Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Veronai buszbaleset: szigorúbb szabályokat vezetnek be az iskolai buszos kirándulásoknál

Veronai buszbaleset: szigorúbb szabályokat vezetnek be az iskolai buszos kirándulásoknál

A jövő évtől több ponton szigorodnak az iskolai buszos kirándulásokra vonatkozó szabályok – jelentette be Palkovics László oktatásért felelős államtitkár szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

A kormány egy hónappal a 17 halálos áldozattal járó veronai buszbaleset után indított online konzultációt. Három kérdésben kérték ki az emberek véleményét. Az egyik, hogy lehessen-e éjjel 11 és hajnali 4 között diákokat, fiatalokat szállító busznak közlekednie. A kérdések érintik a sofőrök egészségügyi alkalmasságával – különös tekintettel az alvászavarra – összefüggő szabályozást, illetve a diákokat szállító buszok műszaki paramétereit.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) államtitkára szerdán kifejtette, 2018-tól miniszteri rendelet írja majd elő, hogy

a külföldre tartó iskolai autóbuszos kirándulásokon a járművezetők este 11 és másnap hajnali 4 óra között nem vezethetnek, és ezt a pihenőidejüket is a buszt elhagyva kell eltölteniük.

A tervek szerint

  • 13 évesnél idősebb busszal nem lehet majd iskolai kirándulást szervezni,
  • minden oktatási intézmény csak olyan szolgáltatóval köthet szerződést, amely garantálja, hogy járművezetője nem szenved a közlekedést veszélyeztető alvászavarban.

Budapest, 2017. január 22.
Megemlékezõk mécsest gyújtanak a veronai buszbaleset áldozatainak emlékére a VI. kerületi Szinyei Merse Pál Gimnázium elõtt 2017. január 22-én.
MTI Fotó: Kallos Bea

A nyomozás még tart

A Külgazdasági és Külügyminisztérium sajtóosztálya a Zoom.hu kérdésére legutóbb azt válaszolta, hogy a nyomozást az olaszok még nem zárták le,

„csak a szakértői vizsgálat ért véget, az ügyészségi vizsgálat még folyik.”

A „veronai ügyészség gondatlanságból elkövetett emberölés vádjával indított eljárást”, a minisztérium viszont azt állította , hogy az eljárás menetéről, lezárásáról és a határozatról ők sem kapnak semmilyen információt a bíróságtól, így a hozzátartozók tájékoztatása sem az ő kompetenciájuk.

Mindeközben a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) itthon is eljárást indított: ők halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanúja miatt nyomoznak, amit a kecskeméti ügyészség felügyel. A Bács-Kiskun Megyei Főügyészség egyébként kért és kapott is a kinti hatóságoktól információkat a hazai eljáráshoz, amit november 21-ig hosszabbítottak meg.

Kóros alvászavarban szenvedett a sofőr

Nem sokkal a tragikus baleset után, márciusban derült ki, hogy azt a férfit, aki január 20-án a buszt vezette, korábban alvászavarokkal kezelték. 2016 januárjától márciusig fel is függesztették és a buszokról is levették, hogy kivizsgálják, mi okozza alvásproblémáit. De mivel szakorvosi és üzemorvosi papírt is bemutatott arról, hogy gyógyult, tavaly áprilistól újra vezethetett.

A magyar rendőrök, hol az olasz hatóságok felkérésére, hol pedig az itthon folyó büntetőeljárás miatt többször is kihallgatták az életben maradt sofőrt. Az első időszakban viszont nem tudtak vele beszélni, mert a belélegzett füsttől sérült a légcsöve és a tüdeje is. Néhány hónappal ezelőtt azonban jobban lett és halkan, kissé rekedt hangon, de elkezdett beszélni.

A férfi azt állította, nem aludt el a volánnál, és nem a baleset után kiderült alvászavara okozta a tragédiát.

A sofőrt jelenleg is a Honvédkórházban ápolják.