Ikarus, Ikarus, te csodás! – időutazás az egykori buszgyár területén

A Kertvárosi Időutazó városi sétáján lehetőségünk volt benézni az egykori újmátyásföldi Ikarus gyárba. Egy szelet múlt megszórva némi jelennel, kérdéses jövővel tálalva.

A sétát a XVI. kerületi Blaha Lujza utcában kezdtük, és mivel volt itt egy nyaralója, bemelegítésnek szóba került Friedrich István, a Tanácsköztársaság utáni első miniszterelnök. Mindössze 110 napot töltött három kormány élén, aztán ellenzékbe vonult, és ő lett a Magyar Labdarúgó Szövetség elnöke. Ez nagyjából olyan, mintha most Bajnai Gordon vezetné az MLSZ-t. Friedrich István egyébként gépjavítót, majd vas- és felvonógépgyárat üzemeltetett Újmátyásföldön Fotó: Halász Nóra

Az Ikarus sporttelep egyszerre futball- és atlétikai központ. Az egykori sportolók az Ikarus gyárban dolgoztak, sokszor munkaidőben jártak edzésre, és kicsit olyan státuszuk volt, mint amilyen manapság lehet az amerikai futballistáknak egy-egy egyetemen. A sportklub a gyár bezárása után is megtarthatta az Ikarus nevet. A rekortánon egyébként mindössze havi 800 forintért futhat bárki a 7-es és a 8-as pályán. A nézőtéren pedig 3500 embernek van hely, és két edzőpálya is tartozik hozzá Fotó: Halász Nóra

A gyár főépülete és egyben főbejárata előtt várt minket ez a csodálatos jármű, egy Ikarus 55.21-es 1971-ből. Ezt a buszt Székesfehérváron gyártották, 145 lóerős és 8275 köbcentis motor van benne. A fogyasztása ordenáré módon sok, 25-30 litert eszik 100 kilométeren, és 78 km/h a végsebessége. Összesen 44 utasnak van hely rajta Fotó: Halász Nóra

Sofőrünk az Ikarus 55.21-es vezetőfülkéjében. Szemben az Ikarus kultúrház, ami nemsokára irodaházként üzemel majd Fotó: Halász Nóra

A busz eredetileg a Hódmezővásárhelyi Idegenforgalmi Hivatal turistabusz flottájába tartozott, később egy téeszhez került, innen selejtezték le. Végül itt, az Újmátyásföldi telepen újították fel. A szembefordított ülések közti kis asztalokon álló lámpák a Herendi Porcelán Manufaktúrában készültek, Victoria pillangó mintás díszítéssel Fotó: Halász Nóra

A konstrukciót 1952-től gyártották, 1954-ben gördült ki a nemzetközi utakra. Genfi és párizsi kiállításokon is díjazták Fotó: Halász Nóra

Az egykori Ikarus gyár területe ma több cégnek ad otthont, és csupán egy kicsi szeletén találkozhatunk buszokkal. Azokat is csak felújítás céljából hozzák ide. Ez az Ikarus 620-as annak a régi-régi mondásnak az alapja, hogy „engem is a 620-as hozott” Fotó: Halász Nóra

1 millió kilométer balesetmentesen Fotó: Halász Nóra

„Felszállás az első ajtón” – az Ikarus fénykorában, a nyolcvanas években évente 14 ezer busz gördült le a gyártósorról, és a világ 4. legnagyobb buszgyára volt. Az egységes, állami Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1949. február 23-án jött létre, amikor a korábban repülőgép- és gépkocsialkatrészeket gyártó Ikarus Gép és Fémgyár Rt.-t az Uhri-féle kocsigyárba olvasztották és államosították Fotó: Halász Nóra

A sétán több egykori dolgozó is részt vett, az egyikőjük azt mesélte, hogy a tömegtermelés következtében számtalan sofőrbravúrra volt szükség az elkészült buszok minél kisebb helyen történő tárolására. De olyan is előfordult, hogy a tengeri szállításra várakozó járműveknek olyan szinten kellett kihasználniuk a teret, hogy a buszok orra konkrétan belelógott a vízbe Fotó: Halász Nóra

Felújításra várva – ma Simon Pál vezetésével zajlik a budapesti gyártelepen a munka. Ott, ahol egykor 1200 forintos áron nyújtott sárhányós mély babakocsik is készültek Fotó: Halász Nóra

Holló Lászlóné Fehér Mária negyven éven keresztül dolgozott a gyárban, a dokumentációért felelt. Nem lehetett könnyű visszamennie egykori munkahelyére. Gyermekei még ma is az Ikarus sportpályára járnak mozogni Fotó: Halász Nóra

Az 55.21-es órája: sohasem lehet tudni, mikor jár le az Ikarus ideje. Gyártás még zajlik, de az üzem Székesfehérváron van, Széles Gábor tulajdonába 1 forintért került 1993-ban Fotó: Halász Nóra

Búcsú az 55.21-estől. Ma talán még nagyobb feltűnést kelt, mint annak idején Fotó: Halász Nóra

Tovább a címlapra

Most a címlapon

Elmosta az eső a budapesti megemlékezéseket, bár a megtartott rendezvények inkább a választások közeledtét jelezték.
A miniszterelnök szerint a magyarok helyett „homo brüsszelicust akarnak gyúrni belőlünk. 
A szervezők valószínűleg nagyobb tömegre számítottak. Videó a szürreális jelenetről.
A szakadó esőben tartotta meg ünnepi megemlékezését a Momentum Mozgalom
Az orbáni rendszer az önkény világa, amit le kell győzni – mondta a DK-elnöke.
A túlélő kislány azt mondta, a támadás olyan volt, mint amilyeneket filmekben lehet látni.
A kormány veszített az Eurostattal szembeni elszámolási vitában, de ezt is megoldják.