18
Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretné, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használjon szűrőprogramot!

Égő templomok, öngyilkosság, börtön: amit a norvég black metálról feltétlenül tudni kell

Égő templomok, öngyilkosság, börtön: amit a norvég black metálról feltétlenül tudni kell

Bár még nem ismert a megjelenési dátum, egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy Jonas Akerlund rendezésében tényleg mozifilm készül az 1990-es évek elején virágzó norvég black metál mozgalomról. Bár sokan félnek tőle, hogy az eddig leginkább koncertvideókat forgatott Akerlund kiheréli ezt a különösen súlyos időszakot egy hatásvadász filmmel, abban nincs vita, hogy ami Norvégiában történt akkoriban az mozifilmre illik.

A Lords of Chaos elkészülésének jogossága két dolog köré épül: egyrészt sokak szerint már az alapul szolgáló regény is csak kiárusítja a black metál örökségét, ugyanakkor kérdés, mennyiben nevezhető büszke örökségnek egy olyan mozgalom, ami tele van gyilkossággal és templomok felgyújtásával. Maga a film egy tinédzserről szól, aki közelről látja a metál legsúlyosabb válfajának fejlődését és a hozzá tartozó dolgokat, de szerepel benne a színtér összes alakja. Hogy ezek az alakok mennyire kemények, arról cikkek milliói születtek már, mi most inkább gyorstalpalót tartanánk róla, kikkel és mivel érdemes tisztába kerülni a nagy black metál univerzumban azokból az időkből, amikor még nem csak a vicces arcfestésekről és fordított keresztekről szólt az egész.

Varg Vikernes

Fotó: Mick Hutson/Redferns

Vikernes egyszemélyes zenekara, a Burzum több a maga stílusában zseniális lemezt is lerakott az asztalra, sokszor feloldhatatlan probléma elé állítva zenekedvelőket: lehet-e egy olyan ember lemezeiért rajongani, aki évek óta náci tanokat terjeszt (Franciaországban konkrétan betiltották a Burzumos cuccok terjesztését Vikernes gyakran hangoztatott nézetei miatt), és a nyugati értékek elleni küzdelmeként több középkori templomot is felgyújtott? Vikernes 1993 auguszus 10-én ölte meg a színtér másik csúcszenekara, a Mayhem gitárosát, Euronymust. Kilenc hónappal később indult tárgyalásain önvédelemnek próbálta beállítani a gyilkosságot arra hivatkozva, hogy a gitáros arra készült, hogy megkínozza és megölje, de ennek némileg ellentmond, hogy 29 késszúrást találtak a holttesten. A hivatalos álláspont szerint a pénzen vesztek össze. 21 évre küldték börtönbe, amiből 15-öt le is ült, itt két lemezt is felvett. 2009-ben szabadult, feleségével Franciaországba költöztek, ahol két gyereket nevelnek. 2013-ban terrorgyanúval vette őrizetbe a francia rendőrség, de bizonyítékok hiányában szabadon engedték.

Dead

Per Yngve Ohlin még ezen a színtéren belül is fura figurának számított: a temetők és halottak iránti olthatatlan vonzalma miatt évekig ásta el hetekre minden új ruháját, hogy kellőképp temetőszaguk legyen. A Mayhem énekese 1991-ben öngyilkos lett egy erdei házban saját fejét lőtte szét egy shotgunnal, a rendőrség szerint pedig már jóval a ravasz meghúzása előtt elkezdte magát vagdosni. A holttestre a már említett Euronymus talált rá, aki a rendőrség kihívása előtt körbefotózta a helyszínt, az egyik ilyen kép került rá egy nemhivatalos Mayhem-lemez borítójára is.

Mivel a black metál csak úgy tobzódik a legendákban, több helyen is szembejött, hogy a Mayhem többi tagja ragut csinált a szétloccsant agyából, de ez valószínűleg hazugság. Azt azért elismerték, hogy koponyájának darabjaiból nyakláncot készítettek. A legendáriumhoz tartozik az egész öngyilkosság leginkább morbid része is, Dead ugyanis állítólag annyit hagyott búcsúüzenetként maga után, hogy “bocs a sok vérért.”

Dead összesen egy hivatalos Mayhem-kiadványon énekelt, az 1987-es Deathcrush című 17 perces EP-n, de a zenekar csúcslemezére még ő írta a szövegeket, amit később a magyar Csihar Attila énekelt fel.

Faust

Bård Guldvik Eithun a mai napig néha aktív Emperor zenekar dobosa volt, amikor 1992-ben becsalogatta a a homoszexuális Magne Andreassent egy Lillehammer mellett lévő erdőre, és 37 késszúrással megölte. A férfi állítása szerint áldozata akart vele az erdőbe menni, miután közeledni kezdett hozzá, és ekkor találta ki, hogy megöli. Börtönbe csak azután kerül, miután Varg Vikernes gyilkossága után különösen nagy figyelmet kaptak a fiatal norvég metálosok, és össze tudták kötni ezzel Faustot. 14 év börtönt kapott, ebből 9 és fél évet ült le, mostanában pedig megint fellép az azóta már az egész templomgyújtogatósditól elhatárolódott Emperorral.

Minden idők legvéresebb lemeze

Valószínűleg soha annyi vér és pusztítás nem volt még egy lemez mögött sem, mint a Mayhem 1994-ben megjelent De Mysteriis Dom Sathanasa mögött van. A lemez évekig várt kiadásra, hiszen sokáig el se tudták dönteni, mennyire érdemes ezt a világ elé tárni. A zenekar négy tagjából ketten már nem is éltek ekkorra, hiszen Dead öngyilkos lett, Euronymust pedig megölte az a Varg Vikernes, aki mellesleg basszusgitározott ezen a lemezen. A legendák szerint azért nincsenek szinte mély hangok az albumon, mert az életben maradt tagok kicsit hullagyalázásnak érezték, hogy egy produkcióban lehet hallani egy gyilkost és annak áldozatát is. Ha ez az alaphelyzet nem lenne elég provokatív, a borítón az a trondheimi Nidaros katedrális szerepel, amit a rendőrség közbelépése előtt bizonyítottan fel akart gyújtani ez a vidám társaság. Bármilyen durva a háttér, ez a lemez valószínűleg Seress Rezső Szomorú vasárnapja mellett az egyetlen igazán nagyhatású magyar produkció a magyar könnyűzenében: Dead szövegeit Csihar Attila énekelte fel, akinek a valahogy Norvégiába is eljutott Tormentor-demókazetták élén mutatott károgása győzte meg a még a Mayhem még élő tagjait. A lemezen sehol nem tüntették fel a nevét sem, azóta viszont már teljes jogú tagja lett a Mayhemnek, idén pedig a teljes lemezt is előadták többek közt Budapesten is.

https://www.youtube.com/watch?v=KWAkyNoZ1O4

Akit mélyebben érdekel a színtér, mindenképp nézze meg a 2009-ben készült Until the Light Takes Us című dokumentumfilmet, ami a black metál szinte összes fontos, és persze életben maradt alakja megszólalásaiból bontja ki a történetet.

A készülő filmhez kvázi promóanyagot forgatott Akerlund a Metallicának is, a ManUNkind című dalukhoz már a klasszikus véres-arcfestős imidzsben forgatott klipet. A videó nem mellesleg Budapesten készült, és eddig úgy áll, hogy a mozifilm körül is sok magyar fog dolgozni (többek közt a hangért és a sminkekért is magyarok lesznek felelősek).

https://www.youtube.com/watch?v=tUVr2xnGIEo

A zenei részt azért ne így képzelje el, sokkal inkább így:

https://www.youtube.com/watch?v=YiHMy6V5Qjc

Az 1990-es évek szélsőségei után, ahogy a punkot is, a hozzá nagyon sokban hasonlító black metált is utolérte a normalizálódás szele, bár ennek ilyen előzmények után azért sokan örülnek. Az első sokk után a norvég közvélemény is elfogadta, hogy bármilyen sok gusztustalanság is kapcsolódik hozzá, a zenetörténelem részeivé váltak ezek a zenekarok, 2002-ben bár Grammy-díjat is kapott a Satyricon zenekar, a leginkább Amerikából érkező értelmiségi metálosok pedig már a ködös ideológiát ledobva szigorúan a zenei alapokat átvéve és továbbgondolva hoztak össze olyan meglepően népszerűvé vált zenekarokat, mint a Wolves in the Throne Room, a Deafheaven vagy Európából a Der Weg Einer Freiheit.

(forrás: Kerrang, Vice)