Új repülőjárat indul Magyarországra a sok csomag miatt

Új repülőjárat indul Magyarországra a sok csomag miatt

A DHL Express-nél körülbelül 30 százalékkal emelkedik a csomagok száma decemberben egy átlagos hónaphoz képest, az ügyfélszolgálatukra 10-15 százalékkal több hívás fut be ilyenkor – közölte a cég a Zoom.hu-val.

Az év végi szezonban a DHL Magyarországon ideiglenesen körülbelül 10 százalékkal több embert foglalkoztat, a létszámemelés főleg több futárt, vámügyintézőt, raktári dolgozót jelent.

A pluszmunkásokat munkaerő-közvetítő cégeken és diákszövetkezeteken keresztül toborozzák.

Túlóra előfordulhat ebben az időszakban, elsősorban a raktári dolgozók esetében, a túlórákat „a törvényi szabályozásnak megfelelően” díjazzák. A DHL év végén a kézbesítéshez használt járművek, illetve a csomagok feldolgozásához szükséges eszközök, például a futárszkennerek számát is körülbelül 10 százalékkal bővíti. A cég 2017 novemberében nyitotta meg új telephelyét, a központ 6 ezer négyzetméteres raktárában teljesen automatizált, „ultramodern” szortírozó rendszer működik, ami óránként 6 ezer csomag válogatására is képes. Ez a DHL 2016-os magyarországi kapacitásának háromszorosa.

Nemzetközi szinten a DHL „dinamikus kapacitástervezést” használ arra, hogy a hálózata kezelni tudja, ha valahol megnő a küldeménymennyiség, vagy rosszra fordul az időjárás. „A megoldásnak köszönhetően akár 24 órán belül biztosítjuk a megfelelő kapacitású repülőgépet az érintett országnak” – állítja a cég. Budapestre a DHL két állandó járatot üzemeltet (Lipcséből és Brüsszelből), ezeket november közepétől karácsonyig egy harmadik egészíti ki (Bergamóból).

A Postánál már októberben elkezdődött

A Magyar Posta 2016-ban több mint 17 millió csomagot kezelt, a Posta szerint 2017-ben akár 20 millió fölé is kerülhet ez a szám. A külföldről, jellemzően webáruházaktól érkező árutartalmú levélküldemények száma 2016-ban 14 millió volt, 2017-ben várhatóan 16,5 millió körüli lesz. A Posta azt tapasztalta, hogy 2017-ben már októberben megnőtt a belföldön feladott csomagok mennyisége. Október második felében a Budapesten kézbesítendő csomagok száma több napon is meghaladta a 2016 karácsonyi csomagforgalom átlagát. Ugyanez igaz volt a külföldről érkező csomagokra,

a Nemzetközi Posta Kicserélő Központ forgalma október utolsó hetében elérte a 2016 karácsonyi csúcsforgalmi mennyiséget.

A Posta kapacitásbővítéssel készül az év végi rohamra. Budapesten nyitottak még egy logisztikai központot, a Posta szerint a budaörsi Országos Logisztikai Központtal együtt a korábbi teljesítmény 40 százalékkal növelhető. A Posta vidéken is bővíti csomaglogisztikai hálózatát, több városban (Nyíregyháza, Békéscsaba, Hatvan, Győr) nagyobb telephelyre költöztek a csomagfeldolgozó üzemek, és a következő napokban újabb, hasonló költözések várhatóak további 3 üzem esetében (Kecskemét, Debrecen, Székesfehérvár).

Munkaerőhiány van

2016 végén a Posta gyakorlatilag összeomlott a terhelés alatt, nagy volt a káosz, a kézbesítések gyakran csúsztak. Ennek egyik oka a munkaerőhiány volt, ami 2017 végére sem oldódott meg. A Posta szerint mintegy 400 nyitott pozíció van logisztikai területen, és további 100 kézbesítő, ügyfélszolgálatos hiányzik, a legtöbb embert a központi régióban és Nyugat-Magyarországon tudnák felvenni. Viszont a Postások Független Érdekvédelmi Szövetsége szerint ezres nagyságrendű az emberhiány, és gépjárművezetőket, rakodókat, feldolgozókat is bőven fel tudna venni a cég.

Nem csak a Posta használ csomagkorlátozást

A közvéleményben okozott némi felhördülést, amikor a Posta bejelentette, hogy az év végi terhelés kordában tartására 5 darabban korlátozza a nem szerződött cégek számára a naponta feladható MPL Üzleti csomagok és MPL Netcsomagok számát. (Ez a lakossági ügyfeleket nem érinti, ahogy azokat a cégeket sem, akiknek szerződésük van a Postával. Ráadásul egyetemes postacsomagként a szerződés nélküli cégek továbbra is annyi csomagot adhatnak fel, amennyit csak akarnak.)

A csomagkorlátozás egyébként nem ördögtől való, és nem csak a Posta él ezzel a megoldással. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója szerint 2017-ben

a futárcégek már meghatározott csomagszámra szerződtek a kereskedőcégekkel

(például webshopokkal), hogy a boltok ne önthessenek annyi csomagot a futárcégekre, amennyivel azok nem tudnak megbirkózni. A kereskedőknek jellemzően több futárcéggel van szerződésük, ami az Extreme Digitalt illeti, ők összességében nagyobb csomagszámra szerződtek, mint amennyire számítanak, Várkonyi Balázs ezért nem tart attól, hogy problémák lennének.

Kétszeres terhelés a legerősebb napon

A UPS 2016 végéhez képest 5 százalékos csomagszám-emelkedésre számít, a cég a Zoom.hu-val azt közölte, felkészültek „az év végi időszak kihívásaira”. Világszinten 750 millió csomagra számítanak november 23-a (az amerikai Hálaadás) és karácsony között, a karácsony előtti időszakban napi 30 millió csomagra.

A GLS Hungarynél a „szokásos” karácsony előtti csúcsidőszakra számítanak, ami a legerősebb napon az év többi szakaszához képest kétszeres csomagmennyiséget jelent. 2016 végéhez képest nem hajtanak végre jelentős változtatásokat, mert ennek nem látják szükségét: „A GLS 2016 decemberében a kézbesítéseket több mint az esetek 99 százalékban már másnap megkísérelte – közölte Farkas Gergely, a cég ügyvezetője.

A forgalom harmada az utolsó hónapokra esik

A magyarországi elektronikus kereskedelem 35-40 százaléka az év utolsó három hónapjára koncentrálódik, a zárószezon kezdete pedig a Black Friday napjára esik – mondta a Zoom.hu-nak Madar Norbert, a GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft. üzletágvezetője. Magyarországon 2017-ben az Extreme Digital november 17-én kezdi a Fekete Pénteket, az eredeti akciónap egy héttel későbbre, november 24-re esik, sok kereskedő arra a napra időzíti az akcióit.

Madar Norbert szerint pontosan nem lehet megbecsülni, mekkora forgalom várható 2017-ben a Fekete Pénteken, ő körülbelül 25-30 milliárd forintra számít. 2016-ban mintegy 310 milliárdos forintos volt az online kiskereskedelmi forgalom, ebből mintegy 110 milliárd koncentrálódott az utolsó negyedévre.