Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Milliárdos bevételt hozhattak Garancsi cégének az oszlopfül reklámok

Milliárdos bevételt hozhattak Garancsi cégének az oszlopfül reklámok

A Zoom.hu kedden elsőként írt arról, hogy egy fővárosi előterjesztés szerint a Garancsi István érdekeltségébe tartozó ESMA Zrt. 2015-től reklámokat helyezett ki a fővárosi villanyoszlopokra, „anélkül, hogy ehhez az oszloptulajdonos (BDK Kft., Fővárosi Önkormányzat, BKK Zrt.), vagy a közterület tulajdonos Fővárosi Önkormányzat hozzájárulást, illetve a BDK Kft. üzemeltetői engedélyt vagy hozzájárulást adott volna.” Ráadásul a dokumetumból kiderült, hogy a cég nem is fizetett az oszlopok használatáért.

Az ESMA Zrt. nyilvános adatait böngészve újabb érdekes összefüggésekre bukkantunk. Ehhez fontos felidézni, hogy a cég 2012-ig rendelkezett a fővárosi villanyoszlop-reklámok jogaival. Ekkor azonban a közlekedési törvény módosítása miatt több tízezer ilyen táblát kellett leszerelnie. 2015-ben újra lehetővé vált a reklámtáblák kihelyezése. Ebben az évben került a cég Garancsi István, a miniszterelnök barátjának érdekeltségébe.

Fotó: Veres Viktor

Az ESMA árbevételének változásán is jól követhető a fenti folyamat: míg 2012-ben 1,54 milliárd forint volt a cég nettó árbevétele, addig az alávágás utáni évben már csak 520 millió forint. Ezen a szinten is maradt az ínséges évekre (2014: 584 millió, 2015: 518 millió), de a 2015-os, Garancsiék számára kedvező fordulat után már újra szárnyaltak és 1,724 milliárdos nettó árbevételt értek el 2016-ban.

Az 1,2 milliárdos tavalyi növekmény vélhetően az oszlopreklámok újbóli használatának köszönhető. Változatlan feltétek mellett, az eltelt kétharmad évre időarányosan további 800 milliós bevétellel számolhatunk, vagyis két év alatt 2 milliárd forinthoz juthattak az ESMA-nál az engedély nélküli reklámok kihelyezésével.

Megkerestük a céget, amelytől többek között azt szerettük volna megtudni, hogy a 2016-os árbevétel-növekedésüknek forintosítva mekkora köze volt ahhoz, hogy a villanyoszlopokon újra megjelenhettek a reklámjaik. Konkrét válasz és adatok helyett az alább keretben olvasható közleményt kaptuk.

Reakció. Mint az az ESMA Zrt. alapító okiratából is kitűnik, cégünk tulajdonát képezi 2000 db a Budapesti Elektromos Művek Nyrt. által az ESMA Zrt-be apportált közvilágítási oszlop reklámcélú hasznosítási joga. Az ESMA Zrt. rendelkezik az ELMŰ-vel kötött szerződés alapján az ELMŰ teljes ellátási területén a közvilágítási oszlopok reklámcélú hasznosítási jogával. Reklámokat ezekre az oszlopokra helyeztünk ki. Társaságunk az általa használt oszlopokat folyamatosan bejelentette a BKK-n keresztül a Budapest Közút részérére, és a Budapest Közút által kiszámlázott úthasználati díjakat megfizette. Fentiekre tekintettel az ESMA Zrt. visszautasítja a tevékenységével kapcsolatosan a sajtóban megjelent alaptalan vádakat, és megfontolás tárgyává teszi a szükséges sajtó-helyreigazítási, és egyéb jogi lépések megtételét.

A fővárosi közgyűlés szerdán elfogadta a szóban forgó javaslatot, ennek értelmében a fővárosnak visszamenőleg meg kell egyeznie az ESMA Zrt.-vel és amely szerint pályázatot kell kiírni a felületek bérlésére. A testület fideszes többsége, némi meglepetésre, befogadta a DK-s Gy. Németh Erzsébet módosítóját, amely indítványozza, derítsék ki, kik a felelősök azért, hogy az ESMA eddig ellentételezés nélkül használta a villanyoszlopokat.

Az ellenzéki politikus a Zoom.hu-nak elmondta, hogy Tarlós István azonnal támogatta a javaslatát, így azután már nem volt meglepő annak elfogadása. Gy. Németh azt is elmondta, hogy egyértelmű, a Kúria fővárosi hirdetőoszlopokra vonatkozó döntés után a Fidesz újabb, Simicska Lajostól független hirdetési felületeket akar kialakítani.

Természetesen kerestük a Fővárost is, de egyelőre nem kaptunk választ többek között azon kérdésünkre, hogy mekkora bevételtől estek el az elmúlt két évben.