Az LMP szkeptikus a római-parti népszavazás ügyében

Tarlós István korábban kampányízűnek nevezte a referendum ötletét, most mégis maga kezdeményezi azt. Csárdi Antal szerint azonban a végső szót úgyis a fideszes többség mondja majd ki.

MTI Fotó: Bruzák Noémi

Tarlós István hétfő este bejelentette: szeptember 27-én felveti a népszavazás lehetőségét a testület előtt a római-parti mobilgát ügyében, mert már nem szakmai vita folyik az ügyben, és a vita ma már nem kezelhető.

Betelt a főpolgármesteri pohár

Az M1 Aktuális című műsorában elhangzott, rögtönzöttnek tűnő lépés hátterében az áll, hogy a mobilgát mellett érvelő Egyesület a Római-Partért a Facebook-oldalán olyan bejegyzést tett közzé, amelyben az olvasható: zsidó értelmiségiek egy csoportja gettóba akarja zárni a Római-parton 70 hektáron élőket. Erre az Együtt úgy reagált, hogy ez a 30-as éveket idéző náci propaganda.

MTI Fotó: Bruzák Noémi

Amikor hallott az előbbiekről, akkor nála “betelt a pohár”, mondta Tarlós. A főpolgármester biztos benne, hogy a parton kellene a védművet megépíteni, de ha már ezt a “kártyát is bedobják”, és rögtön el is kezdték “felpumpálni a dolgot”, akkor legyen budapesti népszavazás.

A főpolgármester felhívta a figyelmet arra, hogy egy esetleges budapesti szintű népszavazáson a problémában közvetlenül érintettek abszolút kisebbségbe kerülhetnek. Tarlós István arról is beszélt, hogy ha a népszavazás úgy dönt, hogy a part helyett a Nánási út – Királyok útja nyomvonalon húzódjon a védmű, akkor a 70 hektár védelem nélkül marad. „Ha ez így lesz, akkor ezért a part menti nyomvonal ellen tiltakozó Lányi Andrásékat fogja utóbb minden erkölcsi felelősség terhelni” – mondta. Tarlós István közlése szerint a szakvélemények 6:1 arányban a part menti változatot támogatják.

„Ismerjük a Fidesz érzelmi viszonyulását”

„Az LMP egyértelműen népszavazáspárti, mert a referendum, illetve az előtte folyó kampány kinyitja a teret a valós tájékoztatás és a valós vita előtt – mondta a Zoom.hu-nak Csárdi Antal. A zöldpárt fővárosi közgyűlési képviselője azonban szkeptikus a főpolgármesteri bejelentéssel kapcsolatban. – Tarlós István kezdeményezheti a népszavazást, azonban a fideszes többség dönt róla, és ismerjük a Fidesz érzelmi viszonyulását ehhez az eszközhöz.”

MTI Fotó: Kovács Attila

Csárdi Antal kijelentette, támogatni fogja a népszavazást, és hangsúlyozta, nyilvánossá kell tenni hosszú ideje titkolt információkat. Így például egy éve hiába kéri főpolgármesteri hivataltól a legutóbbi megvalósíthatósági tanulmány kockázatelemzését..

„Tarlós István hetven hektáros területről és ezer ember élet- és vagyonbiztonságáról beszél, azonban ennél sokkal nagyobb a felelősségünk. Ha nem megfelelően, a part menti mobilmegoldással épül meg a gát, akkor az egész Csillaghegyi-öblözet veszélybe kerülhet. Egy korábbi terv havária elemzésében az szerepel, hogy egy gátszakadással 365 hektáros területen 55 ezer ember élet- és vagyonbiztonsága kerül veszélybe, és egyes részeken rövid időn belül ötméteres vízmélység alakulhat ki.”

Van-e tilalom?

Tarlós István lépése egyébként azért is meglepő, mert néhány hete, amikor a III. kerületi önkormányzat bejelentette, hogy 15 ezer helyi megkérdezésével konzultációt indít, kampányízű lépésnek nevezte azt.

A népszavazási törvény szerint a fővárosi közgyűlés helyi népszavazást rendelhet el a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben. A jogszabályból nem egyértelmű, hogy köti-e a 41 napos szabály a helyi referendumot – országos népszavazást ugyanis legkésőbb 41 nappal az országgyűlési választások előtt tartani. Tehát egyelőre nem egyértelmű, kiírása esetén mikor lehet legkorábban a népszavazás.

Látványterv a Római-partról, MTI Fotó: Főpolgármesteri Hivatal

A helyi népszavazás akkor lenne érvényes, ha a választópolgárok több mint fele érvényesen szavazna, és akkor eredményes ha az érvényes szavazatok több mint fele az igen.

Az Együtt és a Párbeszéd politikusai nemrég eredménytelenül próbálkoztak hasonlóval, mint a főpolgármester: Béres András és Pataki Márton annak érdekében adtak be népszavazási kérdést, hogy a főváros helyezze hatályon kívül a mobilgát létesítéséről hozott áprilisi határozatát, mert véleményük szerint a gátat eggyel beljebb, a Királyok útja, Nánási út nyomvonalán kellene megépíteni. A Fővárosi Választási Bizottság (FVB) azonban megtagadta a kérdés hitelesítését, azzal az indokkal, hogy a közgyűlés törvényesen jelölte ki a gát nyomvonalát.

Már eldöntötték

Az Index nemrég ismertette azt a közvélemény-kutatást, amely szerint a fővárosiak többsége nem a part mentén szeretne árvízvédelmet, vagyis nemet mondott a Római-partra tervezett mobilgátra. A Závecz Research a Greenpeace megrendelésére kérdezett, és arra jutott, hogy a többség inkább a parttól távolabb, a Nánási út, Királyok útja mentén fejlesztené a védelmi vonalat. Megkérdezték a budapestieket arról is, kinek kellene dönteni a gát helyéről. A legtöbben (38 százalék) a III. kerületi népszavazásra bízná a kérdést. A második legnépszerűbb opció (27 százalék) a pártatlan szakértő zsűri volt, míg kevesebb, mint egyötöd kérdezné az összes fővárosit népszavazáson.

A Fővárosi Közgyűlés április 5-én döntött arról, hogy a part mentén húzódik majd a római-parti mobilgát. Az ülésen és azelőtt, és azután is tiltakozások kísérték a döntést, mert az ellenzők árvíz- és környezetvédelmi okokból az árvízvédelem eddigi vonalán, a Nánási út és a Királyok útja mentén hoznák létre a védművet.

Kapcsolódó

Tovább a címlapra

Most a címlapon

A Zoom.hu-nak nyilatkozó szakértők szerint megakadályozhatóak lennének a napokban kirobbant áfacsalási ügyhöz hasonló esetek. Az alapvető problémát azonban az uniós és a magyar adópolitika jelenti.
Az amerikai Heritage Foundation befolyásos politikai elemzője szerint a magyar kormányfő menekültkérdésben a filozófiai és a politikai vitát is megnyerte.
A mentőket az egyik Mohács utcai ház elé riasztották.
A lakhelyüket sem hagyhatják el és nyomkövetőt is kaptak.
Az is kiderült, a szülők a tisztaságot és a tájékoztatást tartják a legfontosabbnak.
Ritka párosítás fegyverropogásra csúszdázni, de Pécsen ez sem lesz lehetetlen.
Mintegy egymilliárd euró értékben készül a kormány számlakat küldeni Brüsszelbe.
A tűzoltóknak feszítővágó segítségével kell kiszedni a sérülteket a roncsokból.