Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Meghátrált a kormány, nem lesz erdőirtás a Határ úton

Meghátrált a kormány, nem lesz erdőirtás a Határ úton

„Most végeztünk Fürjes Balázs kormánybiztos által összehívott megbeszélésen. A Határ úttal kapcsolatos eddigi terveket elvetették” – írta ki hétfő délután Facebook-oldalára Gajda Péter. Kispest MSZP-s polgármesterének posztja a Csepelen áthaladó Galvani-hidakhoz fűződő úthálózattal kapcsolatban született. Ennek egy szakasza ugyanis az eddigi tervek alapján Ferencváros és Kispest között, a Határ úttal párhuzamosan, az ottani Kiserdőben haladna.

https://www.facebook.com/peter.gajda1/posts/10211684569047892?pnref=story

A tervekkel kapcsolatosan azonban jelentős lakossági tiltakozás szökkent szárba, és úgy tűnik a kormány lépett. A kispesti városvezető posztja szerint a NIF Zrt. – amelyet a beruházással egy tavalyi kormányhatározat bízott meg – fél évet kapott egy új, környezetbarát elképzelés kidolgozására.

Az nem egyértelmű, hogy az egyes kiemelt budapesti beruházások kormánybiztosa, Fürjes Balázs – akit említett kormányhatározat a fejlesztési miniszterrel együtt megbízott a tervpályázat lebonyolításával – milyen érintetteket hívott meg a zártkörű egyeztetésre. Úgy tudjuk, az érintett polgármestereknek személyesen kellett jelen lenniük.

Információink szerint az úthálózat terveinek elbírálásával megbízott tervzsűri az előzetes programmal ellentétben szerdán már nem is tárgyalja FŐMTERV Zrt. által irányított konzorcium javaslatát.

Röviden a tervekről. A Galvani-hidak Újbudáról, a Galvani út vonalából vezetnének át a Duna fő ága felett Csepelre, és annak északi részén 2×3 sávon haladnának. Folytatásként a Kis-Duna felett is haladna egy híd, ez pedig az Illatos útnál érné el Pestet, Ferencvárost. Innen az Illatos út, valamint a Határ út mellett – valahol a két kerület határán fekvő Kiserdőben – haladna 2×2 sávos út, és vinné el a híd forgalmát egészen az Üllői útig. A Duna főága feletti hídra már kiírták nemzetközi tervpályázatot, amelynek 2018 januárja a határideje. A Galvani-hidak terve az olimpiai pályázattal került napirendre, ugyanis éppen azokat a csepeli, illetve ferencvárosi területeket kötné össze Pesttel, illetve Újbudával, amelyek Budapest 2024-es pályázatában központi helyszínként szerepeltek. Az eddig is ismert volt, hogy előbb a Nagy-Duna feletti híd épülne meg, és csak jóval 2020 után kerülne sorra a kisebbik híd és az odavezető úthálózat.

A tervezés tavasz óta folyt, és abban az irányban haladt, hogy a Galvani-hidakhoz kapcsolódó, 2×2 sávos úthálózat egy része a mostani Határ út mellett, a IX. és a XIX. kerület határán, a Kiserdő Kispest felőli szélén vezessen.

A kormányzat arra nem számíthatott, hogy jelentős lakossági ellenállásba fog ütközni a folyamat. A nyár végén Kispesten és a ferencvárosi József Attila-lakótelepen (utóbbi területhez tartozik a Kiserdő) is lakossági főrumokat tartottak. Ezeken nagyon gyorsan világossá vált: a helyiek nem szeretnének a Kiserdő területén, 1800 fa kivágása árán autópályát a kerületeik határára. Az erről szóló wekerlei fórumról beszámoltunk, és ott az is látszott, hogy a Határ út mostani, hatalmas forgalmától szenvedő lakók egy részének tetszett az ötlet. Ők ugyanis attól remélték a megváltást, hogy néhány méterrel arrébb, a villamossínek túloldalára és zajvédő falak közé kerülne az autóáradat. A Ferencvárosban Pál Tibor képviselő helyi népszavazást is kezdeményezett a tervekről: a helyi rendeletek szerint ugyanis nem vezethetne út a Kiserdőben. Facebook-csoport szerveződött, Van más út néven mozgalmat szerveztek, aláírásgyűjtésbe kezdtek és mindennek hatására egy-két hét alatt jelentős médiaérdeklődés alakult ki.

https://www.facebook.com/kiserdovedok/videos/474899822886571/

A Határ úti elképzelésekben érintett politikusok egy ideig hallgattak, Gajda Péter augusztus közepén még jónak mondta a tervet a Határ út mentén élők és a kispestiek számára. A növekvő ellenállást látva kapott észbe a ferencvárosi polgármester, Bácskai János, valamint Kocsis Máté. A józsefvárosi polgármester úgy került képbe, hogy tavasszal a VII. és a IX. kerületi részeket is magába foglaló választókerületben lesz jelölt.

„Ha a hír igaz, és a tervezési folyamatokat leállítják , akkor az annak a helyi összefogásnak a győzelme, amely a sajtó és a hivatalos tájékoztatásból kihagyott helyiek számára elérhető módon ügyet csinált az útépítés tervéből – állítja Ferenczi István kispesti LMP-s önkormányzati képviselő, aki az élére állt annak, hogy a helyiek hallassák véleményüket a beruházással kapcsolatban. – Kocsis Máté Kiserdő melletti harcos kiállása és Gajda Péter mostani, fellélegzést hangoztató megnyilvánulása nem generálta az erdő és a Határ út mellett élők védelmét, hanem csak lekövette a kialakult összefogást. Ha leáll vagy módosul a tervezés, akkor az az érintett lakosság, a helyi civilek és helyi képviselők összefogásának köszönhető.”

Ferenczi szerint az a cél, hogy ilyen döntéseknél az érintettek valódi beleszólást kapjanak, de ahhoz önszerveződés és a sok különböző helyi szereplő összefogása szükséges. A mostani helyzetben a helyi képviselő szerint az a feladat, hogy összehangolják Budapest városfejlesztését az itt élők egészséges környezethez való jogával.