszámították, hogy minden hetedik órában megfordul a tengelye körül.

A legérdekesebb viszont egyértelműen a formája, az égitest ugyanis 10-szer olyan hosszú, mint széles – ilyet még senki sem látott korábban. Ez az alak teheti lehetővé a fényesség gyors változását is. Az eddig megfigyelt leghosszabb objektum is csak 3-szor haladta meg önmaga szélességét – írja a CNN.

Szóval mi is ez?

Az első csillagközi aszteroidának titulált objektumot az A/2017 UI jelzéssel látta el a Nemzetközi Csillagász Unió. A kategóriát egyébként most alkották meg. Az objektum másik hivatalos neve ‘Oumuamua, amely egyrészt a felfedezés helyét hivatott jelölni, másrészt hawaii nyelven annyit tesz

hírnök, aki a távoli múltból üzen.

Évtizedeken keresztül feltételeztük, hogy léteznek hasonló csillagközi objektumok odakint, és most – a tudomány történetében először – közvetlen bizonyítékunk van a teóriára. Ez a történelmi felfedezés újabb ablakot nyit a Naprendszerünkön túli csillagrendszerek kialakulásának kutatására

– mondta Thomas Zurbuchen, a NASA Tudományos Küldetési Igazgatóságának titkára.

És honnan jött?

A csillagászok tisztában vannak vele, hogy a Naprendszer születésekor a nagy bolygók aszteroidákat és üstökösöket löktek ki a csillagközi térbe. Ugyanez megtörténhetett más csillagrendszerekben is. Mindez azt jelenti, hogy az ‘Oumuamua egy ilyen csillagrendszer kialakulásának a titkait hordozhatja.

Becslések szerint maximum 10 ilyen látogató fordul meg a Naprendszerben évente, de olyan gyorsan mozognak, hogy lehetetlen tanulmányozni őket.

Az A/2017 UI a fényes Vega csillag irányából érkezett, amely a Lant csillagképben helyezkedik el. Ám még a szédítő 137 ezer kilométer per órás sebessége mellett is legalább 300 ezer évnek kellett eltelnie, hogy onnan ideérjen, ekkor pedig Vega még teljesen más pozícióban volt.

A csillagászok ezért úgy hiszik, nagyobb a valószínűsége annak, hogy az aszteroida több százmillió év óta vándorol galaxisunkban, a Tejút rendszerben, és a mienk az első Naprendszer, amellyel kialakulása óta először találkozott.

Ha az ‘Oumuamua telibe találná a Földet, a sebessége miatt, sokkal nagyobb pusztítást okozna, mintha egy Naprendszeren belüli, hasonló méretű tárggyal történne ütközés. A NASA Bolygóvédelmi tisztje, Lindley Johnson szerint óriási szerencsénk van, hogy megpillantottuk ezt az aszteroidát. Egyben örömteli is a felfedezés, mert plusz tapasztalatot jelent, ha a Földet fenyegető hasonló objektumokat kell majd felismernünk – tette hozzá.

A földi és égi teleszkópok, mint a Spitzer és a Hubble, figyelemmel követik az ‘Oumuamuát, amíg képesek rá. Jelenleg mintegy 198 millió kilométerre helyezkedik el a Földtől, ez körülbelül a Mars és a Jupiter közti távolság. Az objektum már elhagyta a Mars pályáját, ezt követően a Jupiter, majd 2019 januárjában a Szaturnusz pályáját is keresztezi. A Naprendszerből a Pegazus csillagkép irányába fog kilépni.

Az ‘Oumuamua megfigyelésétől azt várják a csillagászok, hogy felkészülhetnek a következő csillagközi látogatóra, amelynek a származását és az útvonalát is pontosabban meghatározhatják majd a jövőben.