Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Kiderítettük, pontosan mikor mennek az uniós ellenőrök Felcsútra

Kiderítettük, pontosan mikor mennek az uniós ellenőrök Felcsútra

Az Európai Parlament Költségvetési Ellenőrzési Bizottságának (CONT) tagjai szeptember 19-én, kedden délelőtt nézik meg a felcsúti kisvasutat (hivatalos nevén Vál-völgyi Kisvasút), tudta meg a Zoom.hu az Európai Unió budapesti képviseletétől. Tájékoztatásuk szerint se a magyar kormány, se a kisvasút üzemeltetője, a Mészáros Lőrinc (Fidesz-közeli nagyvállalkozó és felcsúti polgármester) vezette Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány nem jelezte, hogy részt vesznek az ellenőrzésen. A bizottság tagjai ennek ellenére mennek, a kisvasút megtekintése nem befolyásolja a vonal működését, aki aznap használja, akár össze is futhat velük.

A kormány felháborodott a vizsgálaton

A kormány és az üzemeltető nemhogy nem vesznek részt az ellenőrzésen, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter levélben tiltakozott az ellenőrzés miatt. “Különösen felháborítónak tartom, és kategorikusan el is utasítom, hogy a több ezer társfinanszírozásból

történetesen azt a projektet vizsgálják, amelyet a magyar miniszterelnök szülőfalujában valósítottak meg”

– írta Lázár János.

Pedig az ellenőrzés nem a semmiből érkezett. Attól eltekintve sem, hogy akármelyik tagállam bármely vezető politikusának szülő- és lakóhelyén megvalósult, az általa alapított szervezet által üzemeltetett beruházásnak van korrupciós kockázata. A kisvasutat ugyanis az OLAF, az unió csalás elleni hivatala már vizsgálja Jávor Benedek, a PM Európai parlamenti képviselőjének bejelentése nyomán.

Jávor szerint a kormány irreális kihasználtsági adatokat mondott be a projektre,

hogy megkapja a 600 millió forintnyi támogatást (az építkezés teljes ára 857 millió forint volt). Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára júniusban azt mondta, hogy a kisvasutat előkészítő dokumentumokban évi 10 ezer, napi átlagra átszámolva 27-28 utast ígértek, nem pedig napi 2500-7000-et, ahogy azt a sajtó sokáig írta. Csepreghy állítása szerint a kormány nem verte át az EU-t az utasszámmal, írta a 24.hu.

Veszteséges

Az Átlátszó.hu közadatigénylésben kikérte a felcsúti kisvasút január 21. és június 30. közötti közötti jegyeladási adatait a kisvasutat üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványtól (vezetője Mészáros Lőrinc vállalkozó és felcsúti polgármester).

A legfontosabb adatok:

  • 2017. január 21. és április 28. között 50 napon egy jegyet sem adtak el,
  • Csak egyszer, február 10-én mentek utasok nélkül a vonatok, egész pontosan kettő,
  • Február 14-én 122 jegyet adtak el (ekkor ment a Valentin-napi különjárat),
  • Március 4-én rekordszámú, 1280 darab jegyet adtak el, 15-én pedig 1210-et,
  • Május eleje óta minden nap eladnak legalább 10 jegyet,
  • Márciusban, áprilisban, májusban és júniusban is többször előfordult, hogy napi 400-600 jegyet adtak el.

Feltűnő, írja az Átlátszó, hogy az eladott jegyek száma legtöbbször 0-ra vagy 5-re végződik még a legsikeresebb napokon is. Január 1. és július 2. között csak négyszer nem kerek végződésű a jegyeladás: egy-egy alkalommal volt 8, 2, 122 és 97 is.

2016. április 30. és 2017. június 30. között összesen 48 533 jegyet adtak el a felcsúti kisvasútra.

Az Átlátszó a bevételeit és kiadásait is összesítette, az adatok szerint a vonal eddigi működése alatt 4,1 millió forint veszteséget termelt.

Már készülnek a tervek a meghosszabbítására

Mindettől függetlenül a kisvasút meghosszabbítása már sínen van. A kormány egy júliusi határozattal visszavett a MÁV-tól 8,5 milliárd forintot, amit még a nagy 2016. végi pénzszórási rohamban vasútfejlesztésre adott oda. Ugyanebben a határozatban rendelkezett a pénz elosztásáról, a felcsúti kisvasutat érintő több tervezési feladat végrehajtása szerepel a rendeletben:

  • Egyrészt a MÁV pénzt kap egy Bicske-Felcsút közti fonódó vágány tervezésére.
  • Másrészt pénzt kap az Alcsútdobozi Arborétum és Vértestarcsa közti szakasz tervezésére és engedélyeztetésére, illetve átszállási kapcsolat kialakítására Lovasberényben.
  • Harmadrészt pénzt kap a Vértesacsa–Lovasberény közti szakasz vizsgálati dokumentációjára és szükséges tervezésére.

Ha mindhárom szakasz megvalósul, akkor a felcsúti kisvasút Bicskétől Lovasberényig ér majd.

Orbán személyesen adta át

A felcsúti kisvasút jelenleg a felcsúti Puskás Akadémia és az Alcsútdobozi arborétum között jár. A kisvasút az egykori Bicske–Székesfehérvár-vasútvonal nyomvonalán épült, 2016. április 30-án Orbán Viktor miniszterelnök személyesen adta át. A vonal lehetséges meghosszabbításáról Orbán Viktor már 2015 novemberében beszélt: “Mivel Felcsút adja a miniszterelnököt, minden helyi fejlődés támadásnak van kitéve. […] Minél inkább támadnak bennünket azért, mert valami történik a faluban, fejlődik a falu, annál inkább folytatni kell a munkánkat.

Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig,

és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig.” – mondta Orbán Viktor.