Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

A TV2-n tovább szaporodnak a pillanatreklámok, de vissza fog nyalni a fagyi

A TV2-n tovább szaporodnak a pillanatreklámok, de vissza fog nyalni a fagyi

Emeli a tétet a TV2. Októberben már kaptunk egy olvasói felvételt, amelyen Andy Vajna filmügyi kormánybiztos a saját kaszinóját hirdeti a szintén saját tévécsatornáján. Egy alig több mint fél másodperces szportól van szó, és akkor az egyik kolléga azt is jelezte, hogy a kaszinón felül látott MKB-pillanatreklámot is a TV2-n, ami pedig Mészáros Lőrinchez köthető. Most felvételünk is lett az utóbbiról, alig egy perc alatt háromszor is bevillan az egyik reklámblokkban (a kolléga összesen kilenc ilyet számolt egyetlen blokkon belül) az MKB-logó egy internetes címmel együtt, amit egyébként esély sincs elolvasni, olyan gyorsan eltűnik.

Szépen fogynak a tizedmásodpercek

A történet több szempontból is érdekes. Elsőként azért, mert a TV2 már évek óta használja ezt a hirdetési módszert, tavaly pedig több politikus fordult miatta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz, de az nem indított eljárást az ügyben. Könnyen járhatott el így az ellenőrző szerv, hiszen a pillanatreklámokról, vagyis a reklámok észlelhetőségéről a médiaalkotmányban mindössze egyetlen, elég tágan értelmezhető mondat rendelkezik:

„Médiatartalomban közzétett kereskedelmi közlemény nem alkalmazhat tudatosan nem észlelhető technikákat.”

Mivel azonban a törvény nem rögzíti, mi számít tudatosan nem észlelhető technikának, ezért tulajdonképpen egy gumiszabállyal állunk szemben, amit végül is az NMHH úgy értelmez, ahogyan akar. Tavaly a Magyar Villamos Művek Zrt. ilyen hirdetését találta kifogásolhatónak több párt képviselője, indítványaik után hivatalból ugyan hatósági vizsgálatot folytatott az NMHH, de annak lezárultával arra hivatkoztak, hogy „a kérdéses reklám miatt nem vetődik fel a reklámok tudatos észlelhetőségét előíró, a médiaalkotmányban (Smtv.) rögzített rendelkezés megsértése”, mondván, a reklámok észlelhetőségéről szóló „szakirodalom” szerint 0,23–0,5 másodperc az érzékelhetőségi határérték, a TV2 reklámjai azonban 0,7 másodpercig látszottak. Az NMHH hozzátette, hogy a pillanatreklámokat megfelelően elkülönítve sugározták a reklámblokkokon belül. De azért kitértek arra is, hogy a TV2-n 2015-ben kilenc hasonló kampány futott a TV2 és a Super TV2 kínálatában.

Vagyis a TV2 évek óta bombázza a nézőket pillanatreklámokkal.

Viszont amíg tavaly még 0,7 másodpercig tartottak ezek a pillanatreklámok, addig idén a saját méréseink szerint már alig 0,5 másodpercig, vagyis éppen azt a határt célozták meg a TV2-nél, amit az NMHH említett a tavalyi indoklásában. Itt a videó, kockázgassanak, vegyék elő a stopperórát, vagy csak próbálják meg elolvasni a lejátszás megállítása nélkül, hogy mi is látható pontosan a felvillanó szpotokban:

Az ügyben megkerestem a TV2 sajtóosztályát és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot is. Andy Vajna csatornájától semmilyen válasz nem érkezett. Az NMHH Kommunikációs Igazgatósága pedig ugyan válaszolt a kérdéseimre, de mintha nem is válaszoltak volna.

Látják ezeket a reklámokat, de nem foglalkoznak velük

„A hatóság hatásköre kizárólag a médiaigazgatási jogszabályok betartatására terjed ki. A vonatkozó alkotmányjogi elvek és a közigazgatásra vonatkozó általános eljárási szabályok értelmében a hatóság jogszabályi rendelkezéseket kizárólag egyedi hatósági ügyben, hatósági eljárás keretében, az ügy körülményeinek ismeretében, a tényállás tisztázását követően meghozott döntésében alkalmazhat, értelmezhet, mely értelmezést kizárólag hatósági döntésbe foglalva közölhet” – válaszolták arra a kérdésre, hogy szerintük felvet-e etikai problémákat a TV2 pillanatreklám-dömpingje.

A médiaalkotmány gumiszabályáról – vagyis arról, hogy a törvényben nincs rögzítve, mik azok a tudatosan nem észlelhető technikák – is megkérdeztem őket, hogy szerintük nem kellene-e ezeket a technikákat törvényileg pontosítani. Erre pedig azt írták, hogy

az NMHH-nak nem feladata a törvényalkotás, ami nem válasz a kérdésre.

Végül azt kérdeztem, hogy vizsgálják-e a TV2 pillanatreklámjait. „Az NMHH folyamatosan monitorozza a reklámokat, és jogsértés észlelésekor eljárást indít. Ha a hatóság megindítja az eljárást, a médiatörvény előírása alapján az eljárás ügyintézési határideje 40 nap, amely indokolt esetben 30 nappal meghosszabbítható. Az említett reklámokkal összefüggésben az NMHH-hoz idáig bejelentés nem érkezett. A médiaigazgatásra vonatkozó szabály megsértése miatt a hatóság felé bárki bejelentéssel élhet, amely alapján a hatóság – mérlegelése szerint – hivatalból eljárást indíthat” – jött a válasz, amit én úgy értelmezek, hogy nézik ők a TV2-t, persze, meg látják is ezeket a reklámokat, de maguktól nem indítanak eljárást az ügyben. Esetleg majd akkor, ha valaki bejelenti az ügyet.

A pillanatreklám a hirdető öngólja

Megkerestem egy szakértőt is, Zsolt Péter szociológust, kulturális antropológust, aki elég érdekes oldalról világította meg a problémát. Mint mondta, „a tudatküszöb alatti reklámok a tudomány mai állása szerint nem működnek, a pszichológiai kísérletek azt bizonyítják, hogy egyáltalán nem erősebb a vásárlásra ösztönző erejük, mint a rendes reklámoknak”.

És akkor itt jön a csavar a történetben. Zsolt Péter szerint ugyanis rettenetes társadalmi következményei vannak ezeknek a reklámoknak: „Annak ellenére, hogy nincs bizonyított hatása, az emberek úgy élik meg a jelenséget, hogy manipulálni akarják őket, bele akarnak turkálni az agyukba. Aki ilyennel próbálkozik, az önsorsrontó. Pszichológiai hatása ugyanis tényleg nincs, társadalmi hatása pedig az, hogy meggyűlölik a reklámozni kívánt terméket. Tehát két szempontból is öngól.”