Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.
Simicska orosz pénzből is támogathatja a Jobbikot

Információink szerint Perenyei Tamás – aki az első Orbán-kormányban államtitkár volt – menedzselte korábban az egyre több botrányt kiváltó budapesti metrószerelvények felújítását. A volt honvédelmi államtitkár – aki a rendszerváltáskor tűnt fel a politikában – neve egyébként már korábbról ismerős lehet: cége, a Perenyei és Társa Ügyvédi Iroda régi szereplője a jól jövedelmező fővárosi üzleteknek. Többek között a BKV és az FKF jogi ügyeit intézték kiugróan magas árakon, de Perenyeiék képviselték a fővárost a Hagyó-perben is.

Forrásaink elmondták, bár eredetileg Kocsis István „erőltette az orosz vonalat” metróügyben, 2013 szeptemberében már Perenyeit is magával vitte Moszkvába, ahol a főváros ügyeiért felelős személyként mutatta be a jogászt. Perenyei ezek után mind Budapesten, mind Moszkvában már a projekt gazdájaként szerepelt különböző üzletemberek, illetve tisztségviselők előtt.

Azonban – ahogy az Index.hu is megírta – az „orosz” projekt útjában állt a BKK akkori vezetője, Vitézy Dávid, aki mindenképpen új kocsikat szeretett volna látni a budapesti alagutakban. Ezért egy nyílt, új kocsik beszerzésére kiírandó tender mellett tette le a voksát. Az oroszoknak és hazai támogatóinak ez nem tetszett, és ezt Perenyeivel is közölték, aki azonnal a legbefolyásosabb emberekhez fordult.

Innentől kezdve csupa olyan ember tűnt fel Perenyei körül, akik nagy valószínűséggel Moszkvához köthetőek. Az egyik ilyen titokzatos személy Juhász Béla. Az eredetileg Kárpátaljáról származó Juhász folyékonyan beszél oroszul, rengeteget jár Moszkvába, tulajdonképpen a metrókocsikat felújító cég, a Metrovagonmas budapesti „kijáróembere” immár legalább egy évtizede. Kevesen tudják a Metrovagonmasról – pedig ebben a környezetben igencsak fontos részlet –, hogy több orosz önjáró légvédelmi rakétakilövő-rendszer páncélozott alvázát is gyártotta az orosz hadsereg számára. Amint arra az Index.hu felhívta a figyelmet, az ilyen cégeknek kötelező együttműködniük az orosz nemzetbiztonsági szervekkel. Innen kezdve pedig az sem meglepő, hogy Juhász felkeltette a magyar titkosszolgálatok érdeklődését is. (Juhászról annyit lehet még tudni, hogy szereti a fényűzést. A luxusautók mellett állandó résztvevője a magyarországi elit kötelező színterének, a balatoni vitorlázásversenyeknek saját cégéről elnevezett Interline ST nevű vitorlásával.)

A Metrovagonmas mityiscsi gyárának bejáratát nem metró díszíti. Forrás: Zoom.hu

Mivel a 4-es metró tenderén az oroszok alulmaradtak a franciákkal szemben, Juhász bárki „segítségét” elfogadta annak érdekében, hogy ne kelljen Moszkvának még egy kudarcot elviselnie. Nem kellett messzire mennie a segítség keresésében, ugyanis nemcsak ő kedveli a pazar vitorlásokat és a balatoni hajózást, hanem Simicska Lajos nagyvállalkozó, illetve jobbkeze, az EuroAWK óriásplakátcég ügyei kapcsán előtérbe került Fonyó Károly is. (Utóbbi a Vitorlásszövetség elnökségében is ott ült éveken át.) A balatoni vitorlázás oligarchisztikus kapcsolatrendszerek melegágya, mint ahogy arra a korrupcióellenes K-Monitor kapcsolati térképe is rámutat.

Simicska a politikai támogatást hozta a „közös vállalkozásba”. Forrásaink szerint a Jobbikot is támogató vállalkozónak ugyanis rendkívül fontos volt, hogy egy ilyen nagyságrendű üzletet hozhasson tető alá a fővárosban, mert két bizalmi embere, Fonyó Károly és Csutora László (korábban a fővárosi Fidesz szürke eminenciásaként emlegetett üzletember, akinek testvére bakui nagyköveti posztjáról mondott le, miután az „azeri vízumgyárként” elhíresült botrány napvilágot látott) folyamatosan arról panaszkodott Simicskának: nem mennek zökkenőmentesen a dolgok Budapesten, mert ott nem fogadják el őt „erős embernek”. Azonban Simicska ezzel az ügylettel bizonyíthatta, a fővárosban is komoly befolyása van, így már bátran mondhatta, hogy – informátorunkat idézve – „Budapest is lefeküdt neki”.

De Juhászon kívül Perenyeihez, illetve Simicskához köthető egy másik titokzatos személy is: Vlagyimir Kobal segítségével próbálták meg (többször is) értékesíteni a HM 24 darab MIG-29-es vadászgépét tartalékhajtóművekkel együtt. Azonban a HM nem találta „megnyugtatónak” Kobal hátterét – forrásaink szerint orosz titkosszolgálati kapcsolatai miatt, illetve azért, mert a csecsenföldi háborúban is részt vett –, így az üzletből nem lett semmi. Pedig Simicska elég sok pénzt remélt az üzlettől. Forrásaink szerint többeknek is azt állította, már „megvannak a közel-keleti vevők a madarakra”.

Perenyei és Simicska máig tartó kapcsolatát az is bizonyítja, hogy – mint azt korábban megírtuk – idén augusztusban a nagyvállalkozó szigligeti nyaralójában látták az ügyvédet; a találkozón a metrófelújítás ügye is szóba került. Ez azért is furcsa, hiszen korábban Simicska azt hangoztatta, hogy azért romlott meg a viszonya a kormányfővel, mert az szerinte „túlzottan oroszbaráttá vált”. Ehhez képest több informátorunk is megerősítette, hogy a Simicska-féle érdekkör mindent megtett a 69 milliárd forintos tender orosz kézbe juttatásáért. Így az is érthetővé válhat, miből tudja Simicska pénzelni a Jobbikot még azután is, hogy több cégét is kénytelen volt felszámolni vagy eladni, miután azok profittermelő képessége drámaian zuhant az úgynevezett G-nap után.

Ami pedig Vitézyt, mint „járulékos veszteséget” illeti: sokáig tartotta magát az a városi legenda, hogy Tarlóssal való közismerten rossz viszonya miatt kellett távoznia a BKK éléről 2014 végén, és Tarlós maga rúgta ki. Azonban Tarlós néhány napja ezt maga cáfolta az Index.hu-n megjelent cikkben: „Az a helyzet, hogy szigorúan véve nem én kezdeményeztem. A kezdeményezés körülményeiről nem kívánok részletesen beszélni, annál is kevésbé, mert nem sokkal később valószínűleg én is kezdeményeztem volna.”