Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

A kormány csellel tol pénzt a felcsúti kisvasútba

A kormány csellel tol pénzt a felcsúti kisvasútba

Tavaly decemberben soha nem látott költekezésbe kezdett a kormány. Az államháztartás egyenlege novemberben még 59,3 milliárd forintos pluszban volt, ezt egy hónap alatt 848,3 milliárd forint mínuszra tornázták le, más szóval villámgyorsan kiszórtak 907,6 milliárd forintot. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter azzal indokolta a pénzszórást, hogy a növekedés a vártnál rosszabbul alakult, a gazdaság élénkítése miatt döntöttek a költekezés mellett. A kormány nem számított ilyen jó egyenlegre, a vártnál több bevétel alkalmat adott a kiadások év végi növelésére.

A decemberi pénzszórás egyik furcsa tétele volt, hogy a MÁV kereken 10 milliárd forintot kapott kisvasutak fejlesztésére. Ez azért volt meglepő, mert a MÁV nem tobzódik a kisvasutakban, a Gyermekvasút és a balatonfenyvesi Gazdasági Vasút az övék.

Ahogy egy 2017. július 25-ei kormányhatározatból kiderült,

a kormány nem is hagyja, hogy a MÁV megtartsa ezt a pénzt.

A határozatban visszafizettet a MÁV-val 8 536,2 millió forintot. Ugyanebben a határozatban rendelkezik ennek a 8,5 milliárdnak az elosztásáról. A pénzt a földművelésügyi és a fejlesztési minisztérium fogja szétdobni az érintett szervezetek közt tervezési és kivitelezési feladatokra.

Bicskétől Lovasberényig érne a felcsúti kisvasút

A tervezési feladatok közül több érinti a felcsúti kisvasutat:

  • Egyrészt a MÁV pénzt kap egy Bicske-Felcsút közti fonódó vágány tervezésére.
  • Másrészt pénzt kap az Alcsútdobozi Arborétum és Vértestarcsa közti szakasz tervezésére és engedélyeztetésére, illetve átszállási kapcsolat kialakítására Lovasberényben.
  • Harmadrészt pénzt kap a Vértesacsa–Lovasberény közti szakasz vizsgálati dokumentációjára és szükséges tervezésére.

Ha mindhárom szakasz megvalósul, akkor a felcsúti kisvasút Bicskétől Lovasberényig ér majd.

Prototípusokra is jut pénz

A tervezési feladatok közt a felcsúti kisvasút újabb szakaszain kívül még az alábbi tételek szerepelnek:

  • Új és felújítandó járművek tervezése, prototípusok fejlesztése,
  • Balatonfenyves Gazdasági Vasút: Imremajor – Csisztafürdő tervezés,
  • Nagycenk Kastély állomás – Fertőd Eszterházy Kastély állomás vonalszakasz megvalósíthatósági tanulmány, engedélyezési és kiviteli tervek készítése,
  • Lillafüredi Állami Erdei Vasút pályarekonstrukció és korrekció tervezése,
  • Királyrét végállomás, valamint Kismaros–Verőce megvalósítási tanulmány, környezetvédelmi hatástanulmány, tervezés,
  • Kemencei Erdei Múzeumvasút Csarna-völgyi újjáépítés megvalósítási tanulmány, környezetvédelmi hatástanulmány, tervezés,
  • Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút Debrecen nagyállomási bekötés tervezése,
  • Nyíregyháza–Sóstó megvalósíthatósági tanulmány.

Kivitelezésre az alábbi kisvasutak kapnak pénzt:

  • MÁV Gyermekvasút,
  • GYSEV Nagycenk (meglévő felújítás),
  • Lillafüredi Állami Erdei Vasút,
  • Gyöngyösi Állami Erdei Vasút (Mátravasút),
  • Királyréti Állami Erdei Vasút jelenleg működő pálya és járművek felújítása,
  • Kemencei Erdei Múzeumvasút (meglévő szakasz felújítás és Csarna-völgyi hosszabbítás),
  • Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút,
  • Balatonfenyves Gazdasági Vasút jelenleg működő szakaszának (Balatonfenyves– Somogyszentpál) felújítása.

Magyarország, európai kisvasút-nagyhatalom

A kormányhatározat értelmében Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszternek a Nemzeti Kereskedőházzal fel kell méretnie, Magyarországon milyen igények vannak keskeny nyomközű vasúti járművek beszerzésére. Illetve azt is, hogy milyenek a gyártók exportlehetőségei az Európai Unió tagállamaiba.