Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Az olimpiára is betörne a több százmillió dolláros üzletág

Az olimpiára is betörne a több százmillió dolláros üzletág

Az online videójátékozás már rég túlnőtt azon, hogy úgy írjuk le, „ül a gyerek és gépezik”. A gamerek kitörtek a szobák falai közül, vannak, akikért milliók rajonganak.

Ma már számtalan csatornán közvetítik a játékokat, többmilliós nézettséggel, van olyan torna, amelyet világszerte 40 millióan is figyelemmel követnek. A helyszíni szurkolás kultúrája is erős, egyes tornákon több ezer fős szurkolótábor vesz részt. Ez a 2013-as videó tökéletesen visszaadja, mekkora rajongás veszi körül.

https://www.youtube.com/watch?v=ZBcl5C4MRw4

A rajongók támogatása mellett már fajsúlyos szponzorok is megjelentek, a Red Bull, a Coca Cola vagy a Samsung például. A tornákon több milliárd forintnyi pénzdíjat osztanak ki, az egyik legnépszerűbb játék, a Dota 2 világbajnokságán például 20 millió dollár volt az összdíjazás.

 

Top 10 játék 2017-ben

1. Dota 2
2. Counter-Strike: Global Offensive
3. League of Legends
4. Heroes of the Storm
5. Call of Duty: Infinite Warfare
6. Overwatch
7. StarCraft II
8. Hearthstone: Heroes of WarCraft
9. Halo 5: Guardians
10. FIFA 17

Forrás: www.esportsearnings.com

A esport világszerte 250 millió dollárt mozgat meg, de pár év alatt akár 3 milliárdra is ugorhat ez az összeg. Ez csupán a versenyek közvetlen jegy, szponzori és közvetítési bevétele, a fogadási összegek vagy a játékeszközök, programok eladása után származó bevételek még nincsenek is benne. Többek között ennek is örülnek a League of Legends csatornájának 2017-es összefoglalójában.

Nehéz meghatározni, hogy itt tulajdonképpen kinek a sikerének is örül a néző. A War of Warcraft vagy Counter Strike teljesítése a gamernek dicsőség, mégis rajongók tízezrei képesek akár helyszínen is végignézni, ahogy egy játékos végigküzdi magát az akadályokon. Vélhetően ők is tudják, hogy egy-egy teljesítmény mögött akár napi 14-16 órás edzés is lehet, miközben fejlesztik a fizikai állóképességet is.

Fotó: Pixabay

1972-ben a Stanford Egyetemen néhány diák összemérte az erejét a Spacewar játékban, ez tekinthető az első versenynek az esportok történelmében. 1980-ban már bajnokságban is indultak Space Invaders fanatikusai, az Egyesült Államokban sugárzott Statcade Showban közel tízezren mérkőztek meg egymással. Az esport/gaming a kezdeti lépések után a 2000 évektől kezdett komolyan erősödni, az ezredforduló után pár év alatt megtízszereződött a versenyek száma. A Nintendo 1990-ben rendezte meg az első versenyét, 2010-ben pedig már 400 ezer részt vevővel zajló online bajnokságot rendezett.

A valóban sporttematikájú játékok (mint például a FIFA 18) esetében már kicsit egyszerűbb meghatározni a kötődési pontokat, a játékos könnyebben szimpatizál egy gamerrel, ha az a kedvenc csapatával játszik.

fotó: Halász Nóra

Most szombaton például Franciaország játszott Franciaországgal az MTK Budapest szombati egyéni játékos válogatóján, a két döntős egyaránt a legutóbbi Eb-ezüstérmessel állt ki.

Fogadni mernek rá

Az Eilers Research számítása szerint már 2015-ben 250 millió dollár bevétel származott a fogadásokból, ezzel az összes sport között a hetedik legnagyobb bevételi forrással rendelkezik, lenyomja a rögbit vagy golfot is. Az elemzőcég szerint az évtized végére akár 23 milliárd dollárt is megmozgathat a fogadási piac.

A válogatót nem volt hiba ráereszteni a Fradi-Debrecenre, az MTK-t képviselő gamer címéért sokan indultak, de csak kevesen nézték. A 128-as tábla pillanatok alatt megtelt, még Szlovákiából is érkeztek, de a küzdelmek során csak a családtagok buzdították az online focistákat.

fotó: Halász Nóra

Bármennyire kevesen is voltak, a körítés profi volt, az eleve streamelt elődöntőket két kommentátor közvetítette, akik végig magas hőfokon égtek, a közvetítést ezidáig majdnem tízezren követték figyelemmel – most azt ne számoljuk ki, hogy ez hány “normális” focimeccsen jönne össze az MTK Budapest labdarúgó-csapatának.

A pörgős, kétszer hat perces meccseknek köszönhetően délutánra már győztest is hirdettek, Gódor Donát lett az első. Az első helyért járó díjakat dr. Deutsch Tamás adta át. Az MTK Budapest elnökét csak a meccsek szünetében lehetett szóra bírni, annyira lekötötték a találkozók.

„Magam nem játszom, de figyelemmel kísérem az eseményeket. A gyermekeim viszont sokat játszanak, ilyenkor én is látom, milyen érzelmeket képes megmozgatni ez a sportág. Magyarország még gyerekcipőben jár, de abszolút nem vagyunk lemaradva, büszke vagyok rá, hogy az MTK Budapest volt az első klub, amely e-sport szakosztályt indított. Bár a gaming világszerte hatalmas pénzeket mozgat meg, nekünk egyelőre az egyéni és csapatsikerekre kell koncentrálnunk. Most már van egy jó csapatunk és mai naptól fogva pedig egy remek egyéni játékost is „leigazoltunk”.”

– mondta a zoom.hu-nak Deutsch Tamás.

fotó: Halász Nóra

A fővárosi klub nemrég első hivatásos nemzetközi mérkőzését is lejátszotta, az angol Queens Park Rangers volt az ellenfél, az MTK pedig nyert. Ahogy azt az MTK válogatóján látni lehetett, hazánkban egyelőre többen játszanak, mint akik nézik a találkozókat, legalábbis a helyszínen. Van egy bajnokságunk tíznél is több csapattal, vannak jó egyéni játékosaink, kommentátoraink, aki pedig esportot akar nézni, akár még a tévében is megteheti. A helyszínen való szurkolásban még nem értük el a világszínvonalat, de ez nem a klubokon múlik.

fotó: Halász Nóra

Az MTK-nál például azon gondolkoznak, hogy szélesítsék a kínálatot, de még nem dőlt el, hogy a Magyarországon rendkívül népszerű Counter Strike-kal, vagy például a World of Tanks-szel lépjenek be a FIFA18 mellé. A cél, például megközelíteni ezt a brüsszeli teljesítményt:

Ami a nemzetközi helyzetet illeti: könnyen meglehet, hogy a jövőben az olimpiákon is találkozhatunk az esporttal. Párizsi Olimpiai Pályázati Bizottság társelnöke, Tony Estanguet nem rég felvetette, hogy a gamerek akár az ötkarikás játékokon is indulhatnának. Bár ezt vélhetően számos vita fogja megelőzni, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság állásfoglalása reményt kelthet minden játékosban.

“A kompetitív esport sporttevékenységnek tekinthető, mert a résztvevő játékosok felkészülésének és gyakorlásának intenzitása összemérhető más, tradicionális sportok atlétáiéval”

– áll NOB határozatában.

Jelenleg az esport eléggé férfiközpontú, de a statisztikák szerint évről évre egyre több nő gondolja úgy, hogy ki kell próbálnia magát valamelyik játékban, a jelenlegi és a leendő hirdetők legnagyobb örömére.