Veronai buszbaleset: több ülést szereltek illegálisan a járműbe

Veronai buszbaleset: több ülést szereltek illegálisan a járműbe

A megengedettnél több ülést szereltek abba a buszba, amellyel a Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói és tanárai szenvedtek halálos balesetet Verona közelében január 20-án. Itthon és Olaszországban is tart még a nyomozás, a szakértői vizsgálat kint azonban már véget ért. A szülők a napokban kapták kézhez a lefordított baleseti jegyzőkönyvet, amely szerint

a Setra típusú buszt 2003-ban 53 üléssel helyezték forgalomba, és később – engedély nélkül – átalakítottak, így a járművön 58 személy is elfért.

Az engedély nélkül beépített póttartály Forrás: baleseti jegyzőkönyv

A veronai buszbalesetben érintett gyerekek szülei szeptember 21-én egy Facebookon közzé tett nyílt levélben mentek neki a Pizolit Személyszállító Kft.-nek. Februárban szivárgott ki, hogy a diákokat szállító buszban illegálisan beszerelt üzemanyagtartály volt, ezt viszont Czakó Tibor, a buszos cég ügyvezetője akkor cáfolta.

A Facebookon is nyilvánosságra hozott baleseti jegyzőkönyv szerint azonban a buszon három tartály volt: elől egy 160 és egy 320 literes, valamint

a busz közepén egy 370 literes engedély nélkül beépített póttartály,

amelyek össze voltak kötve egymással. Álló állapotban a sofőrök egy átfejtő készülékkel az üzemanyagot hátulról az első tankba tudták fecskendezni, így a jobb első tartály mindig tele volt. Hétfőn felhívtuk Czakót, aki az ülések számára úgy reagált, hogy „mi többet tudunk, mint ő”. A folyamatban lévő nyomozás miatt viszont egyetlen kérdésünkre sem akart válaszolni és letette a telefont.

A sofőr sem vezethetett volna

Nem sokkal a tragikus baleset után, márciusban derült ki, hogy azt a férfit, aki január 20-án a buszt vezette, korábban alvászavarokkal kezelték. 2016 januárjától márciusig fel is függesztették és a buszokról is levették, hogy kivizsgálják, mi okozza alvásproblémáit. De mivel szakorvosi és üzemorvosi papírt is bemutatott arról, hogy gyógyult, 2016 áprilisától újra volán mögé ülhetett.

A jegyzőkönyv szerint azonban a férfi gyógykezelésére előírt készülék és a szedett gyógyszerek egyike mellett sem vezethetett volna.

A magyar rendőrök, hol az olasz hatóságok felkérésére, hol pedig az itthon folyó büntetőeljárás miatt többször is kihallgatták az életben maradt sofőrt. Az első időszakban viszont nem tudtak vele beszélni, mert a belélegzett füsttől sérült a légcsöve és a tüdeje is. Néhány hónappal ezelőtt azonban jobban lett és elkezdett beszélni.

A férfi azt állította, nem aludt el a volánnál, és nem a baleset után kiderült alvászavara okozta a tragédiát.

A Nemzeti Nyomozó Iroda halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanúja miatt indított nyomozást, amit legutóbb november 21-ig hosszabbított meg. A nyomozás állásáról a szülők továbbra sem kaptak semmilyen érdemleges információt, és szerintük az is elfogadhatatlan, hogy a baleset után a Nemzeti Közlekedési Hatóság sem lépett semmit. Kérdéseinket még szeptember 21-én küldtük el a hatóság fenntartójának, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól máig nem kaptunk válaszokat.

17 halálos áldozat után szigorodnának a szabályok

A baleset január 20-án éjjel történt, a buszon ötvenhatan utaztak, 43 gyermek, 11 felnőtt és a két sofőr. A szerencsétlenségben tizenheten vesztették életüket.

Hazahozták Olaszországból a veronai buszbaleset egyik súlyos sérültjét MTI Fotó: Kovács Attila

A kormány egy hónappal a 17 halálos áldozattal járó veronai buszbaleset után indított online konzultációt. Három kérdésben kérték ki az emberek véleményét. Az egyik, hogy lehessen-e éjjel 11 és hajnali 4 között diákokat, fiatalokat szállító busznak közlekednie. A kérdések érintik a sofőrök egészségügyi alkalmasságával – különös tekintettel az alvászavarra – összefüggő szabályozást, illetve a diákokat szállító buszok műszaki paramétereit.

Palkovics László, oktatásért felelős államtitkár október 4-én jelentette be, hogy a jövő évtől több ponton szigorodnak az iskolai buszos kirándulásokra vonatkozó szabályok. 2018-tól miniszteri rendelet írja majd elő, hogy

a külföldre tartó iskolai autóbuszos kirándulásokon a járművezetők este 11 és másnap hajnali 4 óra között nem vezethetnek, és ezt a pihenőidejüket is a buszt elhagyva kell eltölteniük.

A tervek szerint

  • 13 évesnél idősebb busszal nem lehet majd iskolai kirándulást szervezni,
  • minden oktatási intézmény csak olyan szolgáltatóval köthet szerződést, amely garantálja, hogy járművezetője nem szenved a közlekedést veszélyeztető alvászavarban.