Ennyi ember talán még soha nem utazott a felcsúti kisvasúton

Ennyi ember talán még soha nem utazott a felcsúti kisvasúton

Végnapjait éli az Európai Unió. Erre a következtetésre több mint három és fél óra esőben ácsorgás után jutok Felcsúton, ahová az Európai Parlament Költségvetési Ellenőrzési Bizottságának (CONT) tagjait várjuk kedden reggel. Merthogy a néppárti Ingeborg Gräßle vezetésével – több napos látogatásuk részeként – jönnek megtekinteni a Vál-völgyi Kisvasutat.

Különjárat Fotó: Veres Viktor

Csakhogy késnek. Sokat. Eddig azt hittem, a késősdi magyar módi, de az is lehet még, hogy sikeres volt az „Állítsuk meg Brüsszelt!” kampány, és a bizottságiak valahol a bokor alatt reszketnek.

Előbb úgy volt, hogy 9-re érkeznek Budapestről, aztán úgy, hogy fél 11-re, végül csaknem dél lesz a dologból. Addig azonban számtalan, európai értelemben is velőtrázó kalandon esünk át. Itt vannak mindjárt a biztonsági őrök, akik több felvonásban érkeznek. Az első csapat 8 után, egy minimum 25 éves, rozsdaette Opellel parkol be mellénk, az egyik kopasznyakú rá is nyomja az ajtót a mi autónkra a miheztartás végett, aztán közlik, hogy a parkoló területén maradhatunk, de az épület előtt ácsorgó, kerítéssel elzárt szerelvényhez nem mehetünk oda. Ekkor háztömbnyi méretű BMW érkezik, ebben arisztokrata szekusok ülnek: ők szóra sem méltatnak bennünket.

A felcsútiak nagyvonalú emberek. Az a tény ugyanis kifogná a szelet a vizsgálóbizottság vitorlájából, hogy hétköznap délelőtt egyáltalán nem közlekedik a kisvasút, de nem úr, aki nem tékozol: a jeles vendégek kedvéért beállították a két kocsiból és egy mozdonyból álló, menetrenden kívüli, rendkívüli járatot.

Biztonságiak mindenütt Fotó: Veres Viktor

Abból a szempontból szokványos ez a nap is, hogy utasok még sehol, viszont a főállomás előtt az indokoltnál is több újságíró lézeng, ezeket terelgetik a redős nyakúak. Órákkal vagyunk a vonat indulása előtt, de felszólítanak bennünket, hogy a biztonsági sávot hagyjuk el a peronon. Vajon mennyi az esélye annak, hogy átszáguld a síneken a Sinkanszen?

Nem sikerül kiszámolni, mert érkezik a hír, hogy a küldöttség nem itt, hanem a Puskás Stadion megállónál száll majd fel. Már-már futásnak eredünk az autók felé, de jön az újabb információ: mégis itt. Ebből nyilván mindenki kitalálhatja, hogy a delegáció végül az alcsúti arborétumnál szuszakolta fel magát a szerelvényre.

Vennénk jegyet, de a pénztár zárva van. Utóbb kiderül, hogy a sajtó képviselői nem utazhatnak a vonaton, már csak ezért se nyitották ki. A váróterem sincs nyitva, sebaj, hát akkor elfogyasztunk egy villásreggelit, olyat, amilyet itt, Orbán Viktor falujának lakói szoktak szorgos reggeleiken, munka előtt. A Váli-patakból fogott osztriga és homár, egy kis hurka Lőrinc gazda kiskonyhájából – ilyesmikre gondolok, de a büfé is zárva van. Egyedül a vécék nem. Európai gondolat.

Üresen indult, ahogy szokott Fotó: Veres Viktor

A szerelvény tehát ahogy szokott, üresen gördül ki a főállomásról, el a tábla előtt, ami büszkén hirdeti, hogy a projekt 600 millió forint uniós támogatásban részesült.

A látogatástól nagyon fázott a kormány. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter levélben tiltakozott az ellenőrzés miatt. “Különösen felháborítónak tartom, és kategorikusan el is utasítom, hogy a több ezer társfinanszírozásból történetesen azt a projektet vizsgálják, amelyet a magyar miniszterelnök szülőfalujában valósítottak meg” – írta.

Pedig az ellenőrzés nem a semmiből érkezett. Attól eltekintve sem, hogy akármelyik tagállam bármely vezető politikusának szülő- és lakóhelyén megvalósult, az általa alapított szervezet által üzemeltetett beruházásnak van korrupciós kockázata.

600 millió az Eu-tól Fotó: Veres Viktor

Átmegyünk Alcsútra, az arborétum sarkától már nem kell keresni az irányt, pár méternyire biztonságiak állnak az út mentén. Bár ez nem Mészáros Lőrinc faluja (az itteni polgármester Tóth Erika), a park szélén álló Puskás Ferenc Sporthotel az ország gázszerelőjének tulajdonában van. Innánk egy forró teát, de nem lehet, azt mondják, zártkörű rendezvény miatt.

Néhány órácska után ide fut be a brüsszelieket hozó busz (Soros Györgyöt sehol nem látjuk). Előzetesen sem a magyar kormány, sem a kisvasút üzemeltetője, a Mészáros Lőrinc vezette Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány nem jelezte, hogy részt vesznek az ellenőrzésen. Most mégis azt beszélik, hogy miközben mi a közeli dombon, a vasút megállójában ázunk, a delegátusnak a projektgazdák magyarázzák az ország bizonyítványát.

Ez a Viktor, nem az a Viktor Fotó: Veres Viktor

Közben én párás szemmel nézem a helyiek tájékoztató jellegű figyelmességét: dolgos kezek ugyanis vadkendert és parlagfüvet palántáztak a megálló mellé – azt kizárnám, hogy maguktól nőnek – a fűbe, hogy szemléltessék, mi volt itt a kánaán eljövetele előtt.

Itt van Viktor! Kiáltja valaki izgatottan a sajtómunkatársi tömegben. Kicsit csalódnom kell, mert a kolléga nem Orbánra, hanem Szigetvári Viktorra, az Együtt politikusára gondol, aki rögtönzött sajtótájékoztatót tart, miközben a párt aktivistái kifeszítenek egy molinót, amint angolul a következő felirat áll: „Orbán Viktor az európai adófizetők pénzének ellopásával a leggazdagabb magyar lett. A tolvaj Orbán, nem a magyar emberek.”

Szigetvári Viktor azt mondja, azért vannak itt, mert tiltakozni szeretnének az ellen, hogy Orbán Viktor falujában egy helyi Disneyland épül, az Unió adófizetőinek pénzéből. Álláspontjuk szerint a miniszterelnök strómanokon keresztül, Mészáros Lőrinccel, Garancsi Istvánnal és másokkal kezelteti a vagyonát, és Vlagyimir Putyin mintájára válik a világ szégyenére EU-s adófizetők pénzén Magyarország leggazdagabb emberévé. Amire az Együtt álláspontja szerint semmi nem jogosította fel.

Deutsch Tamás integet Fotó: Veres Viktor

“Ez a kisvasút, bármit mond Lázár János, egy szükségtelen beruházás, sem turisztikailag, sem az ország fejlődése szempontjából nem szükséges” – mondja. “Az országban rengeteg olyan hely van, ahol egy kisvasútnak jobb helye lenne turisztikai szempontból. Ez itt azért valósulhatott meg, mert Orbán Viktor arroganciája odáig terjed, hogy nem csak futballakadémiát, nem csak szállodát, hanem egy kisvasutat is épít saját falujának a határába. Nem ezért lettünk EU-s tagok” – teszi hozzá.

Aztán megtörténik a csoda: a küldöttség tagjai ennen lábukkal kaptatnak fel a megállóig, ahol az auditorok vezetője, Ingeborg Gräßle előbb lefotózza a molinót, majd bekukkant a megálló vécéjébe, furcsa grimasszal az arcán. Az biztos, hogy otthon ilyet nem látott: kívül deszkafal és műanyag cserepes tető, bévül pedig egy teljesen hétköznapi Toi-Toi vécé van. Ha tényleg emberek tízezrei utaznak a kisvasúton, akkor ez itt komoly népegészségügyi kockázatot jelent – de ezt csak én teszem hozzá.

A vécéajtón túl Fotó: Veres Viktor

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára júniusban azt mondta, hogy a kisvasutat előkészítő dokumentumokban évi 10 ezer, napi átlagra átszámolva 27-28 utast ígértek, nem pedig napi 2500-7000-et, ahogy azt a sajtó sokáig írta.

Most, a delegációt elkísérő Deutsch Tamás EP-képviselő a HVG-nek arról beszél, a projektet előkészítő hatástanulmányban szereplő vendégszám négyszeresét teljesítette a vonat.

Kopottas Fotó: Veres Viktor

Ha a keddi helyzetből indulunk ki, amikor nincs is menetrend szerinti járat, akkor ez biztosan igaz, ennyi ember ugyanis talán még soha nem utazott a kisvasúton, mint most. Azért, hogy ne legyen teljes az európai utasok öröme, mindannyiukat az első kocsiba zsúfolták be, amiről egyébként rettenetesen lepattogzott kívülről a festék. Ennyire tellett 857 millióból, ami az építkezés teljes ára volt. Belül nem tudjuk, milyen a helyzet, oda minket nem engednek be.

Alkalmi jegy az alkalmi útra Fotó: Veres Viktor

A páneurópai járat ünnepi tárgyemléket igényel, bizonyára ezért van, hogy Ingeborg Gräßle alkalmi menetjegyet szorongat a kezében, amire golyóstollal írták rá a nevét.

A képviselőasszony a Puskás Akadémiához érkezve azt mondja, tulajdonképpen elégedett a látottakkal, a családoknak jó lehet ez a vasút. Az meg több országban is előfordul, hogy nem megfelelően használják fel a forrásokat – teszi hozzá.

Ingeborg Gräßle is integet Fotó: Veres Viktor

A küldöttség tagja, Jávor Benedek (PM) európai parlamenti képviselő még a vonatozás előtt azt mondja, azért is vannak itt, mert nagyon fontos, hogy ne csak papíron, hanem személyesen is lássák a projekteket, ennél a kisvasútnál például azt, hogy honnan, hová megy. Nincsen nehéz dolguk, összesen három megállóról van szó. Jávor azt ígéri, a vizsgálat az év végére zárul le.