Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

A kormány új diákhitel-csomagja csak parasztvakítás

A kormány új diákhitel-csomagja csak parasztvakítás
  • Sokan vannak, akik nem élhetnek a kormány új, gyerekszüléshez kapcsolódó diákhitel-kedvezményeivel, például az összes férfi, ők szívhatják a fogukat.
  • A kedvezmények pozitívan diszkriminálnak egy szűk csoportot, nem jogellenesek.
  • Már vannak gyerekszületéshez kapcsolódó kedvezmények, ezeket eddig összesen 29 ezren vették igénybe, Novák Katalin az új csomag kapcsán 100 ezer érintettről beszélt. Az intézkedés jól kommunikálható, de kevés embert érint, nem nagy teher a költségvetésnek.
  • A kereseti- és munkanélküli-statisztikák fényében a diákhitelesek szorulnak rá legkevésbé, hogy az állam külön támogassa őket.

Anna felvette a diákhitelt egyetemi évei alatt. Amikor dolgozni kezdett, úgy gondolta, minél előbb visszafizeti az egész tartozását, nem akart adóssággal a nyakában nekivágni az életnek. Ez pár év alatt sikerült is, azóta született két gyereke, a harmadikat 2018 tavaszára várja. Ha nem sietett volna az előtörlesztéssel, az állam most milliós összeget engedne el neki.

Bea évfolyamtársával, Annával szemben nem vett fel diákhitelt, pedig jól jött volna, inkább meghúzta a nadrágszíjat, és diákmunkát vállalt. Az egyetem befejezése óta született két gyereke, a harmadikat 2018 tavaszára várja. Ha tudta volna anno, hogy az állam el fogja engedni a háromgyerekes nők tartozását, másképp döntött volna.

Csaba felvette a diákhitelt egyetemi évei alatt. Az egyetem befejezése óta született két gyereke, a harmadikat 2018 tavaszára várják. Feleségének nincs diákhitele, férfi nem igényelheti a tartozás elengedését, így az ő családjuknak nem jelent könnyebbséget az új kedvezmény.

Néhány nő lesz jogosult a kedvezményekre

A kormány egy október 3-ai rendelettel 2018 január 1-ei hatállyal módosítja a hatályos diákhitel-rendeletet, újabb kedvezményeket vezet be. Ezek közül a legfontosabbak:

  • A diákhiteles nők a várandósság 91. napjától számított 36. hónapig (vagyis a terhesség utolsó 6 hónapjára és a születés utáni 2,5 évre) kérhetik a törlesztés szüneteltetését.
  • A szüneteltetés idejére a diákhitel kamatainak fizetését az állam átvállalja. E két kedvezmény együtt azt jelenti, hogy a terhesség harmadik hónapjától a gyerek 2,5 éves koráig a diákhitelt nem kell törleszteni, és nem nő a tartozás.
  • Az állam átvállalja a nők diákhitel-tartozásának felét a második gyerek megszületésekor vagy örökbefogadásakor (az első gyerek születése vagy örökbefogadása eshet 2018. január 1. előttre).
  • Az állam átvállalja a nők teljes diákhitel-tartozását a harmadik gyerek megszületésekor (az első két gyerek születése vagy örökbefogadása eshet 2018. január 1. előttre).

Már vannak kedvezmények, férfiaknak is

Azok a diákhitelesek, akiknek gyerekük születik, a hatályos rendelet szerint is vehetnek igénybe kedvezményeket: a csed, gyes, gyed folyósításának ideje alatt az állam átvállalja az anya vagy az apa (amelyikük kapja a juttatást) diákhitelének kamatfizetését, illetve az anya vagy az apa kérheti a tőketörlesztés felfüggesztését (vagyis a hitelt nem kell törleszteni, és nem nő az adósság).

Tállai András, az NGM adóügyi államtitkára 2017 elején, a jobbikos Sneider Tamás képviselőnek adott válaszában külön kiemelte, hogy a kedvezményt a férfiak is igénybe vehetik, nincs hátrányos megkülönböztetés – írta meg a 24.hu. Vagyis ezek szerint a kormány (egyik-másik) fejében megfordult, hogy legalábbis felmerül a hátrányos megkülönböztetés problémája, ha a diákhitelhez kapcsolódó valamilyen kedvezményt csak nők vehetnek igénybe. Úgy látszik, ez a szempont valahol elsikkadt, mire az új kedvezmények elnyerték végleges formájukat.

A kormány friss véleménye szerint nem probléma, hogy az új kedvezmények csak egy szűk körre, illetve egy meghatározott időponttól érvényesek, legalábbis ez derül ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) a Zoom kérdéseire adott válaszaiból. Az Emmi szerint „egy adott intézkedés bevezetésénél a hatálybalépési dátum sok esetben valóban vízválasztót jelent. Ez a dilemma azonban az élet számos területén, a legkülönfélébb jog-, és életviszonyoknál jelentkezhet.” Ráadásul a változás „egyetlen hiteladós számára sem jelent hátrányt, jogilag nem merül fel aggály”.

Pozitívan diszkriminál, de nem jogszerűtlen

A januártól bevezetendő új kedvezményekkel kapcsolatban nem érkezett panasz Székely Lászlóhoz, az alapvető jogok biztosához, és nem látja szükségét hivatalból indítandó vizsgálatnak – tudta meg a Zoom az ombudsmantól. Mindenesetre a vizsgálati lehetősége a jövőben is fennáll, ha visszásságot észlelne.

Székely László álláspontja szerint a bevezetendő kedvezmények méltányosság alapú, jogi szakszóval ex gratia jellegű megoldást jelentenek. Az ilyenek esetében a jogalkotót (jelen esetben a kormányt) „széles körű mérlegelési jog illeti meg mind a jogosulti körnek, mind a juttatás mértékének és egyéb feltételeinek meghatározása tekintetében”.

A pozitív diszkrimináció ugyanakkor nem lehet önkényes, és ésszerű oka kell, hogy legyen.

Ez a nőkre szabott új diákhitel-kedvezmények esetében Székely László szerint teljesül, a kormány „népesedéspolitikai célokat kívánt előmozdítani”, ami összhangban van az Alaptörvény rendelkezéseivel.

Más szóval a kedvezmények ugyan pozitívan diszkriminálnak egy csoportot (azokat a nőket, akiknek diákhitel-tartozásuk van, és 2018. január 1. után születik gyerekük vagy fogadnak örökbe), de ezt ésszerűen és megalapozottan teszi.

A rendeletmódosítás Egyenlő Bánásmód Hatóság válasza alapján nem sérti az egyenlő bánásmódról szóló törvényt.

A kormány nem a rászorulókon segít

Természetesen tagadhatatlan, hogy minden gyerekes embernek vagy családnak jól jön akármilyen pénzbeli könnyítés vagy juttatás. Azonban a statisztikák alapján a diákhitel törlesztésének könnyítése, illetve a tartozás egy részének vagy egészének elengedése pont azoknak jelent segítséget, akik amúgy is jobb anyagi és munkaerő-piaci helyzetben vannak. A statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy a magasabb végzettségűek jobban (sokkal jobban) keresnek, mint az alacsony végzettségűek, ráadásul körükben sokkal kisebb a munkanélküliség. Biztosan vannak a diákhitelesek közt olyanok, akik nem fejezték be tanulmányaikat, így nem szereztek végzettséget, mégis nyugodtan feltételezhető, hogy nagy részük nem ilyen.

Üdvözlendő cél, hogy a kormány támogatni akarja a gyerekes családokat, és ösztönözni próbálja a gyerekvállalást. Azonban a statisztikák tanúsága alapján a diákhitel-kedvezménnyel olyan társadalmi réteg felé valósít meg transzfert, aminek erre legkevésbé van szüksége.

Látványos intézkedés, ami nem kerül sokba

Ráadásul az új kedvezményekkel várhatóan relatíve kevesen fognak élni. Annál biztosan jóval kevesebben, mint amennyire a kormány utal. Novák Katalin, az Emmi családügyi államtitkára azt mondta, „mintegy százezer embert érinthet a diákhitel-tartozás felfüggesztéséről, illetve elengedéséről szóló kormánydöntés”. Ezzel szemben a diákhitel-ügyeket intéző Diákhitel Központ a Zoommal azt közölte, a rendszer 2001-es indulása óta

eddig összesen 29 ezer fő élt gyerekszületéssel kapcsolatos kedvezménnyel

(ilyenek ugye már most is léteznek), ez a törlesztési szakaszban lévő ügyfelek 20 százaléka.

Igaz, ami igaz, Novák Katalin nem részletezte, mennyi idő alatt érinthet a kedvezmény százezer embert. És nem fejtette ki, pontosan mit ért érintettség alatt, például az érintett nőkkel egy háztartásban élők beleszámítanak-e az érintettek körébe. És feltételes módban beszélt.

Jelenleg egyébként

összesen bő 185 ezer aktív diákhitel-szerződés van,

ebből 105 ezer nőé, 80 ezer férfié. 2001 óta 386 955 ezren vettek fel diákhitelt, közülük 182 155-en már teljes tartozásukat visszafizették.

Az eddig igényelt kedvezmények számát, illetve a nő ügyfelek aktív szerződéseinek számát elnézve olyan intézkedésről van szó, ami látványos, jól kommunikálható, ugyanakkor relatíve kevés embert érint, így a költségvetésnek nem jelent nagy megterhelést.